Distance learning and remote learning:reflections and educational practices in times of pandemic at Emitec-SEC/BA and IFBA-Campus Seabra/BA
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v9i1.839Keywords:
Distance Education, Educational Processes, PandemiaAbstract
The situation caused by the COVID-19 pandemic caused, in addition to a global health problem, a challenge for educational activities in Brazil. The object of study was the educational modalities of EMITEC that originally already operated as Distance Education (EaD), already in its pre-pandemic format, and Remote Teaching, implemented at IFBA - Campus Seabra in the pandemic context. The main objective of this article is to analyze how the interaction between professors and students took place, the teaching-learning processes, in addition to the evaluation instruments. The theories that support this work are in the studies referring to the concepts of distance education and remote teaching; and methodologically, the approach is qualitative, the bibliographic and participatory research, being analyzed the educational proposals, their difficulties and adaptations to the context of non-presential teaching, as well as the actions proposed for the students. From the results obtained, we found the formulation of new evaluation formats that involve the development of students' autonomy, critical sense and creativity.
Downloads
Metrics
References
ALVES, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. RBAAD: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 10, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.17143/rbaad.v10i0.235. Acesso em: 08 nov. 2021.
BAHIA. Decreto nº 20.311 de 14 de março de 2021. Institui, nos Municípios do Estado da Bahia, as restrições indicadas, como medidas de enfrentamento ao novo coronavírus, causador da COVID-19, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado da Bahia, Salvador, 14 mar. 2021. Disponível em: http://www.casacivil.ba.gov.br/arquivos/File/DECN20311DE14MARCO2021.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021.
BAHIA. Decreto nº 19.586, de 27 de março de 2020. Ratifica declaração de Situação de Emergência em todo o território baiano, para fins de prevenção e enfrentamento à COVID-19, e regulamenta, no Estado da Bahia, as medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus. Diário Oficial do Estado da Bahia, Salvador, 28 mar. 2020. Disponível em: http://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/decreto-no-19586-de-27-de-marco-de-2020. Acesso em: 28 jul. 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
DUTRA, J. M.; MORAES, A. F.; GUIMARÃES, M. G. V. Ensino Remoto e a pandemia da Covid-19: experiências e aprendizados. EmRede: Revista em Educação a Distância, v. 8, n. 1, p. 1-15, jan./jun. 2021.
GALEFFI, D. A. Didática Filosófica Mínima: ética do fazer-aprender a pensar de modo próprio e apropriado como educar transdisciplinar. Salvador: Quarteto, 2017.
JAPIASSU, H. Um desafio à educação: repensar a Pedagogia Científica. São Paulo: Letras & Letras, 1999.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.
NOBRE, A. Explorando desafios pedagógicos digitais no ensino profissional durante a pandemia da COVID-19. EmRede – Revista em Educação a Distância, v. 8, n. 1, 2021, p. 1-16 (jan– jun. 2021).
SANTOS, Leticia Machado dos; OLIVEIRA, Ieda Pinheiro da Silva. Ensino Médio com Intermediação Tecnológica: uma proposta didático-pedagógica para as séries finais da educação básica - Ensino Médio no Estado da Bahia. In: ROCHA, Nívea Maria Fraga, 2011
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigação em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 3, São Paulo, p. 333-352, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leticia Santos, Homero Andrade, Maria de Fátima Hanaque, Marcus Túlio Pinheiro, Ana Menezes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).