Pandemic: remote teaching: challenges and possibilities for better use of digital technologies in teaching algebra in an engineering course
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.741Keywords:
Flipped classroom. Active methodologies. Video lessons.Abstract
This experience report presents reflections on actions taken in an engineering course at a private university, in the interior of the state of Bahia, in order to overcome the challenges faced in the previous semester. As final considerations, it can be said that the use of video lessons was undoubtedly a tool easily received by students in the face of the use of Active Methodologies thought and used from the resources of their homes, which, evidenced learning that certainly , will go beyond the pandemic period.
Downloads
Metrics
References
BARANAUSKAS, M.C.C.; VALENTE, J. A. Editorial. Revista Tecnologia, Sociedade e Conhecimento, Campinas, v.1, n.1, dez. 2013. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14436. Acesso em: 1 jan. 2021.
BARRETO, C. F.; ROCHA, D. S. COVID 19 e educação: resistências, desafios e (im)possibilidades. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 2, n. 4, p. 01-11, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8480. Acesso em: 23 dez. 2020.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de Aula Invertida: uma metodologia Ativa de Aprendizagem. Trad. Afonso Celso da Cunha Serra. [Reimpr.]. Rio de Janeiro: LTC, 2018.
BRASIL. Constituição da república federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao. Acesso em: 18 jan. 2021.
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação. Lei n. 9.394/1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 8 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 157, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Parecer 05/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19.
CERQUEIRA, R. S. de.; Educação no Ensino Superior em tempos de pandemia. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 23, p. 1-5, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16175. Acesso em: 14 jan. 2021.
COSTA, S. R. S.; DUQUEVIZ, B. C.; PEDROZA.; R. L. S. Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP.v.19, n.3, Set./Dez. 2015, p. 603-610.
Fiorentini, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino de matemática no Brasil. Revista Zetetiké, Campinas/SP, 3, 1995.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, A. C. MÉTODOS E TÉCNICAS DE PESQUISA SOCIAL: Gêneros textuais do argumentar e do expor. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 200p.
FREITAS, J. L. A. A pandemia da COVID-19 e o Ensino Remoto em Linhares-ES. Kiri-Kerê: pesquisa e ensino, São Mateus, n. 9, v. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/32654. Acesso em: 20 jan. 2021.
MASCARENHAS, A. D. N.; FRANCO, A. do R. S. Reflexões pedagógicas em tempos de pandemia: análise do parecer 05/2020. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 23, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16011. Acesso em: 6 jan. 2021.
MORAN, J. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 30 jan.2020.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In. BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias Ativas para uma educação inovadora: abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
PEREIRA, F. K. D.; LIMA, F dos S.; BORTOLAI, M. M. S. (Re)pensando o novo normal após a pandemia da COVID-19: a realidade dos licenciandos em Química de uma Instituição de Ensino Superior da Bahia. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 23, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16146. Acesso em: 10 jan. 2021.
REIS, D. dos S. Coronavírus e desigualdades educacionais: reposicionando o debate. Revista Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 23, p. 1-5, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15592. Acesso em: 03 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Lucas Matias de Eça Eça, Marlúbia Corrêa de Paula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).