The impact of the institutionalization of distance education on the implementation of emergency remote teaching: the case of the Federal University of Rio Grande Do Sul during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.763Keywords:
distance education, digital technologies, emergency remote teaching.Abstract
This paper discusses the influence of the institutionalization of Distance Learning (DL) on the implementation of Emergency Remote Teaching (ERT) in higher education institutions during the Covid-19 pandemic in Brazil in 2020. The aim is to understand the impact of the institutional experience in DL on the process of implementation of ERT. The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)´s case, taken as an example in this work, suggests that the previous development of digital technologies aimed at DL by the institution, as well as the existence of an organizational structure for the academic management of DL, were fundamental for the implementation process of ERT.
Downloads
Metrics
References
ALVES, L. Educação a distância: conceito e história no Brasil e no mundo. v. 10 2011. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/235/113. Acesso em: 24 nov. 2020.
BEHAR, P. A. Modelos pedagógicos em educação à distância. In: BEHAR, P. A. e cols. Modelos pedagógicos em educação à distância. Porto Alegre: ARTMED, 2009.
BEHAR, P. A.; PINHEIRO, A.; BITTENCOURT, J. V.; KIST, S. O. Construyendo una Interface para el Ambiente Virtual ROODA – Rede COOperativa De Aprendizagem. Revista Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 23-40, jan/jun 2003.
BOTTIN, F. DARONCO, L.; ROESLER, V. Mconf-Web: uma ferramenta para gerência de webconferência. In: 17º Brazilian Symposium on Multimedia and the Web. X Workshop on Tools and Applications. 2011. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/webmedia_estendido/article/view/5004/4910. Acesso em: 1 dez. 2020.
BOZKURT, A.; SHARMA, R. C. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, v. 15, n. 1, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC, Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de qualidade para educação superior a distância, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 26 nov. 2020.
CARNEIRO, M. L. F.; SILVEIRA, M. S. Objetos de Aprendizagem como elementos facilitadores na Educação a Distância. Educar em Revista. Edição Especial, Curitiba, n. 4 p. 235-260, 2014. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/13933/2/Objetos_de_Aprendiza gem_como_elementos_facilitadores_na_Educacao_a_Distancia.pdf. Acesso em: 1 dez. 2020.
CEPE/UFRGS, 2020. Conselho de Ensino Pesquisa e Extensão da universidade Federal do rio Grande do Sul. Resolução n°25, de 27 de julho de 2020. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cepe/res-025-ensino-remoto- emergencial-ere-versao-página. Acesso em: 1 dez. 2020.
FALAVIGNA, G. Inovações centradas na multimídia: repercussões no processo ensino-aprendizagem. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2009.
FERRREIRA, D. H. L.; BRANCHI, B. A.; SUGAHARA, C. R. Processo de ensino e aprendizagem no contexto das aulas e atividades remotas no Ensino Superior em tempo da pandemia. Revista Práxis, v. 12, n. 1 (Sup.), dezembro, 2020. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/ 3464/2700. Acesso em: 30 jun. 2021.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2009.
HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning, Educause Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency- remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 29 nov. 2020.
MACHADO, D. P.; MORAES, M. G. Educação a distância: fundamentos, tecnologias, estrutura e processo de ensino e aprendizagem. São Paulo: Érica, 2015.
MATTHEWS, M. T; COURTNEY, M. Empathy in Distance Learning Design Practice. TechTrends. 2017. p. 486-493.
MOORE, J.L.; DICKSON, C.; GALYEN, K. e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? Internet and Higher Education. 2011. p. 129-135.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. In: Revista UFG, v. 20, 63438, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/ view/63438. Acesso em: 1 jul. 2021.
NETTO, A. A. O. Novas tecnologias & universidade: da didática tradicionalista à inteligência artificial: desafios e armadilhas. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.
NYE, D. E. Technology Matters: questions to live with. London: The MIT Press: 2006.
RONDINI, C. A; PEDRO, K. M; DUARTE, C. S. Pandemia da Covid-19 e o Ensino Remoto Emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces Científicas. v. 10 n. 1, 2020, p. 41-57. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085/4128. Acesso em: 30 nov. 2020.
RODRIGUES, R.C. Educação à distância em cursos presenciais do ensino superior: uma análise de estratégias pedagógicas não presenciais. 2002. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Prebiteriana Mackenzie, São Paulo, 2002.
SANTINELLO, J. Ensino Superior em Ambientes de Apredizagem (AVAs): formação docente universitária em construção. Curitiba: InterSaberes, 2015.
SEAD. UFRGS. Secretaria de Educação a Distância. Disponível em: http://www.ufrgs.br/sead. Acesso em: 1 dez. 2020.
TAPSCOTT, D. Geração Digital: a crescente e irreversível ascensão da geração net. São Paulo: Makron Books, 1999.
UFRGS. Relatório de Gesão - Exercício 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/213040/001117474.pdf?sequence=1&i sAllowed=y Acesso em: 1 dez. 2020.
UFRGS. UFRGS em Números. 2020. Disponível em: https://www1.ufrgs.br/paineldedados/ ufrgs_numeros.html Acesso em: 1 dez. 2020
WHITTLE, Clayton et al. Emergency Remote Teaching environment: a conceptual framework for responsive online teaching in crisis. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ILS-04-2020- 0099/full/pdf?title=emergency-remote-teaching-environment-a-conceptual-framework- for-responsive-online-teaching-in-crises. Acesso em: 30 nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paulete Fridman Schwetz, DINARA DAL PAI, Jocelise Jacques de Jacques , Anelise Todeschini Hoffmann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).