A quality of childhood education as a theme for teacher training: an experience of university extension in distance education

Authors

  • Camila Martins de Souza Silva Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, camila.martins.souza@usp.br
  • Mayra Antonelli-Ponti Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, antonelli.may@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-4931-2788
  • Fabiana Maris Versuti Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, fabiana_versuti@usp.br
  • Marlene de Cássia Trivellato Ferreira Centro Universitário Barão de Mauá de Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil, marlene.trivellato@baraodemaua.br

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.588

Keywords:

Teacher training, university extension, childhood education

Abstract

Investment in the quality of early childhood education is emerging and this involves teacher training. The use of technologies combined with teacher training meets these needs as a possibility for a university extension program. To meet this need, the teacher training program (PAD) was structured with a focus on quality measures in early childhood education. Measuring Early Learning Quality Outcomes (MELQO) was used. The objective of the present study, of a descriptive nature, is to report the process of creation, implementation and preliminary results of this action. Two educators in training and one educator working in the area participated in the PAD between August 2019 and January 2020. This cycle of the PAD included study activities, meetings, training and reporting. The results indicated the participants' engagement and highlighted the PAD as an educational technology that encourages collaboration; integration between theory and practice; and reflection on teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Camila Martins de Souza Silva, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, camila.martins.souza@usp.br

Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, Graduating in Pedagogy

Mayra Antonelli-Ponti, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, antonelli.may@gmail.com

Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, Graduate Program in Psychobiology

Fabiana Maris Versuti, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, fabiana_versuti@usp.br

Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, Graduate Program in Psychobiology

Marlene de Cássia Trivellato Ferreira, Centro Universitário Barão de Mauá de Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil, marlene.trivellato@baraodemaua.br

Barão de Mauá University Center of Ribeirão Preto, Pedagogy Course

References

ANTONELLI-PONTI, M. et al. Divulgação científica em psicobiologia: Educação à distância como estratégia para a promoção da extensão universitária. Expressa Extensão, Pelotas/RS, v. 23, n. 3, p. 183-197, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15210/ee.v23i3.13668. Acesso em: 25 ago. 2020.

BEHRENS, M. A. Projetos de Aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, J. M. MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. (Org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013, p. 73-140.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB), 9394/1996. In: Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n° 20/2009, aprovado em 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n° 20/2009, aprovado em 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb020_09.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020.

BRUNO, A. R. A mediação partilhada em redes sociais rizomáticas: (des)territorialização de possibilidades para a discussão sobre o ser tutor e a tutoria em cursos online. In: FONTOURA, H. A.; SILVA, M. (Org.). Práticas pedagógicas, linguagem e mídias: desafios à Pós-Graduação em Educação e suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, 2011, p. 116-31.

CAMPOS, M. M. A mulher, a criança e seus direitos. Cadernos de pesquisa, São Paulo/SP, n. 106, p. 117-127, 1999.

CAMPOS, M. M. Educação infantil no Brasil: avaliação qualitativa e quantