A study on the use of Instructional Design in the Distance Education Ensemble Practice
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v10i.984Keywords:
Instructional Design, Content Production, Distance Education Ensemble PracticeAbstract
This research investigated the use of the theory of Instructional Design in the subject of
Ensemble Practice in the Distance Education Music Degree at the University of Brasilia (UnB). For
this purpose, an action research project was carried out in which content was produced based on this
theory. The results of this study point to a general pedagogical framework for teachers working in the
field of distance ensemble practice, in terms of planning their lessons based on Instructional Design.
Downloads
Metrics
References
ARANGO, Julián Jaramillo, Network Music: criação e performance musical colaborativa no âmbito das redes de informação. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, 2014.
ARROYO, M. Mídias sociais como fontes de pesquisa documental acerca da educação musical contemporânea. In: XXIV CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA (ANPPOM). 2014, São Paulo. Anais... p. 1-10.
BEHZADAVAL, Bahareh; VAHEDI, Mahdi. The role of instructional design in music education. In: International Conference on Research in Teaching and Education., Vienna, Austria 21-23 june, 2019. DOI: https://doi.org/10.33422/rteconf.2019.06.331
BELTRAME, J. A. Educação musical emergente na cultura digital e participativa: uma análise das práticas de produtores musicais. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, 2016.
BORNE, L. S. Trabalho docente na educação musical a distância: educação superior brasileira. 2011. 163 f. Dissertação (Mestrado em Música) – UFGRS, Porto Alegre, 2011.
COLABARDINI, Júlio César de Melo, Educação musical na cultura digital: ensino e aprendizagem e utilização de tecnologias no contexto universitário. Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas, 2021.
FILATRO, A., & PICONEZ, S. C. B. (2004). Design instrucional contextualizado: educação e tecnologia. São Paulo: Senac.
FILATRO, Andrea. Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.
GERHARDT, Tatiana e SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GOHN, D. M. Aulas on-line de instrumentos musicais: novo paradigma em tempos de pandemia. In: Rev. Tulha, Ribeirão Preto, v. 6, n. 2, pp. 152-171, jul.-dez., 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.170749
JUNIOR, H.S. Violão online: encontrando caminhos para superar desafios. Anais do IV SIMPOM – Simpósio Brasileiro de Pós-Graduandos em Música. 2016
JÚNIOR, W.T. Práticas Pedagógicas no Moodle - Música UAB UFSCar. SIED – Simpósio Internacional de Educação a Distância, EnPED – Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, UFSCar, 2012.
MORRISON, G. R.; ROSS, S. M.; KALMAN, H. K.; KEMP, J. E. Designing Effective Instruction (6 ed.). United States of America: John Wiley & Sons, Inc., 2011.
KENSKI, Vani Moreira. Design Instrucional para cursos Online. São Paulo: Senac, 2015.
MARINS. P.R.A. Licenciatura em música a distância: o uso das tdic como objeto. In: Revista da ABEM. Dossiê. Educação musical e ensino remoto, online e híbrido. V. 30, n. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.33054/ABEM202230106
MATOS, Ronaldo Aparecido. Possibilidades de ensino remoto de música na educação básica pautadas no material Música Br. In: Música na Educação Básica, v. 10, n. 12, 2020.
MÉIO, D.B., Criação musical com o uso das TIC: um estudo com alunos de Licenciatura em Música a Distância da UnB. Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília, 2014.
OLIVEIRA-TORRES, Fernanda de Assis. Pedagogia Musical Online: um estudo de caso no ensino superior de música a distância. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2012. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2012.
SAKAMOTO, Cleusa Kazue; SILVEIRA, Isabel Orestes. Como Fazer projetos de Iniciação Científica. São Paulo: Paulus, 2014.
SACRINI, Marcus. Introdução à análise argumentativa: teoria e prática. São Paulo: Paulus. 2016.
SILVA, D.O; VASCONCELLOS, Renato de. “Recital de formatura online: compartilhando saberes musicais e tecnológicos durante a pandemia” In Música: Cultura, Práticas e Inovações – Vol.2, editado por Uniesmero, 139-50. Minas Gerais: Uniesmero, 2022.
SMITH, P. L; RAGAN, T. J. Instructional Design. (3rd ed.). Toronto: John Willey &Sons, 2005.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18a Ed. São Paulo: Cortez, 2011.
TONI, A relação entre emoção e engajamento em aulas de prática em conjunto em um curso superior de música. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, 2020.
VELOSO, Braian; SILVA, M.R.A. A concepção de um curso musical virtual sob o olhar de um designer instrucional. In: Research, Society and Development, v. 9, n.1, e20911533, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1533
WENGER, Ettiene; MCDERMOTT, Richard; SNYDER, William. Cultivating communities of practice: a guide to managing knowledge. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2002.
WESTERMANN, Bruno. Música, seu ensino e suas coisas: caminhos teórico-metodológicos para estudos sobre música, tecnologia e educação. In: Revista da ABEM. Dossiê. Educação musical e ensino remoto, online e híbrido. V. 30, n. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.33054/ABEM202230102
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Douglas de Oliveira Silva, Paulo Roberto Affonso Marins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).