Teacher self-training for mediation through digital interfaces: network co-creation experiences in the context of physical distancing imposed by the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v9i1.870Keywords:
Teacher Formation, Digital Interfaces, Online Teaching, Higher Education, COVID-19Abstract
This article aims to describe the formation experience, developed with 21 higher education professors, with a view to improving the use of networked digital technologies in the teaching-learning mediation process, based on the COVID-19 pandemic context. The methodological practice used in the formation process was centered on the articulation between the participants' knowledge, enhancing the collaborative construction and dissemination of knowledge. The text starts from a theoretical discussion about networked digital technologies, cyberculture, teacher formation and practice. It continues with the presentation of the pedagogical design of the formation action developed, with reflections on the practitioners and their processes of collaborative self/eco training. The conclusion of the proposal's success is concluded from the verification of the methodological evolution of the teaching practice, migrating from proposals centered on the teacher to an open, collaborative and networked design, appropriating digital artifacts as mediating resources.
Downloads
Metrics
References
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
LEMOS, A. Cibercultura e Mobilidade: a Era da Conexão. Razón y Palabra - Primera Revista Electrónica en Iberoamérica Especializada en Comunicación, n. 41, 2004. Disponível em: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n41/alemos.html. Acesso em 25 jul. 2021.
MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
NÓVOA, A. Prefácio. In: JOSSO, M. C. (Org.). Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
PRETTO, N.; BONILLA, M. H.; SENA, I. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações
do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do Autor, 2020.
SALES, K. M. Tecnologias Digitais em Rede e Educação: Processos Cognitivos e Mediação Pedagógica. Projeto de Pesquisa em desenvolvimento. Universidade do Estado da Bahia – UNEB, Camaçari, BA, 2020.
SALES, K.; ALBUQUERQUE, J. Formação Docente e Prática Pedagógica em ambientes mediados pelas Tecnologias em Rede? Uma ação formativa no bojo das demandas da pandemia. In: ANDRADE, D. M.;
ROSA, C. U.; SANTOS, L. B. (Org.). Relatos de Experiências Docentes em tempos de Pandemia. Curitiba: CRV, 2021.
SALES, Kathia Marise Borges. Difusão do conhecimento, cognição e tecnologias. 1.ed. – Curitiba: Appris, 2020.
SANTAELLA, A. L. A aprendizagem ubíqua substitui a educação formal? Revista de Computação e Tecnologia da PUC-SP, São Paulo, v. 2, n. 1, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCET/article/view/3852. Acesso em: 25 jul. 2021.
SANTAELLA, A. L. A educação e o estado da arte das tecnologias digitais. In: SALES, M. V. (Org.). Tecnologias digitais, redes e educação: perspectivas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2020.
SANTANA, C.; SALES, K. M. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 10, n. 1, p. 75-92, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p75-92. Acesso em: 25 jul. 2021.
SANTOS, E. O ensino híbrido como “a bola da vez”: Vamos redesenhar nossas salas de aula no pós-pandemia? ReDoc: Revista Docência e Cibercultura, junho de 2021, online. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1289. Acesso em: 26 jul. 2021.
SANTOS, E. Pesquisar na cibercultura: a educação online como contexto. In: SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
TARDIFF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
VARELA, Francisco; MATURANA, Humberto R. A Árvore do Conhecimento – as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Ed. Palas Athena, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kathia Marise Sales, Jader Cristiano Magalhães de Albuquerque, Edmea dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).