Teaching in the Open University System of Brazil

an analysis of the teacher-author/content specialist and the teacher-trainer/applicator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.680

Keywords:

Distance Education. Teaching. Open University System of Brazil.

Abstract

The objective of this article is to identify the activities carried out by the teacher-authors and by the teacher-trainers working within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) System. For this, we carry out documentary analyzes. Then, we applied virtual questionnaires to 677 teachers who work or have worked in the scope of the UAB System. Subsequently, we undertook 8 semi-structured interviews. As a result, we observed that the activities of the teaching workers identified in the research are in line with the literature in the area. In addition, although there are differences according to each experience, there is a standardization of teaching defined by the model adopted in the UAB System.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Braian Veloso, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil, braiangarritoveloso@gmail.com

Master and doctoral student at the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (PPGE-UFSCar). Member of the Study and Research Group on Innovation in Education, Technologies and Languages (Group Horizonte-UFSCar). Specialist in Distance Education (EaD). His research deals with EaD and the intersection between education and technologies.

Daniel Mill, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil, mill@ead.ufscar.br

Professor at the Federal University of São Carlos (UFSCar), where he works as a Professor and Manager of Distance Education (EaD). PhD in Education from UFMG, with postdoctoral degrees from the University of Coimbra and the Open University of Portugal. He is a member of the Graduate Program in Education and the Graduate Program in Science, Technology and Society. He is the leader of the Horizonte Group (Group for Studies and Research on Innovation in Education, Technologies and Languages) and, as a researcher, has a particular interest in the intersection of themes: teaching work, technologies, languages, cognition and Distance Education.

References

BELLONI, M. L. Educação a Distância. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. CAPES. Universidade Aberta do Brasil. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-a-distancia/uab. Acesso em: 25 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 14 jun. 2021.

BRASIL. Resolução Nº 15, de 04 de dezembro de 2015. Revoga as resoluções que dispõem sobre o pagamento de bolsas de estudo e pesquisa a participantes dos programas de formação do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB) e do Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica (Parfor). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 234, p. 38, 08 dez. 2015. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/7910-resolução-cd-fnde-mec-nº-15,-de-4-de-dezembro-de-2015. Acesso em: 10 maio 2020.

BRASIL. Resolução Nº 18, de 16 de junho de 2010. Altera a Resolução CD/FNDE nº 36, de 13 de julho de 2009, que estabelece orientações e diretrizes para concessão e pagamento de bolsas de estudo e pesquisa no âmbito do Sistema Escola Aberta do Brasil (Programa e-Tec Brasil). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, jun. 2010. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/3400-resolu%C3%A7%C3%A3o-cd-fnde-n%C2%BA-18-de-16-de-junho-de-2010. Acesso em: 03 maio 2020.

BRASIL. Resolução Nº 44, de 5 de setembro de 2012. Estabelece orientações, critérios e procedimentos para a transferência automática de recursos financeiros do Programa Brasil Alfabetizado aos estados, ao Distrito Federal e aos municípios, e para o pagamento de bolsas aos voluntários que atuam no Programa, no ciclo 2012. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, set. 2012. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/index.php/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/3760-resolução-cd-fnde-nº-44,-de-05-de-setembro-de-2012. Acesso em: 16 jun. 2021.

BRASIL. Resolução Nº 8, de 30 de abril de 2010. Altera os incisos I a V do art. 9º, o § 1º do art. 10 e o item 2.4 do Anexo I da Resolução/CD/FNDE nº 26, de 5 de junho de 2009, que estabelece orientações e diretrizes para o pagamento de bolsas de estudo e de pesquisa a participantes da preparação e execução dos cursos dos programas de formação superior, inicial e continuada no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ed. 98, seção 1, p. 44, 03 mai. 2010. Disponível em: https://uab.ufsc.br/files/2010/06/Resolu%c3%a7%c3%a3o-No-8-30-de-abril-de-2010-Bolsas-UAB.pdf. Acesso em: 02 maio 2020.

DEMARCO, D. J. Um balanço do programa nacional em formação em administração pública (PNAP) como estratégia de fortalecimento da gestão pública: o caso da escola de administração da UFRGS. In: CONGRESSO CONSAD DE GESTÃO PÚBLICA, 6., 2013, Brasília, DF. Anais eletrônicos [...]. Brasília: CONSAD, 2013. Disponível em: https://www.dropbox.com/sh/rmwk6z7tyonskzj/AAAgmfTqMNr0ZEHv5LAGXnxja?dl=0&preview=UM+BALAN%C3%87O+DO+PROGRAMA+NACIONAL+DE+FORMA%C3%87%C3%83O+EM+ADMINISTRA%C3%87%C3%83O+P%C3%9ABLICA+(PNAP)+COMO+ESTRAT%C3%89GIA+DE+FORTALECIMENTO+DA+GEST%C3%83O+P%C3%9ABLICA.pdf. Acesso em: 05 maio 2020.

DUARTE, T. A possibilidade de investigação a três: reflexões sobre a triangulação (metodológica). CIES e-WorkingPaper, Lisboa, n. 60, p. 1-24, 2009. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/1319/3/CIES-WP60%20_Duarte.pdf. Acesso em: 16 fev. 2020.

FERREIRA, M.; CARNEIRO, T. C. J. A institucionalização da educação a distância no ensino superior público brasileiro: análise do Sistema Universidade Aberta do Brasil. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 19, n. 2, p. 228-242, maio-jun. 2015. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2015.192.07. Acesso em: 16 fev. 2020.

LAPA, A.; PRETTO, N. L. Educação a distância e precarização do trabalho docente. Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 84, p. 79-97, nov. 2010. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/5569/1/1792-7441-1-PB.pdf. Acesso em: 16 fev. 2020.

MILL, D. Docência virtual: uma visão crítica. Campinas: Papirus, 2012.

MILL, D. Sobre o conceito de polidocência ou sobre a natureza do processo de trabalho pedagógico na educação a distância. In: MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M. R. G. (Org.). Polidocência na Educação a Distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EdUFSCar, 2014.

MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M. R. G. Trabalho docente na educação contemporânea: saberes e prática pedagógica presencial e virtual. In: MILL, D.; MACIEL, C. (Org.). Educação a distância: elementos para pensar o ensino-aprendizagem contemporâneo. São Paulo: EdUFMT, 2013.

MILL, D.; SANTIAGO, C. F.; NEVES, I. de S. V. Trabalho docente na Educação a distância: condições de trabalho e implicações trabalhistas. Revista extraclasse, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 56-73, fev. 2008.

VELOSO, B. Organização do trabalho docente na educação a distância: implicações da polidocência no contexto da Universidade Aberta do Brasil (UAB). 2018. 214 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9742?show=full. Acesso em: 14 jun. 2021.. Acesso em: 02 jun. 2017.

Published

2021-07-16

How to Cite

Veloso, B., & Mill, D. (2021). Teaching in the Open University System of Brazil: an analysis of the teacher-author/content specialist and the teacher-trainer/applicator. EmRede - Distance Education Journal, 8(1), 1–16. https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.680