Pandemic and indigenous schooling: facing post pandemic indigenous school evasion with the support of education mediated by technologies
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.692Keywords:
education, indigenous schooling, educational technologies, dropout, pandemicAbstract
This article aims to present the set of pedagogical strategies and mechanisms used to help and maintain the school routine at the Tupinambá Indigenous State College of Acuípe de Baixo in the municipality of Ilhéus in the State of Bahia. Such strategies aimed to encourage the permanence of school actors in social isolation, which is the main form of prevention of contagion and the spread of the virus responsible for the pandemic that devastated the world in 2020 and made classroom teaching in public and private institutions of the Brazil. More specifically, in this study, we seek to identify what are the expected results in school care, mediated by technologies, in an effort to prevent indigenous school dropout and in helping to maintain the study routine for students to remain in the post-pandemic schooling process.
Downloads
Metrics
References
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVIZANI, F. M. Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: PENSO, 2015.
BELLUCCI, J. N.; SANTOS, G. L. TICE orientadas a indivíduos com TA: uma revisão narrativa e seus apontamentos. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 27, p. 1-20, jan./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040. Acesso em: 26 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 5, de 22 de junho de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11074-rceb005-12-pdf&category_slug=junho-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 26 fev. 2021.
COLÉGIO ESTADUAL INDÍGENA TUPINAMBÁ DE ACUÍPE DE BAIXO (CEITAB). Projeto Político Pedagógico. Ilhéus: CEITAB, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico 2010: características da população e dos domicílios: resultados do universo. Rio de Janeiro: IBGE, 2011. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf. Acesso em: 26 fev. 2021.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1993.
LOPES, M. S. Evasão e Fracasso Escolar de Alunos de Comunidades Indígenas do Instituto Federal de Roraima/Campus Amajari: um estudo de caso. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação)- Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5792. Acesso em: 26 fev. 2021.
ROMESIN, H. M.; GARCÍA, F. J. V. De máquinas e seres vivos: autopoiese: a organização do vivo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 1997.
NUNES, E. S. Aldeias Urbanas ou Cidades Indígenas? Reflexões sobre índios e cidades. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 9-30, jan./jun. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EspacoAmerindio/article/view/8289/7642. Acesso em: 26 fev. 2021.
RIBEIRO, D. As Américas e a civilização: processo de formação e causas do desenvolvimento desigual dos povos americanos. Rio de Janeiro: Civilização, 1970.
SANTANA, J. V. J. A letra é a mesma, mas a cultura é diferente: a escola dos Tupinambá de Olivença. 2015. Tese (Doutorado em Antropologia Social)- Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/7680. Acesso em: 26 fev. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Cláudia Veira Braga, Francisco Darci Feitosa, Jorge Manoel Adão, Larissa Costa Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).