Social distance and teacher training in the semi-presencial modality: report of experiences in the Biological Sciences course at Polo Magé/RJ
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v9i1.834Keywords:
Covid-19, Distance Education, Actor-network theory, CEDEERJAbstract
This paper aims to describe the changes in Distance Learning at Consortium CEDERJ after the beginning of the social distancing caused by the Covid-19 pandemic, focusing on the degree course in biological sciences. For this, the anthropology of sciences and techniques or actor-network theory was chosen as the theoretical-methodological reference, allied to the virtual ethnographic research procedure. The results show that after the beginning of social distancing, several adaptations were made, in order to continue the school semester exclusively online. During this period, it was possible to perceive and understand the difficulties in adapting to the current reality, however, student satisfaction in the biological sciences course grew, which shows a possible evolution in the CEDERJ Consortium's online teaching-learning process during the period pandemic. Finally, it is worth emphasizing the importance of distance education with regard to teacher education in the midst of facing challenges experienced in contemporary times.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, R. F.; CARDOSO, A. M. P. A ciência da informação como rede de atores: reflexões a partir de Bruno Latour. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador, BA. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2007. Disponível em: http://www.enancib.ppgci.ufba.br/artigos/GT1--205.pdf. Acesso em: 16 nov. 2020.
BIELSCHOWSKY, C. E. Consórcio Cederj: A História da Construção do Projeto. EaD em Foco, v. 7, n. 2, p. 9-27, set. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.652. Acesso em: 16 nov. 2020.
BOHADANA, E.; VALLE, L. O quem da educação a distância. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 42, p. 551-606, set./dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZJGrxmty8KrhSJGzJqBCxh/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 16 nov. 2020.
BRANQUINHO, F. T. B.; LACERDA, F. K. D. A contribuição da Teoria Ator-Rede para as pesquisas em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p. 49-67, set/dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9739. Acesso em: 16 nov. 2020.
BRASIL. Lei N° 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial União, Brasília, DF, n. 27, 6 fev. 2020a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/L13979.htm. Acesso em: 18 nov. 2020.
BRASIL. Portaria No 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 18 nov. 2020.
CARNEIRO, L. A. et al. Uso de tecnologias no Ensino Superior público brasileiro em tempos de pandemia COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. e267985485, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5485. Acesso em: 19 set. 2021.
CASSIANO, K. M. et al. Distribuição espacial dos polos regionais do Cederj: uma análise estatística. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 24, n. 90, p. 82-108, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v24n90/1809-4465-ensaio-24-90-0082.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.
CASTRO, A. A. M.; LACERDA, F. K. D.; SABA, C. C. A. N. Ressignificando a presencialidade em tempos de pandemia: a experiência de um curso de ciências biológicas semipresencial. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS; ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2020, São Carlos, SP. Anais [...]. São Carlos: UFSCAR, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1634. Acesso em: 15 mar. 2021.
CEDERJ. Coronavírus: informações sobre o cederj durante a quarentena. 2020a. Disponível em: https://www.cecierj.edu.br/2020/03/30/coronavirus-informacoes-sobre-o-cederj-durante-a-quarentena/. Acesso em: 12 abr. 2021.
CERQUEIRA, B. R. S. Educação no Ensino Superior em tempos de pandemia. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 23, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68464195029. Acesso em: 16 ago. 2021.
COSTA NETO, C. L. S.; LACERDA, F. K. D. A rede sociotécnica da EAD na UERJ: mapeando os cursos de licenciatura semipresenciais. In: SEMINÁRIO REGIONAL SUDESTE DA ANPAE, ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DA ANFOPE, 11., 2018, Niterói, RJ. Anais [...]. Niterói: ANFOPE/ANPAE, 2018. p. 622-625. Disponível em: http://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2018/08/ANAIS-XI-Regional-ANFOPE-ANPAE-2018.compressed.pdf. Acesso em: 20 set. 2021.
DIRETORIA DE COMUNICAÇÃO UERJ. Uerj amplia inclusão digital com oferta de tablets aos estudantes, além de chips e auxílio a cotistas. 2020. Disponível em: https://www.uerj.br/noticia/uerj-amplia-inclusao-digital-com-oferta-de-tablets-aos-estudantes-alem-de-chips-e-auxilio-a-cotistas/. Acesso em: 20 abr. 2021.
FERREIRA, D. H. L.; BRANCHI, B. A.; SUGAHARA, C. R. Processo de ensino e aprendizagem no contexto das aulas e atividades remotas no Ensino Superior em tempo da pandemia Covid-19. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 12, n. 1, p. 19-28, dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.47385/praxis.v12.n1sup.3464. Acesso em: 20 set. 2021.
