Decolonial teacher training in times of the COVID19 pandemic: face-to-face tutoring strategies in the pedagogy course at the State University of Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.740

Keywords:

pedagogy, Decolonial, Problem-Basead Learning

Abstract

This article presents an experience report on two strategies developed by the face-to-face tutoring of the Pedagogy Degree Course at a distance from the State University of Goiás to overcome the lack of face-to-face meetings in 2020 due to the COVID-19 pandemic. At the Águas Lindas de Goiás-GO pole, the Problem-Based Learning (PBL) methodology was developed using WhatsApp and at the Catalão-GO pole, two web conferences with specialists were held through Google Meet. The activities aimed to introduce decolonial reflections in the training of pedagogues. Through these experiences, academics got to know the decolonial perspective and reflected on their roles in deconstructing ethnocentric views about black and indigenous peoples. It was possible to verify that collaborative work in tutoring is capable of generating positive and unforeseen results, enhancing learning and forming a true networked learning community.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cleverson de Oliveira Domingos, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Goiânia, Goiás, Brasil, cleversonlinead@gmail.com

Degree in Pedagogy, History and Visual Arts. Specialist in Distance Education by Faculdade do Noroeste de Minas (FINOM). Specialist in Education for Diversity and Citizenship from the Federal University of Goiás (UFG). Specialist in Gender and Diversity at School from the Federal University of Goiás (UFG). Master in Education from the University of Brasília (UnB), in the area of concentration in Public Policies and Education Management. He was a face-to-face tutor for the Degree in Pedagogy at the State University of Goiás (UEG), at the Águas Lindas de Goiás-GO center. He is a professor at the State Department of Education of the Federal District (SEEDF).

Izabela Pereira e Lopes, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Goiânia, Goiás, Brasil, izabela.lopes@timedeautores.org.br

Licenciado en Pedagogía. Tutor presencial de la Licenciatura en Pedagogía a distancia de la Universidad Estatal de Goiás en el polo Catalão-GO

References

BALLESTRIN, L. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 11, p. 89-117, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/DxkN3kQ3XdYYPbwwXH55jhv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 jun. 2021.

BERBEL, N. A. N. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos?. Interface, Botucatu, v. 2, n. 2, p. 139-154, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/BBqnRMcdxXyvNSY3YfztH9J/?lang=pt. Acesso em: 16 jun. 2021.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 16 jun. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 141, n. 118, p. 11, 22 jun. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27933, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 07 abr. 2020.

BRASIL. Medida provisória n° 934 de 1º de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública. Diário Oficial da União: seção 1: Extra, Brasília, DF, ano 158, n. 63-A, p. 1, 1 abr. 2020a. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591. Acesso em: 17 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 11 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1 - Extra, Brasília, DF, ano 158, n. 54-D, p. 1, 19 mar. 2020c. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-345-de-19-de-marco-de-2020-248881422. Acesso em: 11 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 473, de 12 de maio de 2020. Prorroga o prazo previsto no § 1º do art. 1º da Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 90, p. 55, 13 maio 2020d. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-473-de-12-de-maio-de-2020-256531507?inheritRedirect=true&redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fsearch%3FqSearch%3DPortaria%2520473%252C%252012%2520de%2520maio%2520de%25202020. Acesso em: 11 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de Junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: sessão 1, Brasília, DF, ano 158, n. 114, p. 62, 17 jun. 2020e. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 10 jun. 2021.

DOTTA, S. Webconferência multimodal e multimídia. In: DOTTA, S. (org.). Aulas virtuais síncronas: condução de webconferência multimodal e multimídia em Educação a Distância. São Paulo: Editora UFABC, 2014.

GOIÁS. Decreto nº 9.633, de 13 de março de 2020. Dispõe sobre a decretação de situação de emergência na saúde pública do Estado de Goiás, em razão da disseminação do novo coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial do Estado de Goiás: suplemento: Poder Executivo, Goiânia, ano 183, n. 23.257, p. 1, 13 mar. 2020a. Disponível em: https://legisla.casacivil.go.gov.br/pesquisa_legislacao/103012/decreto-9633. Acesso em: 17 jul. 2020.

GOIÁS. Secretaria-Geral da Governadoria. Conselho Estadual de Educação de Goiás. Resolução nº 02/2020, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre o regime especial de aulas não presenciais no Sistema Educativo do Estado de Goiás, como medida preventiva à disseminação do COVID-19. Goiânia: Conselho Estadual de Educação de Goiás, 2020b. Disponível em: https://cee.go.gov.br/resolucao-022020-sobre-o-regime-especial-de-aulas-nao-presenciais/. Acesso em: 1 mai. 2021.

GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Periferia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, jul./dez. 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/3428/0. Acesso em: 1 mai. 2021.

HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, v. 27, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 5 jul. 2020.

MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

MIGNOLO, W. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 mai. 2021.

PONTES, E. B.; CTAR, G. A Comunidade de Trabalho e Aprendizagem em Rede (CTAR) na Faculdade de Educação da UnB. In: SOUZA, A. M.; FIORENTINI, L. M. R.; RODRIGUES, M. A. M. (org.). Educação superior a distância: Comunidade de Trabalho e Aprendizagem em Rede (CTAR). Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Editora da Universidade de Brasília, 2010.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: Perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2005.

QUIJANO, A. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Revista Novos Rumos, São Paulo, ano 17, n. 37, p. 4-28, 2002. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/novosrumos/article/view/2192. Acesso em: 1 mai. 2021.

SOUZA, S. A. et al. Tutoria presencial em polo UAB: relato de experiência no curso de Filosofia da UFSJ – Universidade Federal de São João Del-Rei. EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 418-432, 2017. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/229. Acesso em: 1 mai. 2021.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS (UEG). Reitoria. Instrução Normativa n. 80/2020. Estabelece o Plano Emergencial de Ensino e Aprendizagem (PEEA) para os cursos de graduação da UEG. Anápolis: Universidade Estadual de Goiás, 25 mar. 2020c. Disponível em: https://site.educacao.go.gov.br/wp-content/uploads/2020/04/Instru%C3%A7%C3%A3o-Normativa-n%C2%BA-80-2020-UEG.pdf. Acesso em: 1 mai. 2021.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS (UEG). Reitoria. Portaria n. 560/2020 – UEG. Estabelece medidas a serem adotadas, no âmbito da Universidade Estadual de Goiás, a fim de prevenir contaminação pelo novo Coronavírus (Covid-19). Anápolis: Universidade Estadual de Goiás, 16 mar. 2020a. Disponível em: http://cdn.ueg.edu.br/source/universidade_estadual_de_goias_306/noticias/52386/Portaria_560_2020__medidas_internas_a_fim_de_prevenir_contaminacao_pelo_novo_Coronavirus.pdf. Acesso em: 1 mai. 2021.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS (UEG). Reitoria. Portaria n. 563/2020 – UEG. Dispõe sobre o regime de revezamento e o sistema de teletrabalho, a serem implantados na Universidade Estadual de Goiás, como forma de prevenção da disseminação do novo Coronavírus (Covid-19). Anápolis: Universidade Estadual de Goiás, 16 mar. 2020b. Disponível em: http://cdn.ueg.edu.br/source/universidade_estadual_de_goias_306/noticias/52386/Portaria_563_2020__implanta_na_UEG_sistema_de_teletrabalho_e_regime_de_revezamento_e_anexo.pdf. Acesso em: 1 mai. 2021.

WALSH, C. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 letras, 2009.

Published

2021-07-16

How to Cite

Domingos, C. de O., & Lopes, I. P. e. (2021). Decolonial teacher training in times of the COVID19 pandemic: face-to-face tutoring strategies in the pedagogy course at the State University of Goiás. EmRede - Distance Education Journal, 8(1). https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.740