Higher distance education: active methodologies with the use of digital technologies
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.648Keywords:
Digital Technologies. Active Methodologies. University education.Abstract
This study addresses digital technologies in active methodologies in distance learning higher education courses and discusses more innovative educational practices for them. To this end, this article encompasses a bibliographic study on the topic, showing as a result that these technologies enable the didactic use of active methodologies in distance learning higher education and can assist students' learning and the development of skills such as the power of analysis, communication, and argumentation. However, they reveal that, to materialize the use of active methodologies with digital technologies in these distance education courses, curricular restructuring of these courses and teacher training in skills to manage these methodologies with technological tools is needed.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, S. G.; TELES, C. C. Sala de aula invertida: relato de experiência em educação a distância e presencial com uso de ambiente virtual de aprendizagem na graduação. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 5, n. 3, p. 599-625, 2018. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/360/405. Acesso em: 02 maio 2020.
ALMEIDA, V. O.; SILVA, H. T. H.; BONAMIGO, A. W. Aprendizagem baseada em problemas na educação a distância e as influências para educação em saúde: uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 1-22, 2018. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/24/250. Acesso em: 02 maio 2020.
ALONSO, K. M.; SILVA, D. G. A educação a distância e a formação on-line: o cenário das pesquisas, metodologias e tendências. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 143, p. 499-514, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v39n143/1678-4626-es-39-143-499.pdf. Acesso em: 13 abr. 2020.
AMARO, R.; SILVA, W. B. Avaliação por pares e metodologias ativas na formação de professores. In: 23º CIAED CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2017, Foz de Iguaçu. Anais [...]. Foz de Iguaçu: Associação Brasileira de Educação a Distância, 2017. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2017/trabalhos/pdf/247.pdf. Acesso em: 06 jun. 2020.
ARAUJO, U. F. et al. A reorganização de tempos, espaços e relações na escola com o uso de metodologias ativas de aprendizagem e ferramentas colaborativas. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 16, n. 1, p. 84-99, 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1331/pdf. Acesso em: 03 maio 2020.
BACICH, L.; MORAN, J. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, v. 17, n. 25, p. 45-47, 2015. Disponível em: https://www.academia.edu/19537087/Aprender_e_ensinar_com_foco_na_Educa%C3%A7%C3%A3o_H%C3%ADbrida. Acesso em: 14 mar. 2020.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 07 abr. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 07 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 2.117, de 06 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 12 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 2.253, de 18 de outubro de 2001. Dispõe sobre a introdução nas instituições de ensino superior do sistema federal de ensino, na organização pedagógica e curricular de seus cursos superiores reconhecidos, a oferta de disciplinas que, em seu todo ou em parte, utilizem método não presencial, com base no art. 81 da Lei n. 9394, de 1996. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2001. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/marg/portar/2001/portaria-2253-18-outubro-2001-412758-norma-me.html. Acesso em: 13 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 4059, de 10 de dezembro de 2004. As instituições de ensino superior poderão introduzir, na organização pedagógica e curricular de seus cursos superiores reconhecidos, a oferta de disciplinas integrantes do currículo que utilizem modalidade semipresencial, com base no art. 81 da Lei n. 9.394, de 1.996, e no disposto nesta Portaria. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2004. Disponível: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf. Acesso em: 09 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 09 abr. 2020.
CAMARGO, R. Z.; LIMA, M. C.; TORINI, D. M. Educação, mídia e internet: desafios e possibilidades a partir do conceito de letramento digital. Revista Brasileira de Psicodrama, v. 27, n. 1, p. 106-116, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicodrama/v27n1/11.pdf Acesso em: 09 abr. 2020.
CASTRO, Talita Candida; GONÇALVES, Luciana Schleder. Uso de gamificação para o ensino de informática em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 71, n. 3, p. 1101-1108, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/reben/v71n3/pt_0034-7167-reben-71-03-1038.pdf. Acesso em: 25 maio 2020.
CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Tradução: Fundação Lemann, Instituto Península. 2013. Disponível em: https://s3.amazonaws.com/porvir/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf. Acesso em: 02 maio 2020.
