The The production of scientific knowledge about the management of higher distance education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v10i.993

Keywords:

Distance higher education; Management; Bibliographic survey.

Abstract

This article addresses the bibliographical survey, which is linked to the research “Management of distance higher education in Brazil, from the perspective of normative acts”. It presents this methodological procedure, which makes up the exploratory phase, according to the research cycle formulated by Minayo (2001). It is concluded that there are few studies on the topic in question, signaling the need to develop new research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Pollyana Vieira de Andrade, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC/GO), Goiânia, Goiás, Brasil, pollyanavieiradeandrade@gmail.com

.

Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, daniela_lima@ufg.br

.

References

BRASIL, MEC/INEP. Sinopse Estatística da Educação Superior – Censo 2019. Brasília-DF, 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. SEED, Brasília, DF, ago. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação – Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 jan. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES n.º: 564/2015. Diretrizes e Normas Nacionais para a oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância, 2015. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/parecer_cne_ces_564_15.pdf. Acesso em: 20 jan. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução n.º 1, de 11 de Março de 2016. Estabelece Diretrizes e Normas Nacionais para a Oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2016-pdf/35541-res-cne-ces-001-14032016-pdf/file. Acesso em: 20 jan. 2019.

BRASIL. Decreto n.º 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/463842678/decreto-9057-17. Acesso em: 20 jan. 2019.

CAETANO, C. B. R. C. Gestão de sistemas de educação a distância: um estudo comparativo. 2016, 211 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2016.

CARNIEL, F. A Gestão da Educação A Distância: da sala de aula virtual à Gestão de cursos superiores em EAD. 2013. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2013.

FARIA, J. G. Gestão e organização da Educação a Distância em universidade pública: um estudo sobre a Universidade Federal de Goiás. 2011, 277 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2011.

LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál. Florianópolis v. 10 n. esp. p. 37-45 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento - Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; Rio de. Janeiro: Abrasco, 1994. 269p.

MINAYO, M. C. Ciência, técnica e arte: o desafio da Pesquisa Social. In: MINAYO, M. C. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001, p. 09-30.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social – teoria, método e criatividade. 21. ed.

Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

MORAES, L. V. S. Coordenação de curso superior da Educação a Distância: competências desenvolvidas na gestão da universidade Tiradentes. 2017 115 f. Dissertação (Mestrado em

Educação) Universidade Tiradentes. Aracaju, 2017.

VOSGERAU, D. S. A. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações

conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08

Published

2023-12-12

How to Cite

Andrade, P. V. de, & Lima, D. da C. B. P. (2023). The The production of scientific knowledge about the management of higher distance education in Brazil. EmRede - Distance Education Journal, 10. https://doi.org/10.53628/emrede.v10i.993

Most read articles by the same author(s)