Digital lettering: challenges to teaching training
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.613Keywords:
teacher training, distance educationAbstract
Distance Education and the increasingly present use of new information and communication technologies in the classroom are important milestones, accompanying the Fourth Industrial Revolution. The analysis of the curriculum of public universities in the State of Rio de Janeiro and the scenario we experienced at the beginning of the year 2020 indicates that our teachers are not prepared to articulate teaching methodologies and technologies, making large conglomerates leaders in the process of teaching computerization. We emphasize that the article, however, is not intended for the area of technology, but for debates about teacher training, discussing these relationships and signaling the imperative need for future teachers to be displayed as new technologies and not to feel diminished tools like Google for Education and its entire suite of programs.
Downloads
Metrics
References
ABED. Legislação em EaD. Disponível em: http://www.abed.org.br/. Acesso em: 25 mar. 2020.
BRASIL, Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 07 abr. 2020.
CO, B. Moacir Gadotti. Youtube. 2016. (4m44s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JhHe-q7dF9g. Acesso em: 24 fev. 2020.
FERREIRA, P. Coronavírus: MEC regulamenta aulas à distância para o ensino superior por 30 dias. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/coronavirus-mec-regulamenta-aulas-distancia-para-ensino-superior-por-30-dias-24311999. Acesso em: 19 mar. 2020.
FRAGA, É. Brasil corre risco de ter professores em excesso e sem emprego nos próximos anos. Disponível em: encurtador.com.br/iCEZ3. Acesso em: 25 mar. 2020.
GOOGLE. Google for Education. 2020a. Disponível em: https://edu.google.com/intl/pt-BR/?modal_active=none. Acesso em: 18 mar. 2020.
GOOGLE. Google for Education: missão e valor. 2020b. Disponível em: https://about.google/intl/ALL_br/. Acesso em: 28 mar. 2020.
HARVEY, D. Condição Pós-Moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2008, p. 341.
IVIC, I. Lev Semionovich Vygotsky. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010, p. 140.
LANIER, J. Dez argumentos para você deletar agora suas redes sociais. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2018, p. 145.
LÉVY, P. Cibercultura. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2000, p. 246.
MARTINO, L. M. S. Três hipóteses sobre as relações entre mídia, entretenimento e política. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, número 6, p. 137-150, jul./dez. 2011.
MENDES, G. M. L. Manifestação contrária à Portaria 343/2020 – MEC. Acesso em: 25 mar. 2020.
PEREIRA, J. S. Formação de educador@s nas tecnologias digitais: tecendo possibilidades. Novas tecnologias na Educação, Rio Grande do Sul, v. 2, n. 2., jul. 2010.
PISCHETOLA, M.; DALUZ, L. B. A ecologia dos meios e a tecnologia como imersão cultural. Revista Contrapontos – Eletrônica, Itajaí, v. 18, n. 3, jul./set. 2018, p. 197-211.
PISCHETOLA, M.; HEINSFELD, B. D. “Eles já nascem sabendo!”: desmistificando o conceito de nativos digitais no contexto educacional”. Novas tecnologias na Educação, Rio Grande do Sul, v. 16, n. 1, jul. 2018.
PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais. On the Horizon. NCB University Press, on-line, v. 9, n. 5, out. 2001. Tradução: Roberta M. de J. de Souza. Disponível em: http://www.colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acesso em: 21 nov. 2018.
RAMOS, D. K. A formação de professores para o uso das tecnologias: um mosaico de concepções e emoções. Novas Tecnologias na Educação, Rio Grande do Sul, v. 7, n. 1, jul. 2009, p. 1-11.
RIEDNER, D. D. T.; PISCHETOLA, M. Tecnologias Digitais no Ensino Superior: uma possibilidade de inovação das práticas?, Educação, Formação & Tecnologia, Portugal, v. 9 n. 2, 37-55, 2016.
THE OPEN UNIVERSITY. Innovating pedagogy 2020. 8. ed. Reino Unido: The Open University, 2020, p. 49.
VICENTE, D. E. V. G.; EIDELWEIN, M. P. Novos lugares para aprender: o google nos polos de apoio presencial do sistema Universidade Aberta do Brasil. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 37, n. 1, jan./jun. 2016, p. 7-22.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jane Santos da Silva, Raphael Do Espírito Santo Mello e Pires, Diomario da Silva Junior, Fabíola Fortes Roldan Carmo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).