Extension projects in EaD: the pedagogical residency program in distance education degrees

Authors

  • Katia Cilene da Silva UFERSA http://orcid.org/0000-0003-1021-0442
  • Jalisson Tiago Souza e Silva Escola Estadual Lourenço Gurgel, Caraúbas, Rio Grande do Norte, Brasil, jalissontiago@yahoo.com.br
  • Leila Kaline Alves Escola Estadual Sebastião Gurgel, Caraúbas, Rio Grande do Norte, Brasil, leilakaline37@gmail.com
  • Ronaldo Costa Josino Escola Estadual Coronel Solon, Grossos, Rio Grande do Norte, Brasil, ronaldojosinoprofessor42@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.591

Keywords:

Educational public policies, Extension projects, Distance education planning, Hybrid approaches

Abstract

This article aims to present the management strategies of a subproject of the Pedagogical Residency Program, developed with students from a Mathematics Degree Course, offered at a distance. During the development of the subproject, hybrid strategies were adopted both for training the team and for the development of teaching activities in schools, as well as for monitoring and managing the project, using virtual learning environments and social networks as tools to support the execution of actions extension in 3 schools. As results achieved, contributions were recorded both for the actors (undergraduate students, teachers and students at partner schools), as well as for partner institutions (field schools and undergraduate courses).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Katia Cilene da Silva, UFERSA

Graduada em Informática (1997), Especialista em Ciência da Computação (1999) e Gestão Educacional (2003), Avaliação de políticas públicas e ensino superior na América Latina(2010), Mestre (2010) e Doutora em Educação Matemática e Tecnológica (2018). Experiência em: docência desde 1997, docência e gestão do Ensino superior desde 2000, implantação de tecnologias para EaD desde 2005, tutoria/docência/produção de material didático para EaD desde 2008. Professora da Universidade Federal Rural do Semi-Árido desde 2010, vinculada ao Departamento de Computação. Professora da disciplina Introdução a Educação a Distância para as licenciaturas em Computação, Física, Matemática e Química a Distância. Líder do grupo de pesquisa Tecnologias Educacionais e Educação a Distância (TEED). Docente orientadora da Residência Pedagógica da Matemática EaD, colaboradora do PIBID da Matemática EaD. Coordenadora do Programa de Formação Continuada a distância para Profissionais da Área da Saúde. Organizadora da Série Educação a Distância: Teoria e Prática. 3º lugar no Prêmio ABED de Pesquisa e Inovação em EaD (2017).

References

ARAÚJO, N. M. S.; RIBEIRO, F. R.; SANTOS, S. F. Jogos pedagógicos e responsividade: ludicidade, compreensão leitora e aprendizagem. Bakhtiniana, Rev. Estudos do Discurso [on-line], v. 7, n. 1, p. 4-23, 2012.

BRASIL. Inep apresenta resultado da Prova Brasil 2015. In: Portal Brasil. Brasília: INEP, 2016. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/educacao/2016/09/inep-apresenta-resultados-da-prova-brasil-2015. Acesso em: 13 maio 2019.

CAMBOIM, A. F. L; BARROS, A. C. P. Relacionamento mercadológico com os cibernativos na internet. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 12., 2010, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: INTERCOM, 2010. v. 1.

MARTINS, E. L.; SERRES, F. F.; BASSO, M. V. A.; WEIAND, V. L. Interação de recursos digitais e não-digitais no ensino de Matemática nas séries iniciais. In: ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1., 2009. Anais [...]. Relato de Experiências. Ijuí: Unijuí, jun. 2009.

MEIRA, L. Novos Caminhos para a Educação: cultura digital, jogos e divertimento eletrônico. In: PLUG – PROGRAMA DE DISSEMINAÇÃO DE SOFTWARE LIVRE NAS ESCOLAS PÚBLICAS DO RECÔNCAVO DA BAHIA, 1., 2010. Anais [...]. Cruz das Almas: UFRB, 2010.

NETO, E. S; FRANCO, E. S. Os professores e os desafios pedagógicos diante das novas gerações: considerações sobre o presente e o futuro. Revista de Educação do COGEIME, Belo Horizonte, ano 19, n. 36, jan./jun. 2010.

OPENREDU. Rede Social Educacional. Disponível em: http://openredu.cmr.eb.mil.br/. Acesso em: 30 ago. 2019.

PNLD. Programa Nacional do Livro Didático. Disponível em http://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-livro-didatico/item/11986-escolha-pnld-2019. Acesso em: 30 ago. 2019.

QEDU. Escola Coronel Solon. Disponível em: https://www.qedu.org.br/escola/74386-eefm-ee-coronel-solon/sobre. Acesso em: 30 ago. 2019.

QEDU. Escola Sebastião Gurgel. Disponível em: https://www.qedu.org.br/cidade/5412-caraubas/ideb/ideb-por-escolas. Acesso em: 30 ago. 2019.

SERAFIM, M. L.; SOUSA, R. P. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: SOUSA, R. P.; MOITA, F. M. C. S. C.; CARVALHO, A. B. G. (org.). Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: UEPB, 2011. p. 19-50.

SILVA, K. C.; COSTA, M. N. D. O uso de jogos digitais como objetos de aprendizagem no ensino da Matemática: uma proposta para as escolas públicas do semiárido potiguar. In: RAABE, A. L. A.; GOMES, A. S.; BITTENCOURT, I. I.; PONTUAL, T. Educação criativa: multiplicando experiências para a aprendizagem (Série professor criativo, IV). Recife: Pipa Comunicação, 2015. p. 374-409.

VALENTE, J. A. O Computador na Sociedade do Conhecimento. Campinas: USP/Estação Palavra, 1999.

Published

2020-11-07

How to Cite

da Silva, K. C., Silva, J. T. S. e, Alves, L. K., & Josino, R. C. (2020). Extension projects in EaD: the pedagogical residency program in distance education degrees. EmRede - Distance Education Journal, 7(2), 231–247. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.591

Issue

Section

Dossiê Extensão na Educação a Distância