COSTA, J. R. de M. O processo de institucionalização da educação a distância no Brasil. 2012. 167 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/49813 Acesso em: 02 maio 2020.
DONATO, S. P.; GHILARDI, R. Aprendizagem na modalidade semipresencial: representações sociais de estudantes de licenciaturas. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIA/ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2018, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: CIET/EnPED, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/531/59. Acesso em: 09 abr. 2020.
FERRARINI, R.; SAHEB, D.; TORRES, P. L. Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, Natal, v. 57, n. 52, p. 1-30, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15762/11342. Acesso em: 03 abr. 2020.
FONSECA, J. J. S.; MOURA, A. A.; FONSECA, S. H. P. A aprendizagem invertida em educação a distância. In: 21º CIAED CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2015, Bento Gonçalves. Anais [...]. Bento Gonçalves: Associação Brasileira de Educação a Distância, 2015. p. 1-10. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2015/anais/pdf/BD_86.pdf. Acesso em: 03 maio 2020.
FONSECA, S. M.; MATTAR NETO, J. A. Metodologias ativas aplicadas à educação a distância: revisão de literatura. Revista EDaPECI: Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, São Cristóvão (SE), v. 17, n. 2, p. 185-197, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/6509/pdf. Acesso em: 02 maio 2020.
GALLO, P. Aprendizagem baseada em projetos e narrativa transmídia: abordagens para o engajamento dos alunos no bacharelado a distância. 2019. Disponível: http://www.abed.org.br/congresso2019/anais/trabalhos/31220.pdf. Acesso em: 24 maio 2020.
GARBIN, M. C.; CAVALCANTI, C. C.; ARAÚJO, U. F. Metodologias ativas de aprendizagem na formação semipresencial de professores: articulando teoria e prática. International Studies on Law and Education, São Paulo, v. 27, p. 13-28, 2017. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002805436. Acesso em: 02 maio 2020.
GOMES, L. F. EAD no Brasil: perspectivas e desafios. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 18, n. 1, p. 13-22, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772013000100002&lng=en&nrm=iso Acesso em: 02 maio 2020.
LÁZARO, A. C.; SATO, M. A. V.; TEZANI, T. C. R. Metodologias ativas no ensino superior: o papel do docente no ensino presencial. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIA/ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2018, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: CIET/EnPED, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/234/282. Acesso em: 14 mar. 2020.
MAIA, C.; MATAR, J. ABC da EaD: a educação a distância hoje. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas, 2007.
MASETTO, M. T. Metodologias ativas no ensino superior: para além da sua aplicação, quando fazem a diferença na formação de profissionais? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 650-667, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/37099/26724. Acesso em: 09 abr. 2020.
MICHAELSEN, L. K.; SWEET, M. The essential elements of team-based learning. New directions for teaching and learning, n. 316, p. 7-27, 2008. Disponível em: https://teamlead.duke-nus.edu.sg/vapfiles_ocs/2011/edu/Essential_Elements.pdf. Acesso em: 02 maio 2020.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 12 abr. 2020.
NÓBREGA, P. P.; DAVID, P. B.; SILVA, A. S. R. Sala de aula invertida e fatores intervenientes da aprendizagem: experiência em uma instituição federal de ensino superior com uma turma de alunos de graduação. Revista Científica de Educação a Distância, Rio de Janeiro, v. 10, n. 18, 2018. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/853/838. Acesso em: 02 maio 2020.
NONATO, E. R. S.; SALES, M. V. S.; SARLY, C. R. Educação a distância, hibridismo e metodologias ativas: fundamentos conceituais para uma proposta de modelo pedagógico na oferta das disciplinas semipresenciais dos cursos presenciais de graduação da UNEB. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 6, n. 2, p. 161-171, 2019. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/489. Acesso em: 02 maio 2020.
OLIVEIRA, L. R. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e suas convergências com as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. In: VÁZQUEZ, J. Z.; JIMÉNEZ, R. S.; MORENO, M. A. G. (coord.). (org.). Desafios e oportunidades para a formação e atuação do profissional da informação na era digital. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2015. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/18159/1/2015_capliv_lroliveiralecavalcanteasrsilvarmrolim.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.
OLIVEIRA, P. C.; CUNHA, C. J. C. A.; NAKAYAMA, M. K. Learning management systems (LMS) and e-learning management: an integrative review and research agenda. JISTEM-Journal of Information Systems and Technology Management, v. 13, n. 2, p. 157-180, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1807-17752016000200157&script=sci_arttext. Acesso em: 23 abr. 2020.
PUGENS, N. B.; HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. Reflexões sobre o design thinking na educação a distância: produção de novos sentidos. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIA/ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2018, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: CIET/EnPED, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/519/564. Acesso em: 13 abr. 2020.
QUEIROZ, J. R. C. et al. Aprendizagem por projeto e inovação tecnológica: união por competências. Revista da ABENO, v. 16, n. 2, p. 2-6, 2016. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/243/213. Acesso em: 13 abr. 2020.
ROCHA, J. Design thinking na formação de professores: novos olhares para os desafios da educação. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.
ROSA JUNIOR, L. C. Metodologias ativas de aprendizagem para a educação a distância: uma análise didática para dinamizar sua aplicabilidade. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia da Inteligência e Design Digital) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/18201/1/Luiz%20Carlos%20Rosa%20Junior.pdf. Acesso em: 30 maio 2020.
SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbfis/v11n1/12.pdf. Acesso em: 20 mai. 2017.
SANTO, E. E.; COLVARA, J. S. Metodologias ativas no ensino superior: o hibridismo da sala de aula invertida. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 1-19, 2019. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/325/306. Acesso em: 05 abr. 2020.
SANTOS, B. B.; ALMEIDA, A. C. A; CRUZ, A. N. Gamificação aplicada à educação: um relato de experiência na disciplina hermenêutica jurídica. In: 24º CIAED CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2018, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Associação Brasileira de Educação a Distância, 2018. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2018/anais/trabalhos/6255.pdf. Acesso em: 25 maio 2020.
SCHLEMMER, E. Gamificação em espaços de convivência híbridos e multimodais: design e cognição em discussão. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 42, p. 73-89, 2014. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1029/709. Acesso em: 25 maio 2020.
SILVA, C. P.; LIMA, T. G. Importância das tecnologias de comunicação e informação (TICs) na educação técnica profissional e no ensino superior. In: JUNIOR, J. M. A.; SOUZA, L. P.; SILVA, N. L. C. Metodologias ativas: práticas pedagógicas na contemporaneidade. Campo Grande: Inovar, 2019. Disponível em: https://editorainovar.com.br/_files/200000136-4505c4505e/Livro%20Metodologias%20ativas%20pr%C3%A1ticas%20pedag%C3%B3gicas%20na%20contemporaneidade-0.pdf. Acesso em: 08 abr. 2020.
SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 12 abr. 2020.
VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/nspe4/0101-4358-er-esp-04-00079.pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.
VALENTE, J. A. Tecnologias e educação a distância no ensino superior: uso de metodologias ativas na graduação. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 97-113, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9871/9929. Acesso em: 02 maio 2020.
WATTÉ, B. H. et al. Implementação da metodologia Team Based Learning (TBL) em uma estratégia de Blended Learning, no desenvolvimento da disciplina de Empreendedorismo. In: SPANHOL, F. J.; FARIAS, G. F.; SOUZA, M. V. EAD, PBL e o desafio da educação em rede: metodologias ativas e outras práticas na formação do educador coinvestigador. São Paulo: Blucher, 2018. Disponível em: https://openaccess.blucher.com.br/article-details/03-21381. Acesso em: 06 jun. 2020.
YAEGASHI, S. F. R. et al. Novas tecnologias digitais: reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017. p. 23-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rosimeire Aparecida Soares Borges , Ana Elisa Cunha Anderi Castilho, Márcia Aparecida Caetano Sassaki, Stanley Santos e Vitor , Luiz Claudio Dala Rosa Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).