Contribution and importance of experimental activities in the training courses for teachers of distance physics. A case study of UniRovuma – Nampula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v9i1.858

Keywords:

Physics teaching, Distance learning, Experimental activities, Teaching laboratory, Virtual laboratory

Abstract

Experimental activities are one of the most important tools in the Physics teaching-learning process (TLP). Aware of this, descriptive research was carried out to analyze the contribution and importance of the experiments carried out in the didactic and virtual laboratories in the training courses for teachers of distance physics at Rovuma University (UniRovuma) – Nampula. The data collected by the questionnaire randomly applied to 56 students were submitted to a careful content analysis and the level of satisfaction measured according to the Likert scale. It was found that in the distance learning Physics Teaching course at UniRovuma different digital technologies are used to access information and virtual laboratories. The synchronous use of didactic and virtual laboratories is essential for learning Physics in a dynamic, autonomous and contextualized way. It is concluded that students are completely satisfied with carrying out experiments and demonstrations in didactic and virtual laboratories.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

António Gonçalves Fortes, Universidade Rovuma (UniRovuma), Nampula, Moçambique, antoniogoncalves.fortes@yahoo.com

PhD in Geosciences, Master in Geological Engineering, Degree in Physics Teaching, Professor, Faculty of Natural Sciences, Mathematics and Statistics, Rovuma University, Nampula – Mozambique

Hermen Aurélio Fernando Beirão, Escola Secundária Geral de Maparra, Nampula, Moçambique, hermenbeirao@gmail.com

Degree in Physics Teaching with qualifications in Educational Supervision. Teacher of Physics at Escola Secundária Geral de Maparra, city of Nampula - Mozambique

Momade Jaime Chau, Universidade Rovuma (UniRovuma), Nampula, Moçambique, mchau@unirovuma.ac.mz

Master in Education/Teaching of Natural Sciences, Degree in Physics Teaching, Professor and Director of the Physics Course, Faculty of Natural Sciences, Mathematics and Statistics, Rovuma University, Nampula – Mozambique

Baltazar Raimundo, Universidade Rovuma (UniRovuma), Nampula, Moçambique, barraimundo81@gmail.com

Master's student in Energy Engineering and Management, Degree in Physics Teaching, Professor, Faculty of Natural Sciences, Mathematics and Statistics, Rovuma University, Montepuez – Mozambique

References

ALTOÉ, A.; FUGIMOTO, S. M. A. O computador na educação e os desafios educacionais. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9, 2009, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: EDUCERE, 2009.

ARAÚJO, M. S. T.; ABIB, M. L. V. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, p. 176–194, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/PLkjm3N5KjnXKgDsXw5Dy4R/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 fev. 2022.

BRANDALISE, L. T. et al. A percepção e o comportamento ambiental dos universitários em relação ao grau de educação ambiental. Gestão de Produção, São Carlos, v. 16, n. 2, p. 273–285, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/KgxJLm3qXqPqQMPNVLvD8nP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 fev. 2022.

CASAGRANDE, L. S.; SOUZA, Â. M. F. Para além do gênero: mulheres e homens em engenharias e licenciaturas. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 24, n. 3, p. 825–851, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/%25x. Acesso em: 26 fev. 2022.

CUINICA, L. G. et al. Plano Curricular do Curso de Licenciatura em Física. Nampula: Universidade Rovuma, 2020.

FERNANDES, R. I. et al. Metodologias ativas aplicadas no Ensino de Física para o Ensino Médio. Revista Tecnologias na Educação, Curitiba, v. 24, n. 10, p. 1–10, 2018. Disponível em: http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2018/06/Art4-vol.24-Edi%C3%A7%C3%A3o-Tem%C3%A1tica-VII-Junho-2018.pdf. Acesso em: 26 fev. 2022.

FERREIRA, R. B. A.; SILVA, I. M. M. "Didática” no contexto da Educação a Distância: quais os desafios? Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 8, n. 2002, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.17143/rbaad.v8i0.217. Acesso em: 26 fev. 2022.

FONSECA, M. et al. O laboratório virtual: Uma atividade baseada em experimentos para o ensino de mecânica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 35, n. 4, p. 1–10, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/xFRz5mNQ98p5dJQBc4g3jHb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 fev. 2022.

FORTES, A. G. Reforma curricular no curso de Física na UniRovuma - Moçambique: inovações e implicações para a formação docente. Tecnia, v. 6, n. 2, p. 15–33, 2021.

FORTES, A. G.; BEIRÃO, H. A. F.; AMANE, S. Ensino de Física em Moçambique: Desafios das TICs e práticas de ensino centrado no aluno. Revista do Professor de Física, Brasília, DF, v. 5, n. 2, p. 44–60, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.26512/rpf.v5i2.36512. Acesso em: 26 fev. 2022.

