I prefer school: perceptions of students and relatives about the remote education
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.737Keywords:
School. Family. Remote teaching. Education. SociabilityAbstract
The text expresses the evaluation of students and family members of a class of 5th year of elementary school on remote teaching held in 2020. The data was generated in a remote meeting between family and school and presents the participants' perceptions about the “pandemic” year, the remote classes and learning. The results highlighted the importance of the school as an instance of socialization and multiple learnings and highlights the need to expand the relationship between family and school during and after the pandemic.
Downloads
Metrics
References
BARDIN. L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
CASTELLS, M. A sociedade em Rede: do conhecimento à política. In: CASTELLS, M.; CARDOSO, G. (Org.). A Sociedade em Rede: do conhecimento à ação política. Conferência. Belém: Imprensa Nacional, 2005. Disponível em: https://egov.ufsc.br/portal/conteudo/sociedade-em-rede-do-conhecimento-%C3%A0-ac%C3%A7%C3%A3o-pol%C3%ADtica. Acesso em: 26 fev. 2021.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL (CETIC.BR). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros : TIC domicílios 2018. [livro eletrônico] São Paulo: NIC.BR/CETIC.BR, 2019. Disponível em: https://www.cetic.br/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-nos-domicilios-brasileiros-tic-domicilios-2018/. Acesso em: 29 jan. 2021.
DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1998. Disponível em: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.
ESCOLA, J.; GOMES, A.; LOPES, N. Ser no ciberespaço: a comunicação educativa na WEB 2.0. In: LIMA, V. A. O.; NASCIMENTO, R. N. A.; ESCOLA, J. J. J. (Org.). Conhecimento, sociabilidade e humanidade: prenúncios de um novo tempo. Campina Grande: EDUEPB, 2018.
FERREIRA, G. Conversa com António Nóvoa. Porto Alegre, 06 abr. 2020. Facebook: sindprofnh. Disponível em: https://www. facebook.com/sindprofnh/videos/631629681020563/. Acesso em: 13 jan. 2021.
GUEDES, A. F. Os desafios do conhecimento na era tecnológica. . In: LIMA, V. A. O.; NASCIMENTO, R. N. A.; ESCOLA, J. J. J. (Org.). Conhecimento, sociabilidade e humanidade: prenúncios de um novo tempo. Campina Grande: EDUEPB, 2018.
MERCADO, L. P. L. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió: EDUFAL, 1999.
MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 21. ed. Rio de Janeiro: Berthand Brasil, 2014.
MORIN, E. Os setes saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2002.
NASCIMENTO, R. N. A.; LIMA, V. O. Dimensões entrelaçadas do afeto e do saber: a educação de um novo tempo. In: LIMA, V. A.; NASCIMENTO, R. N. A.; ESCOLA, J. J. J. (Org.). Conhecimento, sociabilidade e humanidade. Campina Grande: EDUEPB, 2018.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. 2021. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 30 jan. 2021.
RAMOS, A. T.; RAMOS, E. S. Os desafios da família nos processos de socialização escolar. Pátio Revista Pedagógica, Porto Alegre, n. 52, ano XIII, p. 32-35., nov. 2009-jan. 2010.
REBÊLO, P. Inclusão digital: o que é e a quem se destina?. 2005. Disponível em: https://docplayer.com.br/8242708-Inclusao-digital-o-que-e-e-a-quem-se-destina.html. Acesso em: 10 jan. 2021.
SANTOS, G. S. Espaços de aprendizagem. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SOARES, S. B. V. Coronavírus e a modernização conservadora da educação. In: SOARES, S. B. V. et al. Coronavírus, educação e luta de classes no Brasil. Brasil: Terra Sem Amos, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ROBSON LIMA DE ARRUDA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).