RIEONLIFE: a network for development of onlife education
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i2.792Keywords:
Education in the Pandemic; OnLIFE Education; Network, RIEoNLIFEAbstract
How to know what were the main problems found, what strategies were developed in different countries, cities and states, how they mobilized in times of the COVID-19 pandemic? How did students, parents, teachers, administrators and researchers understand this movement? What lessons and challenges did the pandemic bring to research in Education? From these problematizations, RIEOnLIFE emerges, in partnership with the UAb Portugal. This article aims to present the concept of OnLIFE Education, RIEOnLIFE and its movements, as well as discuss the network’s first movement, escutAÇÕES. From qualitative origen, it appropriates the concept of Living Labs, articulated with the cartographic method of intervention research, giving rise to three movements as research territory: the escutAÇÕES (listening action), the COnversAÇÕES (conversations action) and the COMpartilhAÇÕES (sharing's actions). Preliminary results indicate power to: connect the subjects involved; to understand the issues raised, strategies and movements; get to know challenges and learnings; to constitute a common space for the legitimization/construction of RIEOnLIFE as an OnLIFE Education network/platform.
Downloads
Metrics
References
BERGSON, H. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
DI FELICE, M. Net-ativismo e ecologia da ação em contextos reticulares. Contemporânea: Revista de Comunicação e Cultura, Salvador, v. 11, n. 2, p. 267-283, maio/ago. 2013. Disponível em: https://biblat.unam.mx/pt/revista/contemporanea-salvador/articulo/net-ativismo-e-ecologia-da-acao-em-contextos-reticulares. Acesso em: 20 set. 2021.
DI FELICE, M. Net-ativismo: da ação social para o ato conectivo. São Paulo: Paulus, 2017.
DI FELICE, M. Paisagens pós-urbanas: o fim da experiência urbana e as formas comunicativas do habitar. São Paulo: Annablume, 2009.
DI FELICE, M. Pós-complexidade: as redes digitais vistas a partir de uma perspectiva reticular. Entrevista Concedida a Moisés Sbardelotto. Revista IHU On-line, São Leopoldo, 13 nov. 2011. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/entrevistas/500515-pos-complexidade-as-redes-digitais-vistas-a-partir-de-uma-perspectiva-reticular-entrevista-especial-com-massimo-di-felice. Acesso em: 28 dez. 2021.
DI FELICE, M.; TORRES, J. C.; YANAZE, L. K. H. Redes digitais e sustentabilidade: as interações com o meio ambiente na era da informação. São Paulo: Annablume, 2012.
DONNA HARAWAY - SF: String Figures, Multispecies Muddles, Staying with the Trouble. [S. l.: s. n.], 2014. 1 vídeo (1h50min). Publicado pelo canal KIASualberta. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Z1uTVnhIHS8. Acesso em: 20 set. 2021.
ESCÓSSIA, L.; TEDESCO, S. O coletivo de forças como plano de experiência cartográfica. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 92-108.
FLORIDI, L. (ed.), The Onlife Manifesto: Being Human in a Hyperconnected Era. London: Springer Open, 2015. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-319-04093-6.pdf. Acesso em: 28 set. 2021.
HARAWAY, D. Anthropocene, Capitalocene, Chthulhucene. Entrevista por Martha Kenney. In: DAVIS, H.; TURPIN, E. (orgs.). Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environment and Epistemologies. London: Open Humanities Press, 2015. p. 255-270.
HARAWAY, D. Antropoceno, capitaloceno, plantationoceno, chthuluceno: fazendo parentes. Clima com Cultura Científica, v. 3, n. 5, p. 139-146, 2016b.
HARAWAY, D. Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene. Durham, Londres: Duke University Press, 2016a.
KASTRUP, V. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. In: KASTRUP, V.; TEDESCO, S.; PASSOS, E. (orgs.). Políticas da Cognição. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 91-110.
KASTRUP, V. Aprendizagem, Arte e Invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun., 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/NTNFsBzXts5GHp4Zk8sBbyF/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital OnLIFE. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, p. 1-35, jan., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438. Acesso em: 10 ago. 2021.
MORIN. E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2011.
PASSOS, E.; BARROS, R. B. A cartografia como método de pesquisa intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 17-31.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; TEDESCO, S. (orgs.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
PIRES, E. F. W. Entrevista com Massimo Di Felice. Teccogs: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, São Paulo, n. 13, p. 7-19, jan-jun. 2016. Disponível em: https://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/entrevistas/2016/edicao_13/teccogs13_entrevista01.pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.
SCHLEMMER, E. A cidade como espaço de aprendizagem: games e gamificação na constituição de Espaços de Convivência Híbridos, Multimodais, Pervasivos e Ubíquos para o desenvolvimento da Cidadania, 2020. Relatório de pesquisa, referente ao Edital: UNIVERSAL MCTI/CNPq No 01/2016. Número do Processo: 425903/2016-8. Disponível em: https://gpedu.com.br/a-cidade-como-espaco-de-aprendizagem-games-e-gamificacao-na-constituicao-de-espacos-de-convivencia-hibridos-multimodais-pervasivos-e-ubiquos-para-o-desenvolvimento-da-cidadania/. Acesso em: 09 set. 2021.
SCHLEMMER, E. et al. ECoDI: a criação de um Espaço de Convivências Digital Virtual. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 17., Brasília, 2006. [Anais...]. Brasília: SBIE, 2006.
SCHLEMMER, E. Gamificação em espaços de convivência híbridos e multimodais: uma experiência no ensino superior (cognição em jogos digitais). Projeto de Pesquisa. Edital MCTI/CNPQ/MEC/CAPES nº 43/2013. São Leopoldo, 2013.
SCHLEMMER, E. Projetos de aprendizagem gamificados: uma metodologia inventiva para a educação na cultura híbrida e multimodal. Momento-Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 27, n. 1, p. 42-69, 2018.
SCHLEMMER, E.; DI FELICE, M. A qualidade ecológica das interações em plataformas digitais na educação. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, Badajoz, v. 19, n. 2, p. 207-222, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.2.207. Acesso em: 09 set. 2021.
SCHLEMMER, E.; DI FELICE, M.; SERRA, I. M. R. S. Educação OnLIFE: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e76120, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76120. Acesso em: 09 set. 2021.
SCHLEMMER, E.; MOREIRA, J. A. Ampliando conceitos para o paradigma de educação digital OnLIFE. Interacções, Santarém/Portugal, v. 16, p. 103-122, 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/21039. Acesso em: 09 set. 2021.
SCHLEMMER, E.; OLIVEIRA, L. C.; MENEZES, J. O habitar do ensinar e do aprender em tempos de pandemia e a virtualidade de uma educação OnLIFE. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, 19, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.8339. Acesso em: 09 set. 2021.
SCHLEMMER, E. Gamificação em espaços de convivência híbridos e multimodais: design e cognição em discussão. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, v. 23, n. 42, 2014.
SERRES, M. A Grande Narrativa do Humanismo: a história da humanidade: um Conto Iniciático. Lisboa: Instituto Piaget, 2010.
SERRES, M. Atlas. Barcelona: Teorema, 1994.
SERRES, M. O contrato natural. Portugal: Instituto Piaget, 1990.
SERRES, M. Polegarzinha. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
SERRES, M. Tempo de Crise. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Maria Marques Palagi, Eliane Schlemmer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).