Narrative, autobiography and education of educators: extension project in the distance modality

Authors

  • Lidnei Ventura Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, llrventura@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-4310-2632
  • Daniela Guse Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, daniguse.floripa@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.602

Keywords:

educator training, narrative

Abstract

This paper reports the experience of continuing training of educators from the offer of the extension course project “Narrative, autobiography and training of educators”, promoted by the Distance Education Center of the University of the State of Santa Catarina. The training, offered in the distance modality, was based on the methodology of autobiographical narrative, in which a biographical space was created for the subjects in (self)training to narrate experiences of initial and continuing training. This report describes the functioning of the course, as well as the fundamentals of the methodology of continuing training with autobiographical narratives, understanding it as an innovative possibility of building knowledge and protagonism on the part of the educators in training. The results of the experience point to the importance of multiplying this type of training, due to its building potential of academic and professional skills and competences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lidnei Ventura, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, llrventura@gmail.com

Prof. doctor Department of Distance Pedagogy. Center for Distance Education. UDESC/SC.

References

ABRAHÃO, M. H. M. (Org.). A aventura (auto)biográfica: teoria & empiria. Porto Alegre: EDPUCRS, 2004; PUCRS, 2004.

ANDREWS, M.; SQUIRE, C.; TAMBOUKOU, M. Doing narrative research. London: Sage, 2013.

ARFUCH, L. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

ARISTÓTELES. A política. São Paulo: Escola, 2006.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BECKER, H. Conferência: Escola de Chicago. Revista Mana. v. 2, n. 2., p. 177-188, Rio de Janeiro, 1996. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/mana/v2n2/v2n2a08.pdf. Acesso em: 21 set. 2016.

BECKER, H. The Life History and the Scientific Mosaic. In: HARRISON, B. (Org.). Life story research. London: SAGE Publications, 2008.

BENJAMIN, W. Escritos sobre mito e linguagem (1915-1921). Tradução: Susana K. Lages; Ernani Chaves. São Paulo: Duas Cidades, 2013.

BENJAMIN, W. Obras Escolhidas I, Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sérgio P. Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BONDIA, J. L. Notas sobre narrativa e identidad (a modo de presentación). In: ABRAHÃO, M. H. M. (Org.). A aventura (auto)biográfica: teoria & empiria. Porto Alegre: EDPUCRS, 2004.

CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 2007.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem queima. Tradução: Helano Ribeiro. Curitiba: Medusa, 2018.

GOODSON, I. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 35 maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n35/a05v1235.pdf Acesso em: 12 ago. 2018.

HARRISON, B. Life story research. London: SAGE Publications, 2008.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN, 2010.

MOEN, T. Reflections on the narrative research approach. In: Life story research. London: SAGE Publications, 2008.

NÓVOA, A. Apresentação. In: JOSSO, M.-C. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN, 2010.

SOUZA, E. C.; PASSEGGI, M. C. Apresentação à segunda edição brasileira. In: JOSSO, M.-C. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN, 2010.

VENTURA, L. O voo da fênix: narrativas de travessias de identidade de egressas da educação a distância. Florianópolis: Editora da UDESC, 2018.

VENTURA, L; CRUZ, D. M. Metodologia de narrativas autobiográficas na formação de educadores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 19, n. 60, p. 426-446, mar./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/download/23455/23269. Acesso em: 16 jun. 2019.

VENTURA, L.; LOSTADA, L.; CRUZ, D. M. Narrativa, autobiografia e formação de professores. In: MATTAR, J.; RAMOS, D. K. Educação, Tecnologias e Design. São Paulo: Artesanato Educacional, 2019.

VOGLER, C. A jornada do escritor: estrutura mítica para escritores. São Paulo: Aleph, 2015.

Published

2020-11-06

How to Cite

Ventura, L., & Guse, D. (2020). Narrative, autobiography and education of educators: extension project in the distance modality. EmRede - Distance Education Journal, 7(2), 190–203. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.602

Issue

Section

Dossiê Extensão na Educação a Distância