GRASSELLI, E. C.; GARDELLI, D. O ensino da Física pela experimentação no ensino médio: da teoria à prática. Cadernos PDE, Curitiba, v. 1, p. 1–21, 2014.

HECK, C. et al. Experiência de integração da experimentação remota no ensino de física do ensino médio: percepção dos alunos. RENOTE: Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 1–10, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.70662. Acesso em: 26 fev. 2022.

HENRIQUES, R. I. Raça e gênero nos sistemas de ensino: os limites das políticas universalistas na educação. Brasilia, DF: UNESCO, 2002.

LEIRIA, T. F.; MATARUCO, S. M. C. O papel das atividades experimentais no processo ensino-aprendizagem de Física. SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS – EDUCAÇÃO, 3., 2015, Curitiba. Anais [...].Curitiba: EDUCERE, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/18234_8366.pdf. Acesso em: 26 fev. 2022.

MANJATE, J. Poucas mulheres no ensino superior. Notícias Online, p. 2–4, 18 ago. 2018.

MARTINS, J. Metodologia da Pesquisa Científica. Rio de Janeiro: Dowbis, 2017.

MARTINS, K.; FROM, D. A. A importância da educação a distância na sociedade atual. CBECIMAT: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENGENHARIA E CIÊNCIA DOS MATERIAIS, 18., 2016, Joinville. Anais [...]. Joinville: Assessoritec, 2016.

MCTESTP. Estudantes matriculados, graduados e ingressos segundo a área científica Ensino Superior. Maputo: Ministério da Ciência e Tecnologia, Ensino Superior e Técnico-Profissional, 2017.

NETO, J. G. P.; PARENTE, N. N. Utilização de experimentos nas aulas de Física do ensino fundamental: uma análise de suas contribuições e preferências discentes. CONEDU: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2015, Sobral. Anais [...]. Sobral: CONEDU, 2015.

PADILHA, E. C.; SELVERO, C. M. A importância da motivação no ensino a distância (EAD). SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LETRAS, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UNIFRA, 2015.

PAIVA, J.; MORAIS, C.; PAIVA, J. Referências importantes para a inclusão coerente das TIC na educação numa sociedade “sistémica”. Educação, Formação & Tecnologias, Almada, v. 3, n. 2, p. 5–17, 2010. Disponível em: http://eft.educom.pt/index.php/eft/article/view/138. Acesso em: 26 fev. 2022.

SALVADEGO, W. N. C.; LABURÚ, C. E. Uma Análise das Relações do Saber Profissional do Professor do Ensino Médio com a Atividade Experimental no Ensino de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 216–223, 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3/11-PEQ-4108.pdf. Acesso em: 26 fev. 2022.

SÉRÉ, M.-G.; COELHO, S. M.; NUNES, A. D. O papel da experimentação no ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 30-42, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.5007/%25x. Acesso em: 26 fev. 2022.

SILVA, W. A. et al. Experiências da utilização do Moodle no Ensino Remoto Emergencial em uma universidade pública da Amazônia Ocidental. EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 1–16, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.53628/emrede.v8.1.721. Acesso em: 26 fev. 2022.

TAKAHASHI, E. K.; CARDOSO, D. C. Experimentação Remota em Atividades de Ensino Formal: um Estudo a Partir de Periódicos Qualis A. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 185–208, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4214. Acesso em: 26 fev. 2022.

TEODORO, R. A. P. Perspectivas da educação a distância no ensino da Matemática. Revista Multitexto, Montes Claros, v. 3, n. 2, p. 39-44, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4214. Acesso em: 26 fev. 2022.

VELOSO, M. S. S.; ANDRADE NETO, A. S. Integração entre o conhecimento teórico e aulas experimentais no ensino de física a distância: um estudo exploratório do depoimento de acadêmicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 1-20, 2017. Disponível em: 10.3895/rbect.v10n1.5714. Acesso em: 26 fev. 2022.

VIDAL, O. F.; SILVA, M. M. O tutor na educação a distância: contribuições da motivação para a aprendizagem online. ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 5., 2010, Alagoas. Anais [...]. Alagoas: EPEAL, 2010.

VIVEIRO, A. A.; CAMPOS, L. L. Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 221-249, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225. Acesso em: 26 fev. 2022.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2022-05-01

How to Cite

Fortes, A. G., Beirão, H. A. F., Chau, M. J., & Raimundo, B. (2022). Contribution and importance of experimental activities in the training courses for teachers of distance physics. A case study of UniRovuma – Nampula. EmRede - Distance Education Journal, 9(1), 1–21. https://doi.org/10.53628/emrede.v9i1.858