FERREIRA, G. M. S. Mais um relato de experiências na Educação Superior durante a pandemia de COVID-19? EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 1-29, jul. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.53628/emrede.v8.1.758. Acesso em: 20 set. 2021.
FUNDAÇÃO CECIERJ. Cursos ofertados. 2021b. Disponível em: https://www.cecierj.edu.br/consorcio-cederj/cursos/. Acesso em: 16 nov. 2021.
FUNDAÇÃO CECIERJ. O que é oConsórcio CEDERJ? 2021a. Disponível em: https://www.cecierj.edu.br/consorcio-cederj/. Acesso em: 16 nov. 2021.
FUNDAÇÃO CECIERJ. Onde estudar. 2021c. Disponível em: https://www.cecierj.edu.br/consorcio-cederj/onde-estudar/. Acesso em: 16 nov. 2021.
FUNDAÇÃO CECIERJ. Publicações. 2020. Instagram: @polocederjmage. Disponível em: https://www.instagram.com/polocederjmage/. Acesso em: 15 abr. 2021.
FUNDAÇÃO CECIERJ. Sobre o Vestibular Cederj 2020.2. 2020b. Disponível em: https://m.facebook.com/cecierj/photos/a.219464004742545/3094680480554202/?type=3&source=48. Acesso em: 11 nov. 2021.
GUSSO, H. L. et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, Campinas, v. 41, p. 1-27, e238957, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.238957. Acesso em: 14 mar. 2021.
HINE, C. Virtual ethnography. London: SAGE Publications, 1998.
LACERDA, F. K. D.; OLIVEIRA, I. B. Os polos de apoio presencial no estado de Rio de Janeiro: que espaçotempos são esses? EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 306-316, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.53628/emrede.v4.2.211. Acesso em: 13 mar. 2021.
LATOUR, B. Jamais fomos modernos: ensaio da antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.
LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria Ator-Rede. Salvador: Edufba, 2012.
LITTO, F. M. A solução para o distanciamento social está à mão: EAD. ABED, 2020. p.1-4. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/A_solucao_para_o_distanciamento_social_esta_a_mao_EAD_Fredric_Litto.pdf. Acesso em: 19 nov. 2020.
MARTINS, H. H. T. S. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 289-300, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000200007. Acesso em: 13 mar. 2021.
MATTOS, C. L. G. A abordagem etnográfica na investigação científica. In: MATTOS, C. L. G.; CASTRO, P. A. (orgs.). Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande: EDUEPB, 2011. p. 49-83.
MORAES, V. S. Depoimento concedido à Adriel Alexsander Monteiro de Castro. Magé, RJ, email, 15 ago. 2020.
OLIVEIRA, E. O. et al. A educação a distância (EaD) e os novos caminhos da educação após a pandemia ocasionada pela Covid-19. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 7, p. 52860-52867, 2020. Disponível em: https://brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/14095. Acesso em: 18 set. 2021.
OLIVEIRA, I. B. Certeau e as artes de fazer: as noções de uso, tática e trajetória na pesquisa em educação. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. (org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 49-64.
RIO DE JANEIRO. Decreto estadual No 46973, de 16 de março de 2020. Reconhece a situação de emergência na saúde pública do Estado do Rio de Janeiro em razão do contágio e adota medidas enfrentamento da propagação decorrente do novo coronavírus (COVID-19) e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Rio de Janeiro, p. 1, 17 mar. 2020. Disponível em: http://www.fazenda.rj.gov.br/sefaz/faces/oracle/webcenter/portalapp/pages/navigation-renderer.jspx?_afrLoop=70162064878510193&datasource=UCMServer%23dDocName%3AWCC42000008239&_adf.ctrl-state=regy1i47n_9. Acesso em: 18 set. 2021.
RODRIGUES, L. G. et al. Educação à Distância, ensino remoto e as novas tecnologias de informação e comunicação educacionais em um cenário de pré e pós pandemia. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, p. e51191110168, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i11.10168. Acesso em: 18 set. 2021.
SILUS, A.; FONSECA, A. L. C.; JESUS, D. L. N. Desafios do Ensino Superior brasileiro em tempos de pandemia da Covid-19: repensando a prática docente. Liinc em Revista, Brasília, DF, v. 16, n. 2, p. e5336, 11 dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v16i2.5336. Acesso em: 18 set. 2021.
SOUZA, P. A.; LACERDA, F. K. D. Experiência no ensino remoto emergencial na área de Geociências durante a pandemia da Covid-19. Terræ Didatica, Campinas, v. 17, p. 1-14, e021021, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.20396/td.v17i00.8665062. Acesso em: 18 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adriel Alexsander Monteiro de Castro, Fátima Kzam Damaceno de Lacerda, Celly Cristina Alves do Nascimento Saba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).