Distance education – theory and practice
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.599Keywords:
Distance Education, Professional EducationAbstract
Our objective was to induce reflections on the ruptures and meanings that the use of Distance Education brings in the Professional Education. Searching contribute to the knowledge generation, we developed a text in essay form, bringing reflections on the relational space of distance technical courses at the Sul-rio-grandense Federal Institute of Education, Science and Technology (IFSul). We present events, ideas and theorized reflections that combine the discipline teacher, distance education and the institution. Finally, this essay serves those who wish to venture into the distance education application, breaking with the institutional culture, reinventing themselves in educational praxis and, mainly, in the understanding that distance education is far from being conceived in a representational view of reality.
Downloads
Metrics
References
BELLONI, M. L. Educação a Distância. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
BRASIL. Presidência da República. Decreto 6.301 de 12 de dezembro de 2007. Brasília: Casa Civil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-010/2007/Decreto/D6301impressao.htm. Acesso em: 10 mar. 2013.
CAPRA, F. O ponto de mutação. 28 ed. São Paulo: Pensamento-Cultrix, 1989.
CAPRA, F. Sabedoria incomum – conversas com pessoas notáveis. 10º ed. São Paulo: Cultrix, 1995.
MATURANA, H. R.; DÁVILA, X. P. Educação a partir da matriz biológica da existência humana. Revista Prelac, Chile, n.2, p. 30-39, fev. 2006.
MATURANA, H; VARELA, F. Árvore do Conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. 9. ed. São Paulo: Palas Athenas, 2011.
MATURANA, H. Cognição, ciência e vida cotidiana. Organização e Tradução: Cristina Magro; Victor Paredes. 2. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2006.
MATURANA, H. R.; VERDEN-ZÖLLER, G. V. Amar e Brincar – Fundamentos esquecidos do humano. São Paulo: Palas Athena, 1998.
MENEGHETTI, F. K. O que é um ensaio-teórico? Revista de administração contemporânea, Curitiba, v. 15, n. 2, p. 320-332, mar./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rac/v15n2/v15n2a10.pdf. Acesso em: 01 dez. 2019.
MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, Santa Maria, v. 29, n 2, p. 33-49, 2004. Disponível em: http://www.ufsm.br/ce/revista. Acesso em: 20 mar. 2013.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a Distância – uma visão integrada. Tradução: Roberto Galman. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
NASCIMENTO, C O. et al. O Desenho Organizacional da EaD: a experiência no âmbito do NETTAD. In: VIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Anais..., Ouro Preto: 2011, p. 100-130.
PACHECO, E. M.; PEREIRA, L. A. C.; SOBRINHO, M. D. Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: limites e possibilidades. Revista Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 16, n. 30, p. 71-88, 2010. Disponível em: periodicos.unb.br/índex.php/linhascriticas/issue/view/174. Acesso em: 24 ago. 2017.
SILVA, C. J. Institutos Federais Lei 11.892, de 29/11/2008: comentários e reflexões. Natal: IFRN, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12503&Itemid=841. Acesso em: 14 maio 2016.
SHULMAN, L. S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. Disponível em: http://links.jstor.org/sici?sici=0013-189X%28198602%2915%3A2%3C4%3ATWUKGI%3E2.0.CO%3B2-X. Acesso em: 02 jun. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cinara Ourique do Nascimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).