The The production of scientific knowledge about the management of higher distance education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v10i.993Keywords:
Distance higher education; Management; Bibliographic survey.Abstract
This article addresses the bibliographical survey, which is linked to the research “Management of distance higher education in Brazil, from the perspective of normative acts”. It presents this methodological procedure, which makes up the exploratory phase, according to the research cycle formulated by Minayo (2001). It is concluded that there are few studies on the topic in question, signaling the need to develop new research.
Downloads
Metrics
References
BRASIL, MEC/INEP. Sinopse Estatística da Educação Superior – Censo 2019. Brasília-DF, 2020.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. SEED, Brasília, DF, ago. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação – Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 jan. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES n.º: 564/2015. Diretrizes e Normas Nacionais para a oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância, 2015. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/parecer_cne_ces_564_15.pdf. Acesso em: 20 jan. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução n.º 1, de 11 de Março de 2016. Estabelece Diretrizes e Normas Nacionais para a Oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2016-pdf/35541-res-cne-ces-001-14032016-pdf/file. Acesso em: 20 jan. 2019.
BRASIL. Decreto n.º 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/463842678/decreto-9057-17. Acesso em: 20 jan. 2019.
CAETANO, C. B. R. C. Gestão de sistemas de educação a distância: um estudo comparativo. 2016, 211 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2016.
CARNIEL, F. A Gestão da Educação A Distância: da sala de aula virtual à Gestão de cursos superiores em EAD. 2013. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2013.
FARIA, J. G. Gestão e organização da Educação a Distância em universidade pública: um estudo sobre a Universidade Federal de Goiás. 2011, 277 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2011.
LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál. Florianópolis v. 10 n. esp. p. 37-45 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento - Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; Rio de. Janeiro: Abrasco, 1994. 269p.
MINAYO, M. C. Ciência, técnica e arte: o desafio da Pesquisa Social. In: MINAYO, M. C. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001, p. 09-30.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa social – teoria, método e criatividade. 21. ed.
Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
MORAES, L. V. S. Coordenação de curso superior da Educação a Distância: competências desenvolvidas na gestão da universidade Tiradentes. 2017 115 f. Dissertação (Mestrado em
Educação) Universidade Tiradentes. Aracaju, 2017.
VOSGERAU, D. S. A. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações
conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pollyana Vieira de Andrade, Daniela da Costa Britto Pereira Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).