Active learning methodologies in higher education: state of knowledge in scientific production
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v10i.994Keywords:
Active Methodologies, Higher Education, State of KnowledgeAbstract
This article outlines the partial results of a research project conducted at the State University
of Maringá (UEM), whose main objective is to map the scientific production associated with Active
Methodologies, focusing on the publications of the ESUD and CIESUD congresses from 2017 to
2020. These events, organized annually by the University in Network Association (UniRede) in partnership with higher education institutions in Brazil, are highlighted in the national scenario of research
in Distance Education. The research seeks to identify the state of knowledge about Active Methodologies, analyzing the evolution of research over the years. It is observed that in 2020, when the event
was held online, there was a decrease in the presentation of works related to the theme due to discussions about Emergency Remote Teaching (ERÊ) driven by the Covid-19 pandemic. Initial reflections
emphasize the urgent need to establish dialogues and research on Active Methodologies in the Brazilian educational context. The regional and local intellectual production is emphasized as essential,
as the data indicate a predominance of studies with a foreign approach. This research aims to fill this
gap and contribute to the effective adaptation and implementation of Active Methodologies in the
Brazilian educational context.
Downloads
Metrics
References
BASTOS, Celso da Cunha. Metodologias Ativas. 2006. Disponível em http://educacaomedicina.blogpost.com.br./2006/02/metodologias-ativas.html. Acesso em: 01 mar. 2023.
BORGES, Rosimeire Aparecida Soares, [Et. al.]. Ensino Superior a distância: metodologias ativas com o uso de tecnologias digitais. In: Em Rede: Revista de Educação a Distância, [S.l.], v. 8, n. 1, ISSN 2359-6082, 2021. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/648/633. Data de acesso: 19 de set. de 2023. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v8.1.648
CAMARGO, FAUSTO; DAROS, Thuinie Medeiros Vilela. A Sala de Aula Inovadora: estratégias pedagógicas para o aprendizado ativo. Porto Alegre, Penso, 2018.
CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA (ESUD) E CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR A DIST NCIA (CIESUD), XIV e III., 2017, Rio Grande do Sul. Anais [...]. Rio Grande: [s. n.], 2017. 2229 p. Tema: Caminhos da autoria e criatividade na EAD. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/anais/arquivos/ANAIS_ESUD2017.pdf. Acesso em: 19 set. 2023.
CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA (ESUD) E CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR A DIST NCIA (CIESUD), XV e IV., 2018, Rio Grande do Norte. Anais [...]. Natal: [s. n.], 2018. 1606 p. Tema: Educação em rede: construindo uma nova ecologia para a cultura digital. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1g3gVe1VQ5mrpxu5HpZeuaJC_tsH6TvS5/view?usp=sharing. Acesso em: 19 set. 2023.
CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA (ESUD) E CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR A DIST NCIA (CIESUD), XVI e V., 2019, Piauí. Anais [...]. Teresina: [s. n.], 2019. 1573 p. Tema: Responsabilidades e desafios para a consolidação da EAD. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/portal/anais-esud-ciesud-2019-versao-final/. Acesso em: 19 set. 2023.
CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA (ESUD) E CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR A DIST NCIA (CIESUD), XVII e VI., 2020, Goiás. Anais [...]. Teresina: [s. n.], 2020. 968 p. Tema: Docência online: cenários e desafios da educação em rede [recurso eletrônico. organizadores, Marília de Goyaz ... [et.al.]. – Goiânia : Cegraf UFG, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/portal/wp-content/uploads/2021/09/anais-esud-2020.pdf. Acesso em: 19 set. 2023.
CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA (ESUD) E CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR A DIST NCIA (CIESUD), XVIII e VII., 2021, Rio Grande no Norte. Anais [...]. Natal: [s. n.], 2021. Tema: Educação, Tecnologia e Resiliência Social: o que aprendemos com a pandemia. Disponível em: https://esud2021.ufrn.br/?page_id=112. Acesso em: 19 set. 2023.
COSTA, Maria Luisa Furlan; OLIVEIRA, Flávio Rodrigues de, A INTER-RELAÇÃO ENTRE AS METODOLOGIAS ATIVAS E AS TDICs NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: considerações sobre curso de Docência Online da Universidade Estadual de Maringá. In: SERRA, Ilka Márcia Ribeiro de Souza. DOCÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR EM TEMPOS FLUIDOS. Ilka Márcia Ribeiro de Souza Serra, Maria Aparecida Crissi Knuppel, Scheyla Joanne Horst. (org.). – São Luís: Uemanet, 2021.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por escrito, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/18875/12399 Acesso em: 10 de jun. de 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
MOROSINI, Marilia Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, p. 101-116, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/15822/pdf Acesso em: 10 de jun. de 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644415822
OLIVEIRA, Flávio Rodrigues de, [et. al.] Metodologias Ativas no ensino superior: práticas institucionais para o ensino remoto. In: CULTURA DIGITAL E EDUCAÇÃO: diálogos sobre a EaD e o ensino remoto emergencial/Josimayre Novelli [et al.] (organizadores); prefácio João Carlos Relvão Caetano. –– Maringá : Eduem, 2023.
PICHETH, Fabiane Maria. Pearte: um ambiente colaborativo para formação do pesquisador que atua no ensino superior por meio da participação em pesquisas do tipo estado da arte. 2007. 137f. Dissertação (Mestrado em Educação)–Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2007. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucpr.br/tede//tde_busca/arquivo.php?codArquivo=828>. Acesso em: 6 jun. 2023.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em Educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf. Acesso em: 02 de jun. de 2023.
TEIXEIRA, Célia Regina. O “Estado da Arte”: a concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação Currículo (1975-2000). Cadernos de Pós-Graduação - Educação, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 59-66, 2006. DOI: https://doi.org/10.5585/cpg.v5n1.1845
VALENTE, A. J. Metodologias Ativas para uma educação inovadora. In: In: BACICH, L; MORAN, J (Org). Metodologias Ativas para uma aprendizagem mais profunda: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Luisa Furlan Costa, Dayane Horwat Imbriani de Oliveira, Flávio Rodrigues de Oliveira, Emily Seguraço Serrano; Valdecir Antonio Simão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).