MOOC dialogues on digital culture and teacher training: a university extension action
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.625Keywords:
MOOC, digital culture, teacher training, university extensionAbstract
This work socializes the experiences of a university extension action, at the Distance Education Center at the State University of Santa Catarina. The MOOC Dialogues on Digital Culture and Teacher Education was offered in 2018 and 2019 and aimed to provide opportunities for theoretical reflection and knowledge production on digital culture and its implications for teacher education. With the target audience of undergraduates and teachers from public schools, the methodological organization involved readings, videos, a discussion forum, appropriation of digital technological resources and self-assessment. The results demonstrate that the objectives were achieved and that the MOOC contributed to the establishment of dialogues on digital culture and teacher education.
Downloads
Metrics
References
APARICI, R.; SILVA, M. Pedagogía de la interactividade. Comunicar, v. XIX, n. 38, p. 51-58, 2012. DOI: https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-05.
BUSTAMANTE, E. Cultura digital: la “nueva” cultura clásica. Telos, Madrid, v. 1, n. 88, p. 1-5, jul./set. 2011. Disponível em: https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero088/cultura-digital-la-nueva-cultura-clasica/. Acesso em: 05 jul. 2020.
BUCKINGHAM, D. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set./dez. 2010. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/ educacaoerealidade/article/view/13077/10270. Acesso em: 05 jul. 2020.
BUCKINGHAM, D. Youth, identity and digital media. Cambridge, MA: The MIT Press, 2008.
DOWNES, S. Places to Go: Connectivism & Connective Knowledge. 2008. Disponível em: http://www.academia.edu/2869475/Places_to_go_Connectivism_and_ connective_knowledge. Acesso em: 05 jul. 2020.
GILLMOR, D. Nós, os media. Tradução: Saul Barta. Lisboa: Editorial Presença, 2005.
JENKINS, H. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
JENKINS, H.; GREEN, J.; FORD, S. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
LAPA, A. et al. As redes sociais como espaço público educador. In: LAPA, A.; LACERDA, A. (org.). Formação de sujeitos em espaços sociais virtuais. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2017.
LEMOS, A. Cibercultura: alguns pontos para compreender a nossa época. In: LEMOS, A; CUNHA, P. (org.). Olhares sobre a cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003. p. 11-23.
MARCON, K. A inclusão digital de educadores a distância: Estudo multicaso nas Universidades Abertas do Brasil e de Portugal. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015.
MARCON, K.; KIST, S. O. A proposta conectivista em Massive Open Online Courses (MOOCs). Artigo apresentado para a Disciplina de Redes, Conectivismo e Moocs, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: 2014.
MARTÍN-BARBERO, J. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MARTINS, B. C. Autoria em rede: os novos processos autorais através das redes eletrônicas. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.
PRIMO, A. Crítica da cultura da convergência: participação ou cooptação. In: DUARTE, Elizabeth Bastos; CASTRO, M. L. D. (Org.). Convergências Midiáticas: produção ficcional – RBS TV. Porto Alegre: Sulina, 2010, p. 21-32.
RIVOLTELLA, P. C.; FANTIN, M. Crianças na era digital: desafios da comunicação e educação. REU – Revista de Estudos Universitários, [S.l.], v. 36, n. 1, p. 89-104, ago. 2010. Disponível em: http://periodicos.uniso.br /ojs/index.php/reu/article/view/464. Acesso em: 05 jul. 2020.
RÜDIGER, F. As teorias da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2011.
SCOLARI, C. A. Alfabetismo transmedia: estrategias de aprendizaje informal y competencias mediáticas en la nueva ecología de la comunicación. Telos, Madrid, v. 1 n. 193, p. 13-23, 2016. Disponível em: https://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdf-generator?tipoContenido=articuloTelos&idContenido=2016030812060001&idioma=es. Acesso em: 05 jul. 2020.
SCOLARI, C. A.; IBRUS, I. Transmedia critical: empirical investigations into multiplatform and collaborative storytelling. International Journal of Communication, v. 8, p. 2191-2200, 2014. Disponível em: https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3102. Acesso em: 05 jul. 2020.
SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. 2. ed. rev. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.
SIEMENS, G. Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 16, n. 2, p. 1-59, 2005. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.87.3793. Acesso em: 05 jul. 2020.
SIEMENS, G. Knowing Knowledge. 2006. Disponível em: https://amysmooc.files.wordpress.com/2013/01/knowingknowledge_lowres-1.pdf. Acesso em: 05 jul. 2020.
SODRÉ, M. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear em rede. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
TOFFLER, A. The third wave. New York: William Mc. Company, INC., 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Karina Marcon, Andreson Lopes de Lacerda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).