Graduate activities using digital tools in the context of the COVID 19 crisis: Qualitative analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.623

Keywords:

education. Covid-19. post-graduation. qualitative analysis

Abstract

This study presents the descriptive qualitative analysis of the tabulation of survey data on postgraduate activities using digital tools in the context of the Covid 19 pandemic. of Higher Education, and data from 1202 respondents were tabulated and are presented here. The descriptive analysis based on the tabulation of the four subjective questions of the questionnaire aims to support the implementation of postgraduate actions or policies, as they make it possible to identify the perception of professors and students about postgraduate activities using Digital Technologies in the midst of pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernando Silvio Cavalcante Pimentel, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Educação (UFAL); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (2010), especialista em Tecnologias em Educação e Docência do Ensino Superior. Graduado em Pedagogia (Licenciatura) . Foi professor - de escolas particulares, tutor do programa de formação continuada - Secretaria de Educação a Distância - MEC, professor tutor 1 da Universidade Tiradentes e professor do Governo do Estado de Alagoas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem, educação online, webquest, tutoria, games (jogos online), gamificação e avaliação. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Alagoas. Foi Vice-coordenador da Coordenadoria Institucional de Educação a Distância e Coordenador Adjunto da UAB/UFAL.

Walter Matias Lima, Universidade Federal de Alagoas

Graduado em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco (1988), Mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco (1995) e Doutorado em Educação (Filosofia e Educação) pela Universidade Estadual de Campinas (2003). Fez Estágio Pós-Doutorado na Université Rennes II: Centre de recherche sur l'éducation, les apprentissages et la didactique (CREAD). Professor Titular da Universidade Federal de Alagoas, no Centro de Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de filosofia, filosofia francesa contemporânea, culturas e corpo, e formação docente. Professor nos seguintes programas de Pós-Graduação: PPGE/UFAL; PPGAU/UFAL e PROFIL, Núcleo UFPE. Coordenador Geral das Pós-Graduações: CPG/PROPEP/UFAL

Luíz Cláudio Ferreira Silva Junior, Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Maceió, Alagoas, Brasil, luiz.claudio@sibi.ufal.br

PhD student in Education, from the Federal University of Alagoas (UFAL), Master in Computational Modeling of Knowledge, from UFAL, and graduated in Computer Science, from the same university. Currently, he is an information technology analyst at UFAL and has worked as a professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Alagoas (IFAL) and at other HEIs in Alagoas, teaching subjects related to information technology (IT), governance of IT, Internet computing, IT applied to business, software engineering, databases, artificial intelligence, mathematics, statistics, logic and programming. He is a member of the research groups Virtual Communities (CV_Ufal-CEDU / UFAL) and Nucleus of Excellence in Social Technologies (NEES-IC / UFAL). He has worked in the areas: IT governance, IT management, project management, analysis and software development, data science, teaching and entrepreneurship. He has a scientific interest in topics related to: games in education, gamification in education, artificial intelligence in education, intelligent tutoring systems, data science applied to education.

Adilson Rocha Ferreira, Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Maceió, Alagoas, Brasil, adilsonrf.al@gmail.com

PhD student in Education at the Federal University of Alagoas. Master in Education from the Federal University of Alagoas (2018). Specialist in Media in Education from the Federal University of Alagoas (2016). Graduated in Physical Education Degree from the Federal University of Alagoas (2013). He is currently a professor of Physical Education at the State Department of Education of Alagoas-SEDUC / AL. He has experience in Education, with an emphasis on Physical Education, games, digital games, exergames, mental health and inclusion. He studies the implementation of Digital Technologies in the interfaces of Education and Health, with emphasis on the themes: digital games, exergames, education, health and mental health. Member of the Mental Health, Ethics and Education Research Group (UFAL) and the Virtual Communities Research Group (UFAL).

Iraildes Pereira Assunção, Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Maceió, Alagoas, Brasil, iraildes.assuncao@ceca.ufal.br

He holds a degree in Agronomy from the Faculty of Agricultural Sciences of Araripina (1992), a Master's degree in Phytopathology from the Federal Rural University of Pernambuco (1997) and a PhD in Agronomy (Phytopathology) from the Federal University of Viçosa (2002). He is currently Associate Professor III at the Federal University of Alagoas. He has experience in the field of Agronomy, with an emphasis on Phytopathology, working mainly on the following theme: Study of the genetic diversity of phytopathogens.

References

ASSUNÇÃO, I. P.; LIMA, W. M.; PIMENTEL, F. S. C; FERREIRA, A. R. Levantamento sobre as atividades na pós-graduação utilizando as ferramentas digitais no contexto da crise da covid 19. Maceió: UFAL, 2020a. 29 p.

ASSUNÇÃO, I. P.; LIMA, W, M; PIMENTEL, F. S. C; FERREIRA, A. R. SILVA JUNIOR, L. C. F. Levantamento sobre as atividades na pós-graduação utilizando as ferramentas digitais no contexto da crise da covid 19 – 2ª parte. Maceió: UFAL, 2020b. 19 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 1428, de 28 de dezembro de 2018. Dispõe sobre a oferta, por Instituições de Educação Superior - IES, de disciplinas na modalidade a distância em cursos de graduação presencial. Diário Oficial da União, Brasília, 31 dez. 2028. Seção 1, p. 59.

CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. Iramuteq: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia. nº 21(2), p. 513-518, 2013.

CAMARGO, CRONBACH, L. J. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, n. 16, v. 3, p. 297-334, 1951.

SAMPIERI, R.H.; COLLADO, C.F.; LUCIO, M.P.B. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

VIEIRA, Sonia. Introdução à bioestatística. 5. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS (UFAL). Gabinete da Reitoria. Portaria nº 438, de 25 de março de 2020. Dispõe sobre a composição do Grupo de Trabalho (GT) “Educação mediada por tecnologias”. SIPAC UFAL. Maceió, 25 mar. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2Ybwop5. Acesso em: 22 abr. 2020.

Published

2020-05-15

How to Cite

Pimentel, F. S. C., Lima, W. M., Junior, L. C. F. S., Ferreira, A. R., & Assunção, I. P. (2020). Graduate activities using digital tools in the context of the COVID 19 crisis: Qualitative analysis. EmRede - Distance Education Journal, 7(1), 276–293. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.623

Most read articles by the same author(s)