Challenges for adapting undergraduate nursing students in Emergency Remote Education: An Experience Report
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.686Keywords:
Active Methodologies, Technologies in teaching-learning, Emergency Remote Teaching, COVID-19Abstract
In order to mitigate the impacts caused by the Coronavirus pandemic, educational institutions started to use remote activities. This study aims to report the learning experience of students of the bachelor's degree in nursing at IFPE Campus Pesqueira during Emergency Remote Education (ERE). It is an experience report, through which the students describe their trajectory in this type of teaching. The strategy was necessary in view of the new context and was a challenge, since all students were accustomed to face-to-face teaching. It was found that the students obtained their adaptation and acquired skills to develop self-learning, considered essential for the process of knowledge construction.
Downloads
Metrics
References
APPENZELLER, S. et al. Novos Tempos, Novos Desafios: Estratégias para Equidade de Acesso ao Ensino Remoto Emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, supl. 1, e155, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022020000500201&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 out. 2020.
ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede-Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 08 set. 2020.
BASTOS, M. C. et al. Ensino remoto emergencial na graduação em enfermagem: relato de experiência na covid-19. REME – Revista Mineira de Enfermagem, Belo Horizonte, v. 24, e-1335, set. 2020. Disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/reme.org.br/pdf/e_1335.pdf. Acesso em: 25 de set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 53, p. 39, mar. 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 8 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução Nº 510 de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União: seção 1, ed. 98, seção 1, p. 44. Brasília, DF, 07 abr. 2016. Disponível em: https://www.in.gov.b r/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/22917581. Acesso em: 8 out. 2020.
DIESEL, A. et al. As metodologias ativas de ensino nos cursos de licenciatura. Revista Signos, Lajeado, v. 39, n. 2, p. 72-90, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication
/329850422_AS_METODOLOGIAS_ATIVAS_DE_ENSINO_NOS_CURSOS_DE_LICENCIATURA. Acesso em: 16 out. 2020.
DUTRA E SILVA, A. et al. Interdisciplinaridade e ensino remoto. Seminário de atualização de práticas docentes, Anápolis, v. 2, n. 2, out. 2020. Disponível em: http://anais.unievangelica.edu.br/index.php/praticasdocentes/article/view/5715. Acesso em: 9 out. 2020.
GOEDERT, L.; ARNDT, K. B. F. Mediação Pedagógica e Educação Mediada por Tecnologias Digitais em Tempos de Pandemia. Criar Educação, Criciúma, v. 9, n. 2, 2020. Disponível: http://periodicos.unesc.net/criaredu/article/view/6051. Acesso em: 07 jan. 2021.
GOMES, V. T. S. et al. A Pandemia da Covid-19: Repercussões do Ensino Remoto na Formação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, n. 4, e114, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022020000400602&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 out. 2020.
HODGES, C. et al. As diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, Recife, v. 2, 2020. Disponível em: http://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17. Acesso em: 9 out. 2020.
INSTITUTO FEDERAL DE PERNAMBUCO (IFPE). Projeto Pedagógico do curso de graduação em enfermagem. Pesqueira: IFPE, 2015. Disponível em: https://www.ifpe.edu.br/campus/pesqueira/cursos/superiores/bacharelados/enfermagem/projeto-pedagogico/projeto_pedagogico_enfermagem.pdf. Acesso em: 14 fev. 2021.
JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Distance Education or Emergency Remote Educational Activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, p. e521974299, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4299. Acesso em: 5 jan. 2021.
LÁZARO, A. C.; SATO, M. A. V.; TEZANI, T. C. R. Metodologias ativas no ensino superior: o papel do docente no ensino presencial. In: CIET: ENPED: 2018 – EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS: DOCÊNCIA E MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA, 2018, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: CIET:EnPED, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/234. Acesso em: 16 out. 2020.
MACHADO, K. G. W. As metodologias ativas na educação superior. In: Seminário Internacional Pessoa Adulta, Saúde e Educação, 4., 2018, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: SIPASE, 2018. Disponível em: https://editora.pucrs.br/edipucrs/acessolivre//anais/sipase/assets/edicoes/2018/arquivos/30.pdf. Acesso em: 03 set. 2020.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/9756. Acesso em: 8 out. 2020.
RODRIGUES, K. G.; LEMOS, G. A.; Metodologias ativas em educação digital: possibilidades didáticas inovadoras na modalidade EAD. Ensaios Pedagógicos, Sorocaba, v. 3, n. 3, p. 29-36, set. 2019. Disponível em: http://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/156. Acesso em: 22 out. 2020.
SOUZA, J. L. et al. Metodologias remotas de ensino em tempos de Covid-19: estudo no curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Ceará (UFC). In: USP International Conference in Accounting, 20., 2020, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: FEA-USP, 2020. Disponível em: https://congressousp.fipecafi.org/anais/20UspInternational/ArtigosDownload/2890.pdf. Acesso: 27 set. 2020.
TORINA, H. F.; ALMEIDA, L. O.; DE PAULA, J. S. História do Programa de Educação Tutorial da FMRP-USP. Medicina, Ribeirão Preto, v. 49, n. 4, p. 374-380, 2016. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/268327969.pdf. Acesso em: 15 out. 2020.
VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em revista, Curitiba, n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1550/155037796006.pdf. Acesso em: 16 out. 2020.
WANDSCHEER, K. T. Ensino Remoto: um caminhar de possibilidades educativas. In: PALÚ, J.; SCHÜTZ, J. A.; MAYER, L. (Org.). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/documentos/ensino-89/8839-livro-desafios-da-educacao-em-tempos-de-pandemia. Acesso em: 05 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Robervam de Moura Pedroza, Kátia de Oliveira Leite, Maria Eduarda Cavalcanti Vieira , Nathália Camilly da Silva Neves, Thallyta Juliana Pereira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).