The supervised curricular internship in pandemic times: experience in a biological science course
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.710Keywords:
Remote Internship, Biological Science Teacher Education, Digital Information and Communication TechnologyAbstract
The objective of this article is to contribute to Biological Sciences teacher education based on the innovative experiences lived during the Remote Supervised Curricular Internship in 2020. Therefore, education had to adapt and new topics were addressed about Remote Education, as an alternative to continue studies and remedy the drastic situation experienced by the world population. In this context, schools and universities have suffered from radical changes with regard to the teaching and learning process, including the intensive use of Digital Information and Communication Technologies. As a result, the experience reports of some of the trainees are presented and, based on the experience reported, a table with guidelines for the development of the internship in the time of Emergency Remote Teaching is presented.
Downloads
Metrics
References
ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede-Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 08 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Indicadores Educacionais.. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais. Acesso em: 06 out. 2020.
HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 11 maio 2020.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD). Acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2018. Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101705_informativo.pdf. Acesso em: 06 out. 2020.
LAPA, A. B.; BELLONI, M. L. Educação a distância como mídia-educação. Perspectiva, Florianópolis, v. 30, n. 1, p. 175-194, jan./abr. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2012v30n1p175. Acesso em: 06 out. 2020.
LEONEL, A. A. Formação continuada de professores de Física em exercício na rede pública estadual de Santa Catarina: lançando um novo olhar sobre a prática. 2015. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/169502/340342.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 06 out. 2020.
LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2006. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 06 out. 2020.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SENHORAS, E. M. Coronavírus e Educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 2, n. 5, Boa Vista, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Covid-19Educacao. Acesso em: 04 dez. 2020.
WEFFORT, M. F. Educando o olhar da observação: aprendizagem do olhar. In: WEFFORT, M. F. Observação, registro, reflexão. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1997. Disponível em: https://blogproinfanciabahia.files.wordpress.com/2013/03/educando-o-olhar-madalena-freire.pdf. Acesso em: 04 dez. 2020.
ZIMMERMANN, E. E.; BERTANI, J. A. Um novo olhar sobre os cursos deformação de professores. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 43-62, abr. 2003. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6563/6047. Acesso em: 04 dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dafne Fonseca Alarcon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).