Initial teacher training: the impacts of remote teaching in the context of a pandemic in the Amazon region
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.639Keywords:
Teaching training, emergency remote education, pandemicAbstract
The objective of this article is to analyze the main difficulties experienced by undergraduate students in the initial training process in a higher education institution in the private education network, in the city of Belém / PA, when using remote classes, due to the need for social isolation, due to to the COVID-19 pandemic. The research has a qualitative approach, using a semi-structured questionnaire (mixed) as a data collection tool, in addition to bibliographic and documentary research. The results detected three main difficulties presented: the first related to psychological and emotional issues, and health problems of the graduates and their families; the second refers to socioeconomic conditions, with unemployment causing a lack of financial resources, precarious access to the internet, and lack of time to follow remote classes; and the third, there is a lack of mastery of undergraduate students in the use of technological tools and difficulties experienced when changing the teaching methodology.
Downloads
Metrics
References
ALVES, L. Educação Remota: entre a ilusão e a realidade. Revista Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.
AMARILLA FILHO P. Educação a distância: Uma abordagem metodológica e didática a partir dos ambientes virtuais. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 41-72, maio/ago. 2011.
ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de COVID-19. EmRede – Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, 2020. p. 257-275.
BEHRENS, M. A. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Revista Eletrônica de Educação, Porto Alegre, ano 30, n. 3 (63), p. 439-455, set./dez. 2007.
BRASIL. Constituição [1988]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: tinyurl.com/sz9fazc Acesso em: 7 jun. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: tinyurl.com/3rq54tt. Acesso em: 29 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da educação superior: notas estatísticas 2017. Brasília: INEP, 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial da União: seção 1 – extra, Brasília, DF, ano 157, n. 24-A, p. 1, 4 fev. 2020. 2020a.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 356, de 11 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 157, n. 49, p. 185, 12 mar. 2020b.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 157, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020c.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 17 de março de 2020. Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 157, n. 54-D, p. 1, 19 mar. 2020d.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ed. 114, seção 1, p. 62, 17 jun. 2020e.
CAPELETTI, A. M. Ensino a distância: Desafios Encontrados por Alunos do Ensino Superior. Revista Eletrônica Saberes da Educação, Santo Amaro, v. 5, n. 1, p. 1-10, 2014.
CUNHA, M. I. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 87-101, set./dez. 2016.
GOMES, H. Como o Google quer fazer você esquecer do Zoom para videoconferências. Publicado em 29 de abril de 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/tilt/ noticias/redacao/2020/04/29/como-o-google-quer-fazer-voce-esquecer-do-zoom-para-fazervideoconferencias.htm. Acesso em: 30 abr. 2020.
IMBERNÓN. F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, Cortez, 2005 (Coleção Questões da Nossa Época; v. 77). 5. ed.
LIMA JUNIOR, A. S. Tecnologias inteligentes e educação: currículo hipertextual. Salvador: Quartet, 2005.
LIBÂNEO, L. C. Adeus professor, adeus professora: novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2006.
MEC – Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2017. INEP - Diretoria de Estatísticas Educacionais. Brasília, set. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setembro-2018.pdf. Acesso em: 15 jul. 2020.
MERCADO, L. P. L. (org.). Novas Tecnologias na Educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.
MARCELO GARCÍA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
NIC. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto. Acessibilidade e Tecnologias: um panorama sobre acesso e uso de Tecnologias de Informação e Comunicação por pessoas com deficiência no Brasil e na América Latina. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2018, p. 106. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/12225320191028-tic_dom_2018_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 31 maio 2020.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes. 2005.
PARÁ. Decreto nº 609, de 16 de abril de 2020. Dispõe sobre as medidas de enfrentamento, no âmbito do Estado do Pará, à pandemia do corona vírus COVID-19. Diário Oficial do Estado do Pará: edição extra, Belém, PA, ano 129, n. 34.143, p. 4, 16 mar. 2020a.
PARÁ. Decreto nº 777 de 23/05/2020. Dispõe sobre as medidas de distanciamento controlado, visando a prevenção e o enfrentamento à pandemia da COVID-19, no âmbito do Estado do Pará e revoga o Decreto Estadual n° 609, de 20 de março de 2020. Diário Oficial do Estado do Pará: edição extra, Belém, PA, ano 130, n. 34.229, p. 5-7, 23 maio 2020b.
PARÁ. Conselho Estadual de Educação. Resolução CEE/PA nº 102, de 19 de março de 2020. Dispõe sobre medidas no combate a pandemia do COVID-19 no fluxo do calendário escolar e dá outras providências. Belém: SEDUC-PA, [2020c]. Disponível em: tinyurl.com/ycqmjmj8 Acesso em: 7 jun. 2020c.
PARREIRA, F. J.; FALKEMBACH, G. A. M.; SILVEIRA, S. R. Construção de Jogos Educacionais Digitais e Objetos de Aprendizagem: um estudo de caso empregando Adobe Flash, HTML 5, CSS, JavaScript e Ardora. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2018.
PEREIRA, A. S.; PARREIRA, F. J.; BERTAGNOLLI, S. C.; SILVEIRA. S. R. Metodologia da Aprendizagem em EaD. Santa Maria, RS: UAB/NTE/UFSM, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15809. Acesso em: 20 abr. 2020.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, S/A, UNESCO – Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura, 2020.
SANTOS, R. C. G. PEREIRA, T. D.; SOARES, R. A. A percepção e a receptividade dos discentes sobre o ensino semipresencial na disciplina de estatística, utilizando-se um ambiente virtual de aprendizagem em uma instituição de ensino superior privada. Parlatorium, Belo Horizonte, 2013.
SOUZA, D. C. Condições emocionais de estudantes universitários: estresse, depressão, ansiedade, solidão e suporte social. 2017. 90 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2017.
WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
XIMENES, S; FERNANDO, C. Coronavírus e a “volta às aulas”. 31 de mar. 2020. Disponível em: https://diplomatique.org.br/coronavirus-e-a-volta-as-aulas/. Acesso em: 20 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Andréa de Albuquerque, Tadeu Gonçalves, Márcia Bandeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).