Experiences of using MOODLE in emergency remote teaching at a public university in the Western Amazon
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.721Keywords:
Emergency Remote Education, Moodle, Coronavirus, TechnologiesAbstract
This article aims to discuss the implementation of Emergency Remote Education at the State University of Roraima (UERR) based on the analysis of Moodle as a Virtual Learning Environment and the use of this platform. The study was developed by the qualitative method, based on the data collection performed by observing the virtual rooms of 73 teachers in 22 undergraduate courses. In terms of results, there was a greater adhesion of Moodle in bachelor's degrees, but it was possible to observe the creation of some alternative structures which allowed the student to have a more active role in the teaching-learning process.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE, A.; GONÇALVES, T. O.; BANDEIRA, M. C. S. A formação inicial de professores: os impactos do ensino remoto em contexto de pandemia na região Amazônica. EmRede - Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 102-123, nov. 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/639. Acesso em: 12 dez. 2020.
BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Jornal da Universidade, Porto Alegre, v. 15, 02 jul. 2020. Edição Extra. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia. Acesso em: 12 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 05, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 83, p. 63, 04 mai. 2020a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 11 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1 - extra, Brasília, DF, n. 54-D, p. 1, 19 mar. 2020c. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-345-de-19-de-marco-de-2020-248881422. Acesso em: 11 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 356, de 20 de março de 2020. Dispõe sobre a atuação dos alunos dos cursos da área de saúde no combate à pandemia do COVID-19 (coronavírus). Diário Oficial da União: seção 1 - extra, Brasília, DF, n. 55-B, p. 1, 20 mar. 2020d. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-356-de-20-de-marco-de-2020-249090908. Acesso em: 11 dez. 2020.
COSTA, F. A. Orientações para a participação dos Círculos de Aprendizagem e Desenvolvimento: Guia do Participante. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2004. Disponível em: https://www.academia.edu/24131754/Orienta%C3%A7%C3%B5es_para_a_participa%C3%A7%C3%A3o_nos_C%C3%ADrculos_de_Aprendizagem_e_Desenvolvimento. Acesso em: 11 dez. 2020.
COSTA, F. C. et al. Estratégias de desenvolvimento de materiais de autoaprendizagem: Projectos e-Student e e-escola. In: SOUSA, J. M. (Org.). Educação para o Sucesso: Políticas e Actores. Atas do IX Congresso SPCE. Volume II. Funchal: Universidade da Madeira, 2008. p. 782-801. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/7044. Acesso em: 10 de dez. 2020.
FERREIRA, L. B.; TORRECILHA, N.; MACHADO, S. H. S. A técnica de observação em estudos de administração. In: Encontro da ANPAD, 36., 2012, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos [...]. Rio de Janeiro: ANPAD, 2012. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/2012_EPQ482.pdf. Acesso em: 14 dez. 2020.
KALHIL, J. D. B.; BATISTA, M. G. P.; RAMÍREZ, I. R. A didática da física: dos métodos à avaliação da aprendizagem. Manaus: UEA Edições, 2013.
MACEDO, F. C. S.; KALHIL, J. B. Tecnologias digitais computadorizadas contribuem com o ensino de Física?. Latin-American Journal of Physics Education, México, v. 9, n. 1, mar. 2015. Disponível em: http://www.lajpe.org/mar15/1501-953_Barrera.pdf. Acesso em: 25 out. 2020.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.17123. Acesso em: 12 dez. 2020.
NASCIMENTO, C. O.; SAINZ, R. L. Educação a Distância: teoria e prática. EmRede: Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 2, p. 04-14, nov. 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/599. Acesso em: 12 dez. 2020.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
RORAIMA. Conselho Estadual de Educação. Parecer CEE/RR nº 12/2020, de 19 de junho de 2020. Dispõe sobre a flexibilização dos dias Letivos. Diário Oficial do Estado de Roraima, Boa Vista, n. 3749, p. 2, 25 jun. 2020a. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br/app/_visualizar-doe/. Acesso em: 11 dez. 2020.
RORAIMA. Conselho Estadual de Educação. Resolução CEE/RR nº 07/2020, de 07 de abril de 2020. Dispõe sobre normatização do regime especial de aulas não presenciais para Instituições integrantes do Sistema Estadual de Ensino do Estado de Roraima, em caráter excepcional, enquanto permanecerem as medidas de isolamento previstas pelas autoridades competentes na prevenção e combate ao Novo Coronavírus – SARS-Cov2. Diário Oficial do Estado de Roraima, Boa Vista, n. 3705, p. 7, 17 abr. 2020b. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br/app/_visualizar-doe. Acesso em: 11 dez. 2020.
RORAIMA. Universidade Estadual de Roraima. Portaria nº 217, de 17 de março de 2020. Diário Oficial do Estado de Roraima, Boa Vista, n. 3684, p. 27, 18 mar. 2020c. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br. Acesso em: 14 dez. 2020.
RORAIMA. Universidade Estadual de Roraima. Portaria nº 235, de 30 de março de 2020. Diário Oficial do Estado de Roraima, Boa Vista, n. 3693, p. 6, 31 mar. 2020d. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br. Acesso em: 14 dez. 2020.
RORAIMA. Universidade Estadual de Roraima. Portaria nº 252, de 29 de abril de 2020. Diário Oficial do Estado de Roraima, Boa Vista, n. 3712, p. 11, 30 abr. 2020e. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br. Acesso em: 14 dez. 2020.
RORAIMA. Universidade Estadual de Roraima. Resolução nº 1, de 26 de junho de 2020. Regulamenta o regime acadêmico especial e a realização de atividades acadêmicas de ensino, pesquisa e extensão não presenciais durante o período de distanciamento social para prevenção ao contágio da COVID-19, causada pelo coronavírus SARS-CoV-2. Diário Oficial do Estado de Roraima, Boa Vista, n. 3751, p. 20, 30 jun. 2020f. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br. Acesso em: 14 dez. 2020.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTANA, R. M.; SANTANA, M. A. M.; SILVA, W. A. Reflexão teórica sobre a participação das tecnologias digitais da informação e comunicação na educação a distância (EaD) e ensino remoto emergencial (ERE). Pey Këyo Científica, Boa Vista, n. 4, p. 154-172, 2020. Edição Especial. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/pkcroraima/article/view/9157/47967470. Acesso em: 10 dez. 2020.
SILVA, W. A. Tecnologias digitais no processo ensino-aprendizagem: habilidades necessárias para a construção do conhecimento científico no estado de Roraima. 2018. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Wender Antônio da Silva, Fernando Albuquerque Costa, Sérgio Mateus, Janaine Voltolini de Oliveira, Melanie Kaline Truquete
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).