Technologies and hybrid education as a strategy for training resident professionals: The experience of the health department of Recife
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v9i1.803Keywords:
distance eduation, information technology, Internship and ResidencyAbstract
Objectives: This study aimed to discuss an experience report on the use of digital technologies and hybrid teaching involving residency programs in the city of Recife. Methodology: Descriptive study of the type of experience report conducted from April 2016 to December 2020, involving 195 residents, 21 coordinators and 200 preceptors/tutors, which deals with the creation of a community of practices using Moodle-based virtual learning environment. Results: The virtual environment created provided the use of digital resources for hybrid teaching including video classes, synchronous and asynchronous discussion of Residency Completion Papers (TCR), offer of disciplines and modules transversal to the example of scientific research methodology and spirituality and integrality, and the organizational management module of curriculum redesign optimizing the teaching and learning process in residency programs. Conclusions: The experience allowed in addition to research, exchange of knowledge, meaningful learning, trust, and support of those involved in all actions developed, corroborating the proposal to maintain the excellence of health residency programs.
Downloads
Metrics
References
BERTHOLDO NETO, E. O Ensino Híbrido: processo de ensino mediado por ferramentas tecnológicas. Ponto-e-Vírgula: Revista de Ciências Sociais, São Paulo, n. 22, p. 59–72, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1982-4807.2017i22p59-72. Acesso em: 30 mar. 2022.
BRASIL. Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde. Resolução n. 2 SES/CNRMS, de 13 de abril de 2012. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 24-25, 16 abr. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15448-resol-cnrms-n2-13abril-2012&category_slug=marco-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 8 mar. 2018.
BRASIL. Lei no 11.129, de 30 de junho de 2005. Institui o Programa Nacional de Inclusão de Jovens – ProJovem; cria o Conselho Nacional da Juventude – CNJ e a Secretaria Nacional de Juventude; altera as Leis nº s 10.683, de 28 de maio de 2003, e 10.429, de 24 de abril de 2002; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 1, 01 jul. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11129.htm. Acesso em: 16 out. 2021.
BRASIL. Resolução CNRMS No 5 de 07/11/2014. Dispõe sobre a duração e a carga horária dos Programas de Residência em Área Profissional da Saúde nas modalidades multiprofissional e uniprofissional e sobre a avaliação e frequência dos profissionais de saúde residentes. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 nov. 2014. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=276672. Acesso em: 16 out. 2021.
DUARTE, K. C. L. S.; PAZ, A. M. Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem e o Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva: o ensino híbrido em ação. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, Fortaleza, v. 5, n. 2, p. 27–37, 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/resdite/article/view/42404. Acesso em: 5 jan. 2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Decretos Residência Médica. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/247-programas-e-acoes-1921564125/residencia-medica-2137156164/13087-decretos-residencia-medica. Acesso em: 27 out. 2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria no 4.059, de 10 de dezembro de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 34, 13 dez. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/port4059-2004.pdf. Acesso em: 16 out. 2021.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Residência Multiprofissional em Saúde: experiências, avanços e desafios. Brasília: Ministério da Saúde, 2006. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/residencia_multiprofissional.pdf. Acesso em: 30 mar 2022.
PEREIRA, N. et al. O uso de Fóruns de Discussão para Incentivar a Interação em AVEA: Um estudo de caso no ensino superior. Informática na educação: teoria & prática, v. 21, n. 3, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/85218. Acesso em: 30 mar. 2022.
RODRIGUES, E. M. S.; SILVA, K. K. D. Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 112–123, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.36517/resdite.v5.n1.2020.re10. Acesso em: 5 jan. 2021.
SANTOS, J. C. Educação a distância como inclusão social nos percalços da exclusão digital. Revista Educativa - Revista de Educação, Goiânia, v. 20, n. 3, p. 589-602, set./dez. 2017. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6838/3800. Acesso em: 5 jan. 2021.
SANTOS, W. A. C.; MERCADO, L. P. Individualização da Aprendizagem com o Modelo Rotacional Sala de Aula Invertida. Revista de Educação a Distância,Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 262–275, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.53628/emrede.v6.2.484. Acesso em: 30 mar. 2022.
SOUZA, M. C. S. A Hibridização Como Caminho Para a Inovação do ensinoaprendizagem. Revista de Educação a Distância, v. 6, n. 2, p. 172-183, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.53628/emrede.v6.2.464. Acesso em: 30 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Arturo Jordán, Karolina de Cássia Lima da Silva Duarte, Valderez Ribeiro de Andrade, Magdala de Araújo Novaes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).