Extension projects in EaD: the pedagogical residency program in distance education degrees
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.591Keywords:
Educational public policies, Extension projects, Distance education planning, Hybrid approachesAbstract
This article aims to present the management strategies of a subproject of the Pedagogical Residency Program, developed with students from a Mathematics Degree Course, offered at a distance. During the development of the subproject, hybrid strategies were adopted both for training the team and for the development of teaching activities in schools, as well as for monitoring and managing the project, using virtual learning environments and social networks as tools to support the execution of actions extension in 3 schools. As results achieved, contributions were recorded both for the actors (undergraduate students, teachers and students at partner schools), as well as for partner institutions (field schools and undergraduate courses).
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, N. M. S.; RIBEIRO, F. R.; SANTOS, S. F. Jogos pedagógicos e responsividade: ludicidade, compreensão leitora e aprendizagem. Bakhtiniana, Rev. Estudos do Discurso [on-line], v. 7, n. 1, p. 4-23, 2012.
BRASIL. Inep apresenta resultado da Prova Brasil 2015. In: Portal Brasil. Brasília: INEP, 2016. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/educacao/2016/09/inep-apresenta-resultados-da-prova-brasil-2015. Acesso em: 13 maio 2019.
CAMBOIM, A. F. L; BARROS, A. C. P. Relacionamento mercadológico com os cibernativos na internet. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 12., 2010, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: INTERCOM, 2010. v. 1.
MARTINS, E. L.; SERRES, F. F.; BASSO, M. V. A.; WEIAND, V. L. Interação de recursos digitais e não-digitais no ensino de Matemática nas séries iniciais. In: ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1., 2009. Anais [...]. Relato de Experiências. Ijuí: Unijuí, jun. 2009.
MEIRA, L. Novos Caminhos para a Educação: cultura digital, jogos e divertimento eletrônico. In: PLUG – PROGRAMA DE DISSEMINAÇÃO DE SOFTWARE LIVRE NAS ESCOLAS PÚBLICAS DO RECÔNCAVO DA BAHIA, 1., 2010. Anais [...]. Cruz das Almas: UFRB, 2010.
NETO, E. S; FRANCO, E. S. Os professores e os desafios pedagógicos diante das novas gerações: considerações sobre o presente e o futuro. Revista de Educação do COGEIME, Belo Horizonte, ano 19, n. 36, jan./jun. 2010.
OPENREDU. Rede Social Educacional. Disponível em: http://openredu.cmr.eb.mil.br/. Acesso em: 30 ago. 2019.
PNLD. Programa Nacional do Livro Didático. Disponível em http://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-livro-didatico/item/11986-escolha-pnld-2019. Acesso em: 30 ago. 2019.
QEDU. Escola Coronel Solon. Disponível em: https://www.qedu.org.br/escola/74386-eefm-ee-coronel-solon/sobre. Acesso em: 30 ago. 2019.
QEDU. Escola Sebastião Gurgel. Disponível em: https://www.qedu.org.br/cidade/5412-caraubas/ideb/ideb-por-escolas. Acesso em: 30 ago. 2019.
SERAFIM, M. L.; SOUSA, R. P. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: SOUSA, R. P.; MOITA, F. M. C. S. C.; CARVALHO, A. B. G. (org.). Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: UEPB, 2011. p. 19-50.
SILVA, K. C.; COSTA, M. N. D. O uso de jogos digitais como objetos de aprendizagem no ensino da Matemática: uma proposta para as escolas públicas do semiárido potiguar. In: RAABE, A. L. A.; GOMES, A. S.; BITTENCOURT, I. I.; PONTUAL, T. Educação criativa: multiplicando experiências para a aprendizagem (Série professor criativo, IV). Recife: Pipa Comunicação, 2015. p. 374-409.
VALENTE, J. A. O Computador na Sociedade do Conhecimento. Campinas: USP/Estação Palavra, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Katia Cilene da Silva, Jalisson Tiago Souza e Silva, Leila Kaline Alves, Ronaldo Costa Josino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).