Teaching in the Open University System of Brazil
an analysis of the teacher-author/content specialist and the teacher-trainer/applicator
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.680Keywords:
Distance Education. Teaching. Open University System of Brazil.Abstract
The objective of this article is to identify the activities carried out by the teacher-authors and by the teacher-trainers working within the scope of the Universidade Aberta do Brasil (UAB) System. For this, we carry out documentary analyzes. Then, we applied virtual questionnaires to 677 teachers who work or have worked in the scope of the UAB System. Subsequently, we undertook 8 semi-structured interviews. As a result, we observed that the activities of the teaching workers identified in the research are in line with the literature in the area. In addition, although there are differences according to each experience, there is a standardization of teaching defined by the model adopted in the UAB System.
Downloads
Metrics
References
BELLONI, M. L. Educação a Distância. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. CAPES. Universidade Aberta do Brasil. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-a-distancia/uab. Acesso em: 25 fev. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 14 jun. 2021.
BRASIL. Resolução Nº 15, de 04 de dezembro de 2015. Revoga as resoluções que dispõem sobre o pagamento de bolsas de estudo e pesquisa a participantes dos programas de formação do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB) e do Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica (Parfor). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 234, p. 38, 08 dez. 2015. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/7910-resolução-cd-fnde-mec-nº-15,-de-4-de-dezembro-de-2015. Acesso em: 10 maio 2020.
BRASIL. Resolução Nº 18, de 16 de junho de 2010. Altera a Resolução CD/FNDE nº 36, de 13 de julho de 2009, que estabelece orientações e diretrizes para concessão e pagamento de bolsas de estudo e pesquisa no âmbito do Sistema Escola Aberta do Brasil (Programa e-Tec Brasil). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, jun. 2010. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/3400-resolu%C3%A7%C3%A3o-cd-fnde-n%C2%BA-18-de-16-de-junho-de-2010. Acesso em: 03 maio 2020.
BRASIL. Resolução Nº 44, de 5 de setembro de 2012. Estabelece orientações, critérios e procedimentos para a transferência automática de recursos financeiros do Programa Brasil Alfabetizado aos estados, ao Distrito Federal e aos municípios, e para o pagamento de bolsas aos voluntários que atuam no Programa, no ciclo 2012. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, set. 2012. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/index.php/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/3760-resolução-cd-fnde-nº-44,-de-05-de-setembro-de-2012. Acesso em: 16 jun. 2021.
BRASIL. Resolução Nº 8, de 30 de abril de 2010. Altera os incisos I a V do art. 9º, o § 1º do art. 10 e o item 2.4 do Anexo I da Resolução/CD/FNDE nº 26, de 5 de junho de 2009, que estabelece orientações e diretrizes para o pagamento de bolsas de estudo e de pesquisa a participantes da preparação e execução dos cursos dos programas de formação superior, inicial e continuada no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ed. 98, seção 1, p. 44, 03 mai. 2010. Disponível em: https://uab.ufsc.br/files/2010/06/Resolu%c3%a7%c3%a3o-No-8-30-de-abril-de-2010-Bolsas-UAB.pdf. Acesso em: 02 maio 2020.
DEMARCO, D. J. Um balanço do programa nacional em formação em administração pública (PNAP) como estratégia de fortalecimento da gestão pública: o caso da escola de administração da UFRGS. In: CONGRESSO CONSAD DE GESTÃO PÚBLICA, 6., 2013, Brasília, DF. Anais eletrônicos [...]. Brasília: CONSAD, 2013. Disponível em: https://www.dropbox.com/sh/rmwk6z7tyonskzj/AAAgmfTqMNr0ZEHv5LAGXnxja?dl=0&preview=UM+BALAN%C3%87O+DO+PROGRAMA+NACIONAL+DE+FORMA%C3%87%C3%83O+EM+ADMINISTRA%C3%87%C3%83O+P%C3%9ABLICA+(PNAP)+COMO+ESTRAT%C3%89GIA+DE+FORTALECIMENTO+DA+GEST%C3%83O+P%C3%9ABLICA.pdf. Acesso em: 05 maio 2020.
DUARTE, T. A possibilidade de investigação a três: reflexões sobre a triangulação (metodológica). CIES e-WorkingPaper, Lisboa, n. 60, p. 1-24, 2009. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/1319/3/CIES-WP60%20_Duarte.pdf. Acesso em: 16 fev. 2020.
FERREIRA, M.; CARNEIRO, T. C. J. A institucionalização da educação a distância no ensino superior público brasileiro: análise do Sistema Universidade Aberta do Brasil. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 19, n. 2, p. 228-242, maio-jun. 2015. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2015.192.07. Acesso em: 16 fev. 2020.
LAPA, A.; PRETTO, N. L. Educação a distância e precarização do trabalho docente. Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 84, p. 79-97, nov. 2010. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/5569/1/1792-7441-1-PB.pdf. Acesso em: 16 fev. 2020.
MILL, D. Docência virtual: uma visão crítica. Campinas: Papirus, 2012.
MILL, D. Sobre o conceito de polidocência ou sobre a natureza do processo de trabalho pedagógico na educação a distância. In: MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M. R. G. (Org.). Polidocência na Educação a Distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EdUFSCar, 2014.
MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M. R. G. Trabalho docente na educação contemporânea: saberes e prática pedagógica presencial e virtual. In: MILL, D.; MACIEL, C. (Org.). Educação a distância: elementos para pensar o ensino-aprendizagem contemporâneo. São Paulo: EdUFMT, 2013.
MILL, D.; SANTIAGO, C. F.; NEVES, I. de S. V. Trabalho docente na Educação a distância: condições de trabalho e implicações trabalhistas. Revista extraclasse, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 56-73, fev. 2008.
VELOSO, B. Organização do trabalho docente na educação a distância: implicações da polidocência no contexto da Universidade Aberta do Brasil (UAB). 2018. 214 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9742?show=full. Acesso em: 14 jun. 2021.. Acesso em: 02 jun. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Braian Veloso, Daniel Mill
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).