Art Survival: new practices of a university choir in times of social distance

Authors

  • Leonardo Rocha de Almeida Centro Universitário La Salle Universidade Federal de Ciências da Saúde Porto Alegre Prefeitura Municipal de Porto Alegre http://orcid.org/0000-0002-8116-7405
  • Marcelo Rabello dos Santos Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, marcelors@ufcspa.edu.br https://orcid.org/0000-0001-6597-9422

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.728

Keywords:

Music. University Choir. Technology. University Extension.

Abstract

This experience report presents and discusses the strategies adopted by a university choir during the year 2020 in the context of the COVID-19 pandemic Using various software and distance education platforms, the group, which is a university extension program, managed to maintain its musical activity. The artistic results were released mostly on YouTube, in which each of the eight productions reached at least about a thousand views. An online assessment questionnaire was completed by extension workers, who reported on: i) adaptation to the use of technology; ii) valorization of carrying out activities during the distance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonardo Rocha de Almeida, Centro Universitário La Salle Universidade Federal de Ciências da Saúde Porto Alegre Prefeitura Municipal de Porto Alegre

Doutorando em Educação pelo Centro Universitário La Salle (Unilasalle/RS). Mestre em Gestão Educacional pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) Especialista em Mídias na Educação e em Coordenação Pedagógica, ambos, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Orientação Educacional: Teoria e Prática pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI) Alfabetização pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) e Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Barão de Mauá (BARÃO). Pedagogo pelo Centro Universitário Ritter dos Reis - Laureate International University (UniRitter) Graduando em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA). Pós-Graduando em Psicopedagogia institucional pela Faculdade Educacional São Luís. Atualmente, professor dos Anos Iniciais da Rede Municipal de Porto Alegre, Bolsista de Pós-Graduação do UNASUS/UFCSPA. Participa do projeto de pesquisa "Trajetórias de escolarização e profissionalização de alunos com deficiência no ensino superior". Representa a Sociedade Civil Organizada na Comissão Própria de Avaliação(CPA) do UniRitter. Possui experiência na Educação Infantil e Ensino Fundamental e Educação de Jovens e Adultos (EJA) nas redes municipais de Sapucaia e Guaíba e na rede estadual do Rio Grande do Sul (RS); Tutor das licenciaturas do Centro Universitário Internacional UNINTER - Polo Porto Alegre Centro. Participou do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa como professor Alfabetizador, além de ter estudado com profundidade o programa durante o mestrado e as especializações. Compôs o Conselho de Professores da Fundação Maurício Sirotsky Sobrinho da Bandeira A Educação Precisa de Respoostas durante toda a existência do conselho (2013-2015). Tem interesse nos seguintes temas: Didática, Alfabetização, práticas inovadoras.

Marcelo Rabello dos Santos, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, marcelors@ufcspa.edu.br

Graduated in Music with qualification in Choral Conducting from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) in 2003. Master in Psychology and Health from the Federal University of Health Sciences of Porto Alegre (UFCSPA) in 2019. He acts as conductor of the UFCSPA Choir and of the UFCSPA Community Band.

References

ALONSO, K. M.; SILVA, D. G. A educação a distância e a formação on-line: o cenário das pesquisas, metodologias e tendências. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 143, p. 499-514, jun., 2018. DOI: 10.1590/es0101-73302018200082.

CALABRE, L. A arte e a cultura em tempos de pandemia: os vários vírus que nos assolam. Extraprensa, v.13, n.2, p.7-21, jan./jun., 2020. Disponível em: http://www.periodicos.usp.br/extraprensa/article/view/170903/162152 Acesso em: 30 out. 2020.

FAVERO, R. V. M. FRANCO, S. R. K. Um estudo sobre a permanência e a evasão na Educação a Distância. RENOTE, v. 4, n. 2, dez, 2006.

HESMONDHALGH, D.; MEIER, L. M. What the digitalisation of music tells us about capitalism, culture and the power of the information technology sector. Information, Communication & Society, v. 21, n. 11, p. 1555-1570, 2018. DOI: 10.1080/1369118X.2017.1340498.

JOHANSEN, G. Sociology, music education, and social change: The prospect of addressing their relations by attending to some central, expanded concepts. Action, Criticism, and Theory for Music Education, v. 13, n. 1, p. 70-100, 2014. Disponível em: http://act.maydaygroup.org/articles/Johansen13_1.pdf. Acesso em: 31 out. 2020.

LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology. v. 22, n. 140, p. 44-53, 1932.

SANTOS, M. R.; ALMEIDA, L. R. Coral UFCSPA: Cinco Anos de Inquietação. In: IV Encontro de Pesquisas Históricas da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Anais[...] Porto Alegre: PPGH/PUCRS, 2017a. Disponível em: https://editora.pucrs.br/edipucrs/acessolivre//anais/ephis/assets/edicoes/2017/arquivos/1.pdf. Acesso em: 29 out. 2020.

SANTOS, M. R.; ALMEIDA, L. R. Coral UFCSPA e o uso das tecnologias para uma inclusão na contemporaneidade. Revista Redin, v. 6, n. 1, 2007b. Disponível em: http://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/629. Acesso em: 30 out. 2020.

SANTOS, Marcelo Rabello; BRASIL, A. C.; ALMEIDA, Leonardo Rocha. Coral UFCSPA: Cinco anos de música e cidadania. In: 35º Seminário de Extensão Universitária da Região Sul - Área temática: Cultura. Anais... Foz do Iguaçu: Proex/UNILA, 2017 Disponível em: https://dspace.unila.edu.br/bitstream/handle/123456789/ 3818/SEURS_939-944.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 30 out. 2020.

VOLGSTEN, U.; PONTARA, T. Domestic space, music technology and the emergence of solitary listening: tracing the roots of solipsistic sound culture in the digital age. Svensk tidskrift för musikforskning, v. 99, n. 1, p. 105-123, 2017. Disponível em: https://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:1172224/FULLTEXT01.pdf. Acesso em: 29 out. 2020.

Published

2021-07-21

How to Cite

Rocha de Almeida, L., & Santos, M. R. dos. (2021). Art Survival: new practices of a university choir in times of social distance. EmRede - Distance Education Journal, 8(1). https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.728