The impacts of the COVID-19 pandemic on undergraduate teaching practices: advances and challenges for teacher education courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.739

Keywords:

Emergency remote teaching. Curricular stage. Graduation. COVID-19

Abstract

This article presents an experience report about the proposal of an extension course entitled Teaching Internship: training for remote classes to licenciate undergraduate students of a state university in Paraná during the COVID-19 pandemic. This is an experience report article that considerations of pre-service teachers linked to the discipline of Supervised Curricular Internship of the licenciate undergraduate courses. As results, based on the netnography theory it is highlighted the importance of institutionalizing other forms of the internship discipline practice, since it becomes relevant in the career of the future licensed professional, besides recognizing the need to know and master the technological tools to improve teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Josimayre Novelli, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, josimayrenovelli@hotmail.com

.

Josiane Medeiros de Mello, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, jmedeirosmello@gmail.com

Graduated in Biological Sciences from the State University of Maringá, Master and Doctor in Biological Sciences, concentration area - Anatomy, from the São Paulo State University - UNESP- Botucatu Campus. Professor of Human Anatomy since 1994. Currently Associate Professor at the State University of Maringá, in the course of dentistry. She works in the university extension of the UEM Interdisciplinary Dynamic Museum with the execution of projects in the areas of Biology and Informatics for education. She teaches postgraduate courses in Scientific Methodology and Human Anatomy, focused on dentistry. Advisor, teacher and coordinator of postgraduate courses (lato sensu) in Anatomy and Histology on-site and distance courses. Organizer of the Human Anatomy book, teacher training in Biological Sciences

Annie Rose Santos, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, arsantos@uem.br

PhD in Letters, concentration area Language Studies, from the State University of Londrina (UEL) in 2015. Assis, SP, in 1999. Lecturer at the Portuguese Language Department (DLP) at the State University of Maringá (UEM) since 1999, teaching Portuguese language content to Literature courses in face-to-face and distance education. Lecturer in the Postgraduate Professional Master's Program in Letters (Profletras) at UEM since 2015, with guidance in the area of languages and new educational technologies.

References

ANDRADE, R. C. R. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado no processo de Formação de Professores. Revista Ciranda, Montes Claros, v. 1, n. 1, p. 125-143, mar. 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/ciranda/article/view/1579/3211. Acesso em: 24 jan. 2021.

BOZKURT, A.; SHARMA, R. C. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, v. 15, n. 1, p. i-vi, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341043562_Emergency_remote_teaching_in_a_time_of_global_crisis_due_to_CoronaVirus_pandemic. Acesso em: 28 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 05, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 83, p. 63, 04 mai. 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de Junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: sessão 1, Brasília, DF, n. 114, p. 62, 17 jun. 2020b. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 10 jun. 2021.

CAMARGO, R. T. M. A interatividade na educação online: um estudo da ferramenta fórum. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias)- Centro Universitário Internacional Uninter, Curitiba, 2017. Disponível em: https://repositorio.uninter.com/handle/1/136. Acesso em: 10 jun. 2021.

CARMO, C. R. S.; CARMO, R. O. S. Tecnologias de informação e comunicação na educação a distância e no ensino remoto emergencial. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 12, n. 28, p. 24-44, set./dez. 2020. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/7152. Acesso em: 29 jan. 2021.

DIAS-TRINDADE, S.; SANTO, E. E. Educação a Distância e Educação Remota Emergencial: Convergências e Divergências. In: MACHADO, D. P. (Org.). Educação em tempos de Covid-19: reflexões e narrativas de pais e professores. Curitiba: Dialética e Realidade, 2020.

GOMES, M. O. Formação contínua, estatuto da prática e estágio na formação de educadores. In: GOMES, M. O. Formação de professores na Educação Infantil. São Paulo: Cortez, 2009.

HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, v. 27, p. 1-15, 2020. Disponível em: http://www.cetla.howard.edu/workshops/docs/The%20Difference%20Between%20Emergency%20Remote%20Teaching%20and%20Online%20Learning%20_%20EDUCAUSE%20(2).pdf. Acesso em: 28 jan. 2021.

JOEY, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Distance Education or Emergency Remote Educational Activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 1-29, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4299. Acesso em: 29 jan. 2021.

KOZINETS, R. V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2006. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 28 jan. 2021.

MILLER, J. Teacher identity. In: BURNS, A.; RICHARDS, J. C. (Ed.). The Cambridge guide to second language teacher education. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

MOSER, A. Educação em tempo de Coronavirus: a necessidade suscita a criatividade. In: MACHADO, D. P. (Org.). Educação em tempos de Covid-19: reflexões e narrativas de pais e professores. Curitiba: Dialética e Realidade, 2020.

PARANÁ. Governo do Estado. Decreto nº4.230, de 16 de Março de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial do Estado, Curitiba, n. 10646, 16 mar. 2020. Disponível em: https://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/pesquisarAto.do?action=exibir&codAto=232854&indice=1&totalRegistros=12&dt=21.2.2020.18.10.40.695. Acesso em: 10 jun. 2021.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2017.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Whashington, v. 15, n. 2, p. 4-14, Feb. 1986. Disponível em: https://depts.washington.edu/comgrnd/ccli/papers/shulman_ThoseWhoUnderstandKnowledgeGrowthTeaching_1986-jy.pdf. Acesso em: 28 jan. 2021.

SILVA, S. A. Desvelando a Netnografia: um guia teórico e prático. Intercom: RBCC, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 339-342, jul./dez. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/interc/v38n2/1809-5844-interc-38-02-0339.pdf. Acesso em: 31 jan. 2021.

SILVEIRA, A. P. A.; RECCO PICCIRILLI, G. M.; OLIVEIRA, M. E. Os Desafios da Educação a Distância e o Ensino Remoto Emergencial em meio a Pandemia da Covid-19. Revista Eletrônica da Educação, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 114-127, dez. 2020. Disponível em: http://revista.fundacaojau.edu.br:8078/journal/index.php/revista_educacao/article/view/224. Acesso em: 31 jan. 2021.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, p. 1-20, 2000. Disponível em: http://www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em: 31 jan. 2021.

Published

2021-07-16

How to Cite

Novelli, J., Oliveira, F. R. de, Mello, J. M. de, & Santos, A. R. (2021). The impacts of the COVID-19 pandemic on undergraduate teaching practices: advances and challenges for teacher education courses. EmRede - Distance Education Journal, 8(1). https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.739

Most read articles by the same author(s)