Distance Education in a military context: instructional design as an auxiliary tool in the modeling process of a discipline
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.662Keywords:
Instructional design, courseware, ADDIEAbstract
The present work reports the experience of the researcher in her professional field, in which she presented an Instructional Design (ID) proposal for the discipline “Production of Didactic Material for Distance Learning” for the Preparatory Course for Tutors (CPT) and had as its locus the Group of Tactical and Specialized Instruction (GITE), Teaching Organization of the Brazilian Air Force (FAB). This is a qualitative, applied and exploratory research, which was presented as a Course Completion Work and consolidated knowledge built during the Specialization in Educational Technologies and Distance Education, in particular the knowledge related to ID, which was used for the design and development of the proposal. For the development of DI, the ADDIE DI model was used, which refers to the acronym in English for the cycle Analyze, Design, Develop, Implement and Evalute. It was chosen because it understands that it is efficient for work in the military context.
Downloads
Metrics
References
BARROS, Thiago Medeiros. Design Instrucional do Curso de Material Didático. Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras - Facel, Curitiba, 2018.
BATES, Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/Educar_na_Era_Digital.pdf. Acesso em: 01 maio 2019.
BLOOM, B. et al. Taxonomia dos objetivos educacionais: domínio cognitivo. Porto Alegre: Globo, 1983.
BRASIL. Comando da Aeronáutica. Departamento de Ensino da Aeronáutica. Centro de Documentação e Histórico da Aeronáutica. Plano de Modernização do Ensino da Aeronáutica: PCA 37-11. Brasília, DF, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Brasília - DF, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 06 maio 2019.
COSCARELLI, C.; RIBEIRO, A. E. (org.). Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3ed. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2011.
DEWEY, J. 1859-1952 Vida e educação: John Dewey. 10 ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
FERRAZ, A. P. do C.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod. [online]. 2010, v.17, n. 2, p. 421-431.DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015. Acesso em: 06 maio 2019.
FILATRO, A. Como preparar conteúdos para EAD. São Paulo: Saraiva, 2018.
FILATRO, A. Design Instrucional contextualizado: educação e tecnologia. 2. ed. São Paulo: Senac, 2007.
FILATRO, A. Design Instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
FILATRO, A.; CAIRO, S. Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, Sp: Papirus, 2012.
KLEIMAN, A. B. O conceito de Letramento e suas implicações para a Alfabetização. Cefiel/Unicamp & MEC, 2007.
LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. (org.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.
MORAIS, M. et al. Design Instrucional na elaboração do material didático impresso na EAD do Instituto Federal do PIAUÍ (IFPI). CONGRESSO REGIONAL SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 2016.
MORAN, J. M. O que é um bom curso a distância? Disponível em: https://www.learning-performancebrasil.com.br/home/artigos/artigos.asp?id=2405. Acesso em: 23 dez 2018.
NEGRI, P. S. A intencionalidade pedagógica como estratégia de ensino mediada pelo uso das Tecnologias em Sala de Aula. Laboratório de Tecnologia Educacional. 2016. Disponível em: https://www.labted.net/single-post/2016/05/30/artigo-a-intencionalidade-pedag%c3%93gica-como-estrat%c3%89gia-de-ensino-mediada-pelo-uso-das-tecnologias-em-sala-de-aula-1. Acesso em: 23 dez. 2018. Acesso em: 20 abril 2019.
PEREIRA, J. T. Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. In: COSCARELLI, C. V.; Ribeiro, A. E. (org.). Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3ed., Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Danielle Oliveira dos Santos, Thiago Medeiros Barros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).