Extension actions for training basic education teachers in the use of TDIC
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.615Keywords:
extension, Teacher’s training, Digital information and communication technology, TPACKAbstract
This experience report aimed to discuss the theoretical and methodological foundations that supported the actions of the university extension project “Emerging Technologies at the Service of Learning”, and describe the actions and results. The project aimed at training teachers for the development of technological pedagogical knowledge and digital skills and prepare scholarship students from undergraduate courses to act as future virtual teachers. Since 2015, 400 teachers have been trained, seeking to overcome technical rationality and develop autonomy and cooperation. With each offer, the actions taken promoted a reduction in the dropout rate and an increase in the satisfaction rate.
Downloads
Metrics
References
BEHAR, P. A. Modelos pedagógicos em educação a distância. In: BEHAR, P. A. (Org.). Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BRASIL. Leis de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 16 abr. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CP 2/2015, de 9 de junho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=21123&Itemid=866. Acesso em: 16 abr. 2020.
BRUNO, A. R.; PESCE, L. Mediação partilhada, dialogia digital e letramentos: contribuições para a docência na contemporaneidade. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 3, p. 683-706, 2012.
CAPES. O que é UAB e sua legislação. 2016. Página: O que é UAB? Disponível em: https://www.capes.gov.br/uab/o-que-e-uab. Acesso em: 20 abr. 2020.
CIBOTTO, R. A. G.; OLIVEIRA, R. M. M. A. TPACK – Conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo: uma revisão teórica. Imagens da Educação, Maringá, v. 7, n.2, p. 11-23, 2017.
HAGEMEYER, R. C. C. Dilemas e desafios da função docente na sociedade atual: os sentidos da mudança. Educar em revista, Curitiba, [on-line], n. 24, p. 67 85, 2004.
LAPA, A. B.; TEIXEIRA, G. G. S. Tutor é docente da EaD? In: REALI, A. M. M. R.; MILL, D. Educação a distância e tecnologias digitais. Reflexões sobre sujeitos, saberes, contextos e processos. São Carlos: EdUFSCar, 2014, p. 199-214.
KOEHLER, M. J.; MISHRA, P. Teachers learning technology by design. Journal of Computing in Teacher Education, London, v. 21, n. 3, p. 94-102, 2005.
KOEHLER, M. J.; MISHRA, P. What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary issues in technology and teacher education, Waynesville, v. 9, n. 1, p. 60-70, 2009.
KOLAGA, L. J. G.; DIAS, T. L.; CARNEIRO, T. C. Avaliação de serviços de cursos superiores na modalidade a distância: um estudo na SEAD/UFES. EmRede: revista de educação a distância, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p. 114-128, 2015.
MARTINS, A. O.; ZANOTTO, L.; SOMMERHALDER, A. Formação inicial de professores na educação a distância: educar-se em colaboração. EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 5, n. 3, p. 532-543, 2018.
MARTINS, V.; SANTOS, E. A produção de cibervídeos na formação de professores: reflexões para a educação on-line. EmRede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 221-233, 2019.
MATTA, C. E.; CLEMENTINO, A.; MONTEVECHI, J. A. B. Design instrucional da disciplina de pesquisa operacional baseado no modelo colaborativo. In: XLI Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 2013, Gramado (RS): ABENGE, 2013.
MATTA, C. E.; FURLANI, J. M. S.; MORAIS, J. S. Aprendizagem profissional do professor para competências digitais. In: VI Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC: ieTIC 2020, 2020, Ponta Delgada (Açores): Instituto Politécnico de Bragança: atas da conferência, 2020.
MATTA, C. E.; FURLANI, J. M. S.; OLIVEIRA, J. R. S. Tecnologias emergentes a serviço da aprendizagem: um curso de extensão para professores da educação básica. In: XIII Congresso de Ensino Superior a Distância e II Congresso Internacional de Educação Superior a Distância, 2016, São João Del Rei: Unirede, 2016.
MATTA, C. E.; FURLANI, J. M. S.; SANTOS, P. C. Análise do uso das TIC em sequências didáticas de professores da educação básica. In: V Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC: ieTIC2019, 2019, Bragança: Instituto Politécnico: atas da conferência, 2019. p. 278-288.
MILL, D. Docência virtual. In: MILL, D. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 181-186.
MILL, D.; SILVA, C. P. R. Aprendizagem da docência para educação a distância: uma breve revisão de literatura sobre docência virtual. EmRede: revista de educação a distância, Porto Alegre, v. 5, n. 3, p. 544-559, 2018.
PALLOFF, R.; PRATT, K. O aluno virtual. Porto Alegre: Artmed, 2004.
PETRONI, A. P.; SOUZA, V. L. T. Vigotski e Paulo Freire: contribuições para a autonomia do professor. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 27, p. 351-361, 2009. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3601/3517. Acesso em: 20 abr. 2020.
PMI. Project Management Institute. Um Guia do Conhecimento em Gerenciamento de Projetos: Guia PMBOK. 5. ed. Atlanta: PMI, 2013.
SCHNEIDER, D.; BEHAR, P. A. Arquitetura pedagógica para a educação a distância. In: MILL, D. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 51-52.
SCHNEIDER, D.; SILVA, K. K. A.; BEHAR, P. A. Competência dos atores de educação a distância: professor, tutor e aluno. BEHAR, P. A. (Org.) Competências em educação a distância. Porto Alegre: Penso, 2103.
SHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Washington, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987.
UNIFEI. Universidade Federal de Itajubá. Edital de seleção de bolsistas para o projeto de extensão “Tecnologias emergentes a serviço da aprendizagem”. Itajubá, 2019a.
UNIFEI. Universidade Federal de Itajubá. Plano de desenvolvimento institucional 2019-2023. Itajubá, 2019b.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Juliana Maria Sampaio Furlani, Cláudia Eliane da Matta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).