Distance Education in a military context: instructional design as an auxiliary tool in the modeling process of a discipline

Authors

  • Danielle Oliveira dos Santos Instituto Metrópole Digital - Universidade Federal do Rio Grande do Norte http://orcid.org/0000-0003-3437-0838
  • Thiago Medeiros Barros Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, thiago.medeiros@ifrn.edu.br

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.662

Keywords:

Instructional design, courseware, ADDIE

Abstract

The present work reports the experience of the researcher in her professional field, in which she presented an Instructional Design (ID) proposal for the discipline “Production of Didactic Material for Distance Learning” for the Preparatory Course for Tutors (CPT) and had as its locus the Group of Tactical and Specialized Instruction (GITE), Teaching Organization of the Brazilian Air Force (FAB). This is a qualitative, applied and exploratory research, which was presented as a Course Completion Work and consolidated knowledge built during the Specialization in Educational Technologies and Distance Education, in particular the knowledge related to ID, which was used for the design and development of the proposal. For the development of DI, the ADDIE DI model was used, which refers to the acronym in English for the cycle Analyze, Design, Develop, Implement and Evalute. It was chosen because it understands that it is efficient for work in the military context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Danielle Oliveira dos Santos, Instituto Metrópole Digital - Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Me chamo Danielle Oliveira dos Santos.

Sou pedagoga formada pela UFRN, especialista em Tecnologias Educacionais e Educação a Distância pelo IFRN e Mestranda em Inovações e Tecnologias Educacionais pelo Instituto Metrópole Digital da UFRN. Já atuei em sala de aula em turmas de educação infantil e ensino fundamental e atuação sirvo à Força Aérea Brasileira no Quadro de Oficiais Convocados, que faz parte do serviço temporário.

Thiago Medeiros Barros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, thiago.medeiros@ifrn.edu.br

He holds a degree in Computer Engineering from the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) in 2009, a master's degree in the Graduate Program in Electrical and Computer Engineering from UFRN (2012), and is currently a PhD candidate in the same program researching on the subject of Educational Data Mining. He is currently a professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) in the area of Information Systems and Information and Communication Technologies. He has experience in the area of WEB systems development, neurosciences, logic teaching, intelligent systems, data science, educational data mining, machine learning, information and communication technologies, institutional repository, production of didactic material, instructional design, educational media ,

References

BARROS, Thiago Medeiros. Design Instrucional do Curso de Material Didático. Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras - Facel, Curitiba, 2018.

BATES, Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/Educar_na_Era_Digital.pdf. Acesso em: 01 maio 2019.

BLOOM, B. et al. Taxonomia dos objetivos educacionais: domínio cognitivo. Porto Alegre: Globo, 1983.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Departamento de Ensino da Aeronáutica. Centro de Documentação e Histórico da Aeronáutica. Plano de Modernização do Ensino da Aeronáutica: PCA 37-11. Brasília, DF, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Brasília - DF, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 06 maio 2019.

COSCARELLI, C.; RIBEIRO, A. E. (org.). Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3ed. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2011.

DEWEY, J. 1859-1952 Vida e educação: John Dewey. 10 ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

FERRAZ, A. P. do C.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod. [online]. 2010, v.17, n. 2, p. 421-431.DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015. Acesso em: 06 maio 2019.

FILATRO, A. Como preparar conteúdos para EAD. São Paulo: Saraiva, 2018.

FILATRO, A. Design Instrucional contextualizado: educação e tecnologia. 2. ed. São Paulo: Senac, 2007.

FILATRO, A. Design Instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.

FILATRO, A.; CAIRO, S. Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, Sp: Papirus, 2012.

KLEIMAN, A. B. O conceito de Letramento e suas implicações para a Alfabetização. Cefiel/Unicamp & MEC, 2007.

LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. (org.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

MORAIS, M. et al. Design Instrucional na elaboração do material didático impresso na EAD do Instituto Federal do PIAUÍ (IFPI). CONGRESSO REGIONAL SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 2016.

MORAN, J. M. O que é um bom curso a distância? Disponível em: https://www.learning-performancebrasil.com.br/home/artigos/artigos.asp?id=2405. Acesso em: 23 dez 2018.

NEGRI, P. S. A intencionalidade pedagógica como estratégia de ensino mediada pelo uso das Tecnologias em Sala de Aula. Laboratório de Tecnologia Educacional. 2016. Disponível em: https://www.labted.net/single-post/2016/05/30/artigo-a-intencionalidade-pedag%c3%93gica-como-estrat%c3%89gia-de-ensino-mediada-pelo-uso-das-tecnologias-em-sala-de-aula-1. Acesso em: 23 dez. 2018. Acesso em: 20 abril 2019.

PEREIRA, J. T. Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. In: COSCARELLI, C. V.; Ribeiro, A. E. (org.). Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3ed., Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2011.

Published

2020-11-06

How to Cite

dos Santos, D. O., & Barros, T. M. (2020). Distance Education in a military context: instructional design as an auxiliary tool in the modeling process of a discipline. EmRede - Distance Education Journal, 7(2), 90–101. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.662