Pedagogical support to remote education at the Federal University of Fronteira Sul, Campus Chapecó

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.707

Keywords:

Remote Teaching., Training, Pedagogical planning, Digital Information and communication technologies

Abstract

Remote Teaching became a reality in most Brazil educational institutions in 2020. The term, never used before, refers to education mediated by digital information and communication technologies. It is a form of emergency education, authorized by the Ministry of Education (MEC) to maintain lectures at educational institutions while the COVID-19 pandemic situation remains. This work is characterized as an experience report, and it presents the pedagogical measures adopted by the Federal University of Fronteira Sul (UFFS), specifically at Campus Chapecó, for the implementation of Remote Teaching. The different actions planned and developed by the pedagogical team are presented, as well as the institutional decisions that supported the offer of classes during the pandemic period.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisângela Ribas dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFSS), Chapecó, Santa Catarina, Brasil, elisangela.santos@uffs.edu.br

Degree in Pedagogy with specialization in Multimedia and Educational Informatics - PUCRS, 2005.
Specialization in Management, Implementation and Evaluation of Distance Education - UFF - Universidade Federal Fluminense, 2016. Master's Degree in Science and Mathematics Education - Distance Education - PUCRS, 2006-2008. Doctorate in Science and Mathematics Education - Technologies in Education - PUCRS, 2015-2019. Pedagogue - Federal University of Fronteira Sul - UFFS.

Dariane Carlesso, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFSS), Chapecó, Santa Catarina, Brasil, darianecarlesso@uffs.edu.br

Graduated in Pedagogy from the Federal University of Santa Maria/UFSM and Master in Education from the same institution - line of research: Education, politics and culture. Professional activity: Tutor in Historical, Philosophical and Sociological Foundations of Education and Didactics, in the Special Education course - EaD at UFSM. Teacher in the Basic Education network of Lajeado/RS. Advisor in the Specialization Course in Early Childhood Education - UFSC. Supervisor at the National Pact for Strengthening Secondary Education - PNEM. Pedagogue at the Federal University of Fronteira Sul - UFFS. Director of Pedagogical Organization of the institution. Member of the UFFS Pedagogical Support Nucleus, Chapecó campus.

Rozilene Bellaver, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFSS), Chapecó, Santa Catarina, Brasil, rozilene.bellaver@uffs.edu.br

Graduated in Pedagogy from the Regional Community University of Chapecó - UNOCHAPECÓ (2004). Specialization in Early Childhood Education and Early Years by Faculdade Internacional de Curitiba - FACINTER (2005). Specialization in Clinical and Institutional Psychopedagogy by Faculdade Empresarial de Chapecó - UCEFF (2012). She currently works as a pedagogue at the Federal University of Fronteira Sul-UFFS.

References

BRASIL. Lei nº 12.029, de 15 de setembro de 2009. Dispõe sobre a criação da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 16 set. 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12029.htm. Acesso em: 8 jan. 2021.

BRASIL. Portaria nº 4.059, de 10 de Dezembro de 2004. Disposta pelo MEC, regulamenta modalidade semi-presencial: portaria 4059. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 34, 13 dez. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf. Acesso em: 8 jan. 2021.

BRASIL. Portaria nº 2.117, de 06 de Dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 239, p. 131, 11 dez. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 8 jan. 2021.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de Março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 39, 18 mar. 2020a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVil_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 8 jan. 2021.

BRASIL. Portaria nº 544, de 16 de Junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 114, p. 62, 17 jun. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 8 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 05, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 83, p. 63, 04 mai. 2020c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 mar. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). Conselho Universitário. Resolução nº 13/2013, de 21 de outubro de 2013. Institui o Núcleo de Apoio Pedagógico (NAP) da UFFS. Chapecó: Conselho Universitário, 2013. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/resolucao/consunicgrad/2013-0013. Acesso em: 8 jan. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). Conselho Universitário. Resolução nº 05/2014, de 26 de junho de 2014. Dispõe sobre a oferta de componentes curriculares ministrados no formato semipresencial nos cursos de graduação presenciais da UFFS. Chapecó: Conselho Universitário, 2014. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/resolucao/consunicgrad/2014-0005. Acesso em:

Published

2021-07-16

How to Cite

Santos, E. R. dos, Carlesso, D., & Bellaver, R. (2021). Pedagogical support to remote education at the Federal University of Fronteira Sul, Campus Chapecó. EmRede - Distance Education Journal, 8(1). https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.707