Pedagogical support to remote education at the Federal University of Fronteira Sul, Campus Chapecó
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.707Keywords:
Remote Teaching., Training, Pedagogical planning, Digital Information and communication technologiesAbstract
Remote Teaching became a reality in most Brazil educational institutions in 2020. The term, never used before, refers to education mediated by digital information and communication technologies. It is a form of emergency education, authorized by the Ministry of Education (MEC) to maintain lectures at educational institutions while the COVID-19 pandemic situation remains. This work is characterized as an experience report, and it presents the pedagogical measures adopted by the Federal University of Fronteira Sul (UFFS), specifically at Campus Chapecó, for the implementation of Remote Teaching. The different actions planned and developed by the pedagogical team are presented, as well as the institutional decisions that supported the offer of classes during the pandemic period.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Lei nº 12.029, de 15 de setembro de 2009. Dispõe sobre a criação da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 16 set. 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12029.htm. Acesso em: 8 jan. 2021.
BRASIL. Portaria nº 4.059, de 10 de Dezembro de 2004. Disposta pelo MEC, regulamenta modalidade semi-presencial: portaria 4059. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 34, 13 dez. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf. Acesso em: 8 jan. 2021.
BRASIL. Portaria nº 2.117, de 06 de Dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 239, p. 131, 11 dez. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 8 jan. 2021.
BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de Março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 39, 18 mar. 2020a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVil_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 8 jan. 2021.
BRASIL. Portaria nº 544, de 16 de Junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 114, p. 62, 17 jun. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 8 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 05, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 83, p. 63, 04 mai. 2020c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 mar. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). Conselho Universitário. Resolução nº 13/2013, de 21 de outubro de 2013. Institui o Núcleo de Apoio Pedagógico (NAP) da UFFS. Chapecó: Conselho Universitário, 2013. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/resolucao/consunicgrad/2013-0013. Acesso em: 8 jan. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS). Conselho Universitário. Resolução nº 05/2014, de 26 de junho de 2014. Dispõe sobre a oferta de componentes curriculares ministrados no formato semipresencial nos cursos de graduação presenciais da UFFS. Chapecó: Conselho Universitário, 2014. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/resolucao/consunicgrad/2014-0005. Acesso em:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Elisângela Ribas dos Santos, Dariane Carlesso, Rozilene Bellaver
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).