The implementation of emergency remote education in public and private basic education schools: a case study in Minas Gerais/Brazil
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.738Keywords:
Covid-19, Educational Management, Digital Educational Resources, Grounded TheoryAbstract
The purpose of this article is to report on strategies adopted in the public and private systems of basic education to maintain teaching activities during the Covid-19 pandemic. The research was qualitative and exploratory and it took place through interviews with principals from 2 public and 2 private schools in a city with around 100 thousand inhabitants. The methodology is guided by Grounded Theory. Elements of similarities and differences in the educational strategies adopted were categorized and these strategies were mapped to generate references in future consequences analyzes. It is therefore the first systemic approach to the phenomenon, which generates hypotheses that will guide new investigations when the pandemic is overcome.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes. São Paulo: Paulus, 2011.
ARRUDA, E. P. Implementação das tecnologias digitais nos currículos das escolas de Educação Básica dos países membros da OCDE. In: SIQUEIRA, I. C. P. (Org.). Subsídios à elaboração da BNCC: estudos sobre temas estratégicos da parceria CNE e Unesco. São Paulo: Moderna, 2018.
ARRUDA, E. P.. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: Acesso em: 26 fev. 2021.
BEHAR, P. A. O ensino remoto emergencial e a educação à distância. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 06 jun. 2020.
CARDOSO, A. M.; AZEVEDO, J. F.; MARTINS, R. X. Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro. Colabor@: Revista Digital da CVA, Porto Alegre, v. 8, n. 30, dez. 2013. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/handle/1/11448 . Acesso em: 26 fev. 2021.
CARVALHO, M. D.; MARTINS, R. X. Coordenação pedagógicas na Era Digital: Perspectivas de atuação na Educação Básica. Saarbrücken, Alemanha: Novas Edições Acadêmicas, 2017.
CHARMAZ, K. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FILATRO, A. Design instrucional contextualizado: educação e tecnologia. São Paulo: Senac São Paulo, 2019.
FRAGOSO, S.; RECUERO, R.; AMARAL, A. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2003.
LEFEVRE, F.; LEFEVRE, A. M. C. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa. Caxias do Sul: EDUCS, 2003.
LEFEVRE, F.; LEFEVRE, A. M. C. O sujeito coletivo que fala. Interface, Botucatu, v. 10, n. 20, p. 517-524, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/QQw8VZh7pYTwz9dGyKvpx4h/?lang=pt. Acesso em: 26 fev. 2021.
MARTINS, R. X. A COVID-19 e o Fim da Educação a Distância: um ensaio. EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 242-256, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/620. Acesso em: 26 fev. 2021.
MARTINS, R. X.; PAIVA, V. F. F. Era uma vez o Proinfo... diferenças entre metas e resultados em escolas públicas municipais. Horizontes, Itatiba, v. 35, n. 2, p. 17-26, ago. 2017. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/319. Acesso em: 26 fev. 2021.
MORAN, J. M. Ensino e Aprendizagem Inovadores com Apoio das Tecnologias. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 2. Ed. Campinas: Papirus, 2013.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2007.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.
PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed. 2008.
PASINATO, N. M. B.; VOSGERAU, D. S. R. Proposta para avaliação dos estágios de integração das TIC na escola. In: Congresso Nacional de Educação, 10., 2011. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/6451_3806.pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.
PEIXOTO, J.; ARAÚJO, C. H. S. Tecnologia e educação: algumas considerações sobre o discurso pedagógico contemporâneo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 253-268, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fKjYHb7qD8nK4MWQZFchr6K/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 fev. 2021.
REIMERS, F. M.; SCHLEICHER, A. A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. France: OECD, 2020. Disponível em: https://www.aforges.org/wp-content/uploads/2020/04/framework.pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.
RIBEIRO, A. E. Education and digital technologies in the pandemic: cicles of precariousness. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 1, p. 01-16, Jan. 2021. Disponível em: https://cadernos.abralin.org/index.php/cadernos/article/view/270. Acesso em: 26 fev. 2021.
SHULMAN, L. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Education Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. Disponível em: https://meridian.allenpress.com/her/article-abstract/57/1/1/31319/Knowledge-and-Teaching-Foundations-of-the-New?redirectedFrom=fulltext. Acesso em: 26 fev. 2021.
SILVA, G. G. R. Diagnóstico da inserção de tecnologias educacionais em escolas de ensino fundamental do interior de Minas Gerais. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)– Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34468. Acesso em: 26 fev. 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Coalizão Global de Educação. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition#. Acesso em: 25 jan. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ronei Ximenes Martins, Karla Emanuella Veloso Pinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).