Everything as before? Reflexes of the Covid-19 pandemic on distance education undergraduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.715

Keywords:

Higher education. , Distance education. , Covid-19 Repercussions.

Abstract

This study investigated the impacts of the Covid-19 pandemic (2020) on the teaching-learning processes of higher education students in Distance Education. An on-line survey was conducted to assess how the adoption of strategies to cope with the pandemic, especially social isolation, affected the reality of the undergraduates. The sample consisted of 385 students from the five regions of the country. It was possible to draw a socioeconomic profile of the students and verify how the pandemic affected their family and academic contexts. Social isolation was reflected in increased household chores, sharing of devices, loss of internet quality and decreased study time. However, regarding learning and achievements, the pandemic affected the students unequally.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniel Santos Braga, Centro Universitário Newton Paiva, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, danielsantosbraga@gmail.com

Lecturer in teacher training courses at the Newton Paiva University Center and at the State University of Minas Gerais (UEMG). He was a substitute professor at the Department of Sciences Applied to Education at the Faculty of Education at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), teaching the discipline of Research in Education. He worked for ten years in basic education as a teacher and pedagogical coordinator. He is a historian and pedagogue by training, master in education and human training at UEMG and is currently a doctoral candidate in education: knowledge and social inclusion with research in educational public policies at UFMG. He is editor-in-chief of the Revista Docência do Ensino Superior (UFMG) and the Revista SCIAS-Educação, Comunicação e Tecnologia (UEMG). He has been a member of the Board of Innovation and Teaching Methodologies at UFMG-GIZ since September 2019.

Isabella Adriane Martins Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, isabellaadriane@outlook.com

Undergraduate student in Pedagogy Federal University of Minas Gerais

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO A DISTÂNCIA (ABED). Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2016. Curitiba: InterSaberes, 2017. Disponível em: http://abed.org.br/censoead2016/Censo_EAD_2016_portugues.pdf. Acesso em: 09 dez. 2020.

ABREU, B. M. Inclusão e acessibilidade em tempos de pandemia. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23705. Acesso em: 22 jan. 2021.

ALONSO, K. M.; SILVA, D. G. A educação a distância e a formação on-line: o cenário das pesquisas, metodologias e tendências. Educação e Sociedade, Campinas, v. 39, n. 143, p. 499-514, jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/es0101-73302018200082. Acesso em: 9 dez. 2020.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR (ANDIFES). V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES - 2018. Brasília, DF: ANDIFES, 2019. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf. Acesso em: 9 dez. 2020.

ARRUDA, E. P.; ARRUDA, D. E. P. Educação à Distância no Brasil: Políticas Públicas e Democratização do Acesso ao Ensino Superior. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 3, p. 321-338, set. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698117010. Acesso em: 09 dez. 2020.

ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, mai. 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 12 dez. 2020.

BRASIL. Decreto n° 10.282, de 20 de março de 2020. Regulamenta a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020, para definir os serviços públicos e as atividades essenciais. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 20 mar. 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/D10282.htm. Acesso em: 17 nov. 2020.

BRASIL. Decreto nº 2.494, de 10 de fevereiro de 1998. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 11 fev. 1998. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1998/decreto-2494-10-fevereiro-1998-397980-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 20 dez. 2020

BRASIL. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o Art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 20 dez. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5622.htm. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o Art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 100, p. 3, 26 mai. 2017. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/20238603/do1-2017-05-26-decreto-n-9-057-de-25-de-maio-de-2017-20238503. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27933, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRITES, J. G. Trabalho doméstico: questões, leituras e políticas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 422-451, ago. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742013000200004. Acesso em: 22 jan. 2021.

CURY, C. R. J. Educação escolar e pandemia. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 8-16, 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23749. Acesso em: 17 nov. 2020.

DI BENEDITTO, A. P. M. A educação básica durante o distanciamento social: o legado de 2020. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 10, p. 82270-82282, out. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-599. Acesso em: 17 nov. 2020.

DIAS, E.; PINTO, F. C. F. A educação e a Covid-19. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 545-554, jul./set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002801080001. Acesso em: 17 nov. 2020.

DUTRA; J. L. C.; CARVALHO, N. C. C.; SARAIVA, T. A. R. Os efeitos da pandemia de Covid-19 na saúde mental das crianças. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v.13, n. 1, p. 293-301, 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23772. Acesso em: 17 nov. 2020.

GARRIDO, F. A. Z. Docência universitária durante a pandemia da COVID-19: um olhar do Chile. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24777. Acesso em: 17 nov. 2020.

GRUPO DE ESTUDOS SOBRE POLÍTICA EDUCACIONAL E TRABALHO DOCENTE (GESTRADO). Trabalho Docente em Tempos de Pandemia: Relatório Técnico. Belo Horizonte: CNTE, 2020. Disponível em: https://www.cnte.org.br/images/stories/2020/cnte_relatorio_da_pesquisa_covid_gestrado_julho2020.pdf. Acesso em: 22 set. 2020.

HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 21 ago. 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da Educação Superior: Microdados do Censo da Educação Superior. 2018. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 06 out. 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Enade: Microdados do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. 2017-2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enade. Acesso em: 06 out. 2020. era 2018

JESUS, J. C. Trabalho doméstico não remunerado no Brasil: uma análise de produção, consumo e transferência. 2018. Tese (Doutorado em Demografia) – Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/FACE-B27PW9/1/ppgdemografia_jordanacristinajesus_tesedoutorado.pdf. Acesso em: 21 ago. 2020.

MAIA, B. R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/k9KTBz398jqfvDLby3QjTHJ/?lang=pt. Acesso em: 6 jan. 2021.

OLIVEIRA, D. A. Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia. Revista USP, São Paulo, n. 127, p. 27-40, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/180037. Acesso em: 6 jan. 2021.

OLIVEIRA, G.; MOTA, J. Q.; BRAGA, D. S. Desafios em tempos de pandemia: reflexões da professora Gabrielle Oliveira sobre educação e desigualdades. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/25682. Acesso em: 17 nov. 2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. 2020a. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 17 nov. 2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). "Immunity passports" in the context of COVID-19: Scientific brief. 2020b. Disponível em: https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/immunity-passports-in-the-context-of-covid-19. Acesso em: 17 nov. 2020.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE (OPAS). Considerações sobre medidas de distanciamento social no contexto da resposta à pandemia de Covid-19. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1990-apresentacao-consideracoes-distanciamento-social&category_slug=covid-19-materiais-de-comunicacao-1&Itemid=965. Acesso em: 17 nov. 2020.

PALÚ, J.; SCHÜTZ, J. A.; MAYER, L. (Org.). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020.

PARIZOT, I. A pesquisa por questionário. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2008.

PEREIRA, M. S. et al. Núcleo Docente Estruturante da Enfermagem da UFMG: da criação aos tempos da pandemia da Covid-19. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.23903. Acesso em: 17 nov. 2020.

PINHEIRO, J. I. D. et al. Probabilidade e Estatística. São Paulo: Campus, 2012.

RIBEIRO, M. P.; CLÍMACO, F. C. Impactos da pandemia na educação infantil: a pandemia acelerou a necessidade de se problematizar a questão digital na educação infantil?. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 96-110, 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23756. Acesso em: 17 nov. 2020.

SINDICATO DAS ENTIDADES MANTENEDORAS DE ESTABELECIMENTOS DE ENSINO SUPERIOR (SEMESP). Mapa de Ensino Superior no Brasil. 10. ed. São Paulo: Instituto Semesp, 2020. https://www.semesp.org.br/mapa-do-ensino-superior/edicao-10. Acesso em: 10 de dez. 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Educação: da interrupção à recuperação. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 17 nov. 2020.

Published

2021-07-16

How to Cite

Braga, D. S., & Pereira, I. A. M. (2021). Everything as before? Reflexes of the Covid-19 pandemic on distance education undergraduates. EmRede - Distance Education Journal, 8(1), 1–25. https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.715