Terminological profusion in the denomination of basic education pedagogical practices during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.726Keywords:
Terminologies. Pandemic. Remote teaching. Remote education. Basic education.Abstract
This article analyzes one of the aspects of the educational context experienced during the social isolation caused by the Covid-19 pandemic: the profusion of terms born to denominate the actions undertaken to allow the school year to continue in Basic Education. The aim is to comprehend these terminologies and to reflect about its implications to the field of educational technology, from the critical perspective. We have made an exploratory documental analysis of Brazilian’s states legislation and the official documents published by the States’ Education Departaments. The results point to a diversity of new terms without conceptual or legal definitions and an almost full absence of the terminology “Distance Education”.
Downloads
Metrics
References
ADRIÃO, T. et al. Uma modalidade peculiar de privatização da educação pública: a aquisição de "sistemas de ensino" por municípios paulistas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p. 799-818, out. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302009000300009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 jan. 2021.
ADRIÃO, T.; PERONI, V. (Org.). O público e o privado na educação: interfaces entre Estado e sociedade. São Paulo: Xamã, 2005.
BRASIL. Decreto nº 2.494, de 10 de fevereiro de 1998. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 11 fev. 1998. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1998/decreto-2494-10-fevereiro-1998-397980-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 24 mai. 2021.
BRASIL. Decreto presidencial nº 5622/2005. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996 , que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 20 dez. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5622.htm#%20. Acesso em: 25 jul. 2020.
BRASIL. Decreto presidencial nº. 9.057/2017. Regulamenta o Art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, edição 100, p. 3, 26 mai. 2017. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/20238603/do1-2017-05-26-decreto-n-9-057-de-25-de-maio-de-2017-20238503. Acesso em: 28 jul. 2020.
BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27933, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 17 jul. 2020.
BRASIL. Medida provisória n° 934 de 1º de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública. Diário Oficial da União: seção 1: extra, Brasília, DF, edição 63-A, p. 1, 1 abr. 2020a. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591. Acesso em: 17 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 05, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 83, p. 63, 04 mai. 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB n° 3 de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 21 nov. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=102481-rceb003-18&category_slug=novembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 jan. 2021.
CERNY, R. Z. Gestão pedagógica na educação a distância: análise de uma experiência na perspectiva da gestora. 2009. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://leto.pucsp.br/bitstream/handle/10115/1/Roseli%20Zen%20Cerny.pdf. Acesso em: 11 jan. 2021.
DICIO. Remoto. 2020. Disponível em: https://www.dicio.com.br/remoto/. Acesso em: 11 jan. 2021.
DOURADO, L. F. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 921-946, out. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/w6QjW7pMDpzLrfRD5ZRkMWr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2021.
ESCOLA DIGITAL. O que é a Escola Digital? 2021. Disponível em: https://escoladigital.org.br/pagina/sobre-nos. Acesso em: 19 jan. 2021.
ESPÍNDOLA, M. B.; CERNY, R. Z.; XAVIER, R. S. As perspectivas de tecnologia dos educadores em formação: valores em disputa. Reveduc: Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, p. 1-17, jan./dez. 2020. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3833. Acesso em 24 mai 2021.
FEENBERG, A. Tecnologia, Modernidade e Democracia. Lisboa: Inovatec, 2018.
FOSTER, J. B. Educação e a crise estrutural do capital: o caso dos Estados Unidos. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 1, p. 85-136, jan./abr. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/2175-795X.2013v31n1p85. Acesso em: 20 jan. 2021.
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xm7bSyCfyKm64zWGNbdy4Gx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2021.
GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2008.
HABOWSKI, A. C. Tecnologias e educação: conhecer o outro lado. Curitiba: Appris, 2020.
INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA (IFSC). Atividades não presenciais X Educação a distância: é tudo a mesma coisa? 2020. Disponível em: http://palhoca.ifsc.edu.br/index.php/1040-atividades-nao-presenciais-x-educacao-a-distancia-e-tudo-a-mesma-coisa. Acesso em: 13 jan. 2021.
IWASSO, S. Nota mais alta não é educação melhor. 2010. Disponível em: http://www.estadao.com.br/noticias/impresso, notamais- -alta-nao-e-educacao-melhor,589143,0.htm. Acesso em: 20 jan. 2021.
LEHER, R. Reforma do Estado: o privado contra o público. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 203-228, set. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/NhjhPwHSQNc99GT6kjdCNDC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2021.
MILL, D. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018.
OLIVEIRA, P. B. R. A concepção bakhtiniana da linguagem: a ideologia presente nos enunciados que configuram a comunicação verbal. Revista Thêma et Scientia, Cascavel, v. 1, n. 1, jan./jun. 2011. Disponível em: https://www.fag.edu.br/upload/arquivo/1322653351.pdf. Acesso em: 22 dez. 2020.
RIO GRANDE DO NORTE. Conselho Estadual de Educação. Nota de Orientação Normativa e de Procedimentos. Natal, 19 mar. 2020. Disponível em: https://sesieducacao.com.br/conteudos/legislacao/2625a991bf42c19e9560249b97d3cea5.pdf. Acesso em: 9 jan. 2021.
SANTOS, J. V. A privatização da educação através das plataformas de ensino remoto: entrevista especial com Marcos Dantas. 2020. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/159-noticias/entrevistas/603420-a-privatizacao-da-educacao-atraves-das-plataformas-de-ensino-remoto-entrevista-especial-com-marcos-dantas. Acesso em: 9 jan. 2021.
SECRETARIA DO ESTADO DA EDUCAÇÃO, DA CULTURA, DO ESPORTE E DO LAZER DO RIO GRANDE DO NORTE (SEEC). Educação do RN ampliará o uso de ferramentas digitais no ensino. 2020. Disponível em: http://www.educacao.rn.gov.br/Conteudo.asp?TRAN=ITEM&TARG=227382&ACT=&PAGE=0&PARM=&LBL=ACERVO+DE+MAT%C9RIAS. Acesso em: 19 dez. 2020.
SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL (SEEDF). Escola Em Casa DF: Início. 2020. Disponível em: http://www.educacao.df.gov.br/escola-em-casa/. Acesso em: 19 dez. 2020.
SELWYN, N. Minding our language: why education and technology is full of bullshit… and what might be done about it. Learning, Media and Technology, v. 41, n. 3, p. 437-443, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/17439884.2015.1012523. Acesso em: 25 nov. 2020.
SELWYN, N. O que queremos dizer com “educação” e “tecnologia”? In: SELWYN, N. Education and Tecnology: key issues and debates. Londres: Bloomsbury, 2011. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2016/12/neil_selwyn_keyquestions_cap1_trad_pt_final1.pdf. Acesso em: 28 nov. 2020.
SHIROMA, E. O. et al. A Tragédia Docente e suas Faces. In: EVANGELISTA, O.; SEKI, A. K. (Orgs.). Formação de professores no Brasil: leituras a contrapelo. Araraquara: Junqueira & Marin, 2017.
UNIÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO (UNDIME). Pesquisa revela que 96% das redes municipais de educação estão realizando atividades não presenciais com os alunos durante a pandemia. 2020. Disponível em: https://undime.org.br/noticia/10-09-2020-09-48-pesquisa-revela-que-96-das-redes-municipais-de-educacao-estao-realizando-atividades-nao-presenciais-com-os-alunos-durante-a-pandemia. Acesso em: 22 dez. 2020.
WENGER, E. Uma teoria social da aprendizagem. In: ILLERIS, K. (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniela Erani Monteiro Will, Roseli Zen Cerny, Marina Bazzo de Espíndola, Josimar Lottermann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).