Challenges of remote teaching in the context of basic education: perceptions of family and teachers
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v9i1.833Keywords:
Educational context., Covid-19 pandemic, Remote teaching, Parents, TeachersAbstract
The Covid-19 pandemic has created a world scenario of uncertainties, affecting various human activities, for example, education. Therefore, this qualitative investigation aimed to analyze the perceptions of teachers and those responsible for students in relation to remote teaching, in the educational network of Brejo Santo - CE. The production of data took place through an opinion survey, whose questions focused on the interest of teachers and students from the perspective of those responsible regarding remote teaching. Thematic analysis was the technique used to interpret the data. These revealed that, in the teachers' perception, 49,3% of students can follow classes in the context of remote teaching. As for those responsible for the students, most consider that they are interested in participating in classes, despite reporting several conditions that imply difficulties in adapting. Further investigations are suggested that contemplate the students' perspective on the subject in question.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BIBIANO, B. Brejo Santo, no Ceará, é exemplo de cidade educadora. 2015. Disponível em: https://veja.abril.com.br/educacao/brejo-santo-no-ceara-e-exemplo-de-cidade-educadora/. Acesso em: 17 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510 de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis em pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 98, p. 44-46, 24 mai. 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.
CARMO, R. M.; TAVARES, I.; CÂNDIDO, A. F. (org.) Um Olhar Sociológico sobre a Crise Covid-19 em Livro. Lisboa: Observatório das Desigualdades, 2020. Disponível em: https://www.observatorio-das-desigualdades.com/observatoriodasdesigualdades/wp-content/uploads/2020/12/UmOlharSociolo%CC%81gicoSobreaCriseCovid19emLivro.pages.pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.
CORTEZ, A. C. Como a pobre Brejo Santo, no Ceará, construiu as melhores escolas públicas do Brasil. 2016. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2016/08/10/politica/1470862656_476387.html. Acesso em: 13 out. 2021.
GARCIA, J. O. et al. Pandemia da covid-19 como fenômeno integral e central na educação em ciências. Holos, v. 1, P. 1-14, 2021. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/download/11634/pdf. Acesso em: 19 out. 2021.
GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas. 2002.
GOMES, A. L. Impressões sobre o ensinar e o aprender em tempos de pandemia de COVID 19. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 28, p. 1-20, 2021. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-14. Acesso em: 1 nov. 2021.
KATAOKA, V.Y.; HERNANDEZ, H. Sequência de ensino 1: perfil de uma turma. In: CAZAROLA,I; SANTANA, E. (orgs.) Do tratamento da informação ao letramento estatístico. Itabuna: Via Litteratum, 2010. p. 23-44.
LIMA, S. S. et al. Relações da comunidade acadêmica do IFMT com as mídias digitais em tempos de pandemia. Revista Prática Docente, v. 6, n 1, p. 1-21. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n1.e005.id950. Acesso em: 1 nov. 2021.
MIARKA, R; MALTEMPI, M. V. O que será da Educação Matemática depois da pandemia? Bolema, Rio Claro, v. 34, n. 67, p. 2-4. ago. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/nwSXDhVJKPSHxQYPxgfnJzg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 out. 2021.
MILIAUSKAS, C. R., FAUS, D. P. Saúde mental de adolescentes em tempos de Covid-19: desafios e possibilidades de enfrentamento. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 30, n. 4, e 300402. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300402. Acesso em: 1 nov. 2021.
NASCIMENTO, P. M. et al. Acesso domiciliar à internet e Ensino Remoto durante a pandemia. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, Nota técnica nº 88, p. 7-16, 2020. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=36561. Acesso em: 7 fev. 2022.
OLIVEIRA, M. Q. Docência na Educação Básica em tempos de pandemia: ações, estratégias pedagógicas e desafios enfrentados no ano letivo de 2020 da Escola Integral Professora Ana Cristina Rolim Machado. Research, Society and Development, v. 9, n. 12, p. e47391211466. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i12.11466. Acesso em: 15 out. 2021.
PEDROSA, G. F. S.; DIETZ, K. G. A prática de ensino de arte e Educação Física no contexto da pandemia da Covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 2, n. 6, p. 103-112, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.3894895. Acesso em: 12 out. 2021.
PENTEADO, R. Z.; COSTA, B. C. G. Trabalho docente com videoaulas em EaD: dificuldades de professores e desafios para a formação e profissão docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, n. 1, p. 1-21. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698236284. Acesso em: 6 jan. 2022.
REICH, E.; BORGES, M. L.; XAVIER, R. C. (org). Reflexões sobre uma pandemia. Florianópolis: Néfiponline, 2020. Disponível em: http://www.nefipo.ufsc.br/files/2012/11/LIVRO.-Reflex%C3%B5es-sobre-uma-pandemia-2020.pdf. Acesso em: 18 fev. 2022.
SOUSA, J. G. J. et al. Afetividade na relação professor-aluno no Ensino Remoto emergencial: uma experiência de estágio. Em Rede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 8, n. 1., 2021. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/734/630. Acesso em: 28 ago. 2021.
VILLAÇA, A. A. Aprendizagens em uma pesquisa de opinião na sala de aula: diálogos entre práticas cotidianas. Dissertação (Mestrado)- Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Belo Horizonte, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQPP3S. Acesso em: 28 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rochelande Felipe Rodrigues, Eunice Andrade, Francineide Amorim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).