The EAD implantation process in an ecclesiastical teaching institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.624

Abstract

 In this paper, it is proposed to report the experience of the Christian Education Institute (SEC), by introducing remote teaching to its ministerial training. Regarding the purposed objective, the paper was organized to present the principles that guide the remote education, and the historical background of its emergence, as its mission and viewpoint in which the actions of SEC are grounded. The conclusion points to the importance of enabling the emergence of new courses in this perspective to fulfill the needs of ecclesiastical institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Valdecy Pontes, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil, valdecy.pontes@ufc.br

Holds a Full Degree in Portuguese / Spanish Languages from the Federal University of Ceará (2006), specialization in Applied Linguistics from Faculdade Sete de Setembro (2009), specialization in Religious Education from Faculdade Unyleya (2019), Master's Degree in Applied Linguistics from Universidade Estadual do Ceará (2009), master's degree in Religious Education from SEC (2019), PhD in Linguistics from the Federal University of Ceará (2012) and post-doctorate in Translation Studies from the Federal University of Santa Catarina (2014). He is Adjunct Professor IV in the undergraduate course in Languages-Spanish / Languages-Portuguese / Spanish and permanent professor at the Graduate Program in Linguistics (PPGL) at the Federal University of Ceará.

Maria Valdênia Falcão do Nascimento, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil, pluralizado@hotmail.com

PhD in Linguistics from the Federal University of Ceará (UFC). Adjunct Professor of Spanish Language and Spanish Teaching Practice at UFC. She has a degree in Portuguese and Spanish Languages and is leader of the Research Group on Social Representations, Discourse and Teaching (CNPq) and researcher at the Research Group on Applied Linguistics (GEPLA).

Ivanildo Alves Lopes, SEMINARIO DE EDUCAÇÃO CRISTÃ (SEC), Recife, Pernambuco, Brasil, pluralizado@hotmail.com

Has Bachelor's degree in Biological Sciences, medical modality (Biomedical) at the Federal University of Pará (1980); Degree in Pedagogy by the GUARÁ DE ENSINO ORGANIZATION (1989) teaching qualifications, School Administration and Educational Guidance; Bachelor's Degree in Nursing: Public Health Qualification from the Federal University of Pernambuco (1993); Degree in Nursing from the Federal University of Pernambuco (1994); Bachelor in Theology from the University Center of Grande Dourados - (UNIGRAN (2010). He has the following specializations: - Clinical Analysis and Food Controls (SP); - Didactics of Higher Education (SP); - Computing in Microcomputers (SP); - Distance Education (PE) In the religious area, it offers a free ecclesiastical course (Master's Degree in Religious Education) - SEMINAR OF CHRISTIAN EDUCATION (2003).

References

ALBUQUERQUE, M. M. B. Seminário de Educação Cristã: 100 anos lapidando vidas. Olinda: Livro rápido, 2019.

ALVES, M. P. Educação Batista: quais são os fundamentos que a norteiam? Revista Pistis Prax – Teologia Pastoral. Curitiba, v. 9, n. 3, p. 684-698, set./dez. 2017.

ANJOS, M. L. P. R. T. Educação feminina batista no nordeste: a ação educacional de Martha Elizabeth Hairston no Seminário de Educadoras Cristãs de Recife (1953-1979). Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013, 428 p.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (ABED). Censo EAD.BR-2018/2019. Disponível em: http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/censo_ead/. Acesso em: 10 abr. 2020.

BEHAR, P. A.; PASSERINO, L.; BERNARDI, M. Modelos Pedagógicos para Educação a Distância: pressupostos teóricos para a construção de objetos de aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 5, p. 25-38, 2007.

BELLONI, M. L. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, 2009.

CHAUÍ, M. Convite à Filosofia. 12. ed. São Paulo: Ática, 2000.

COLL, C. Contribuições da Psicologia para a Educação: teoria genética e aprendizagem escolar. In: BANKS LEITE, L. (Org.). Piaget e a Escola de Genebra. São Paulo: Cortez, 1987, p. 164-197.

DURKHEIM, E. Educação e Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2011.

KRAMER, S. Propostas pedagógicas ou curriculares: subsídios para uma leitura crítica. Educ. Soc. [on-line]. 1997, v. 18, n. 60, p. 15-35. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73301997000300002. Acesso em: 20 maio 2020.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD: educação a distância hoje. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MOORE, M.; KEARSLEY, L. Educação a Distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

NASCIMENTO, L.; LEIFHEIT, M. Análise de um curso a distância que utilizou uma nova ferramenta de Courseware chamada Moodle. Monografia (Graduação) Cinted, UFRGS, Porto Alegre, 2005.

NUNES, I. B. A história da EaD no mundo. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (Org.). Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Person Education do Brasil, 2009.

REEDUCAM. Plataforma de ensino on-line, 2019. Disponível em: https://reeducam.plataformaensineonline.com/mod/forum/discuss.php?d=1770. Acesso em: 20 maio 2020.

PAZMIÑO, R. W. Temas fundamentais da educação cristã. São Paulo: Cultura Cristã, 2008.

PINHO, J. B. Publicidade e vendas na internet: técnicas e estratégias. São Paulo: Summus, 2000.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

Published

2020-11-06

How to Cite

Pontes, V., Nascimento, M. V. F. do, & Lopes, I. A. (2020). The EAD implantation process in an ecclesiastical teaching institution. EmRede - Distance Education Journal, 7(2), 74–89. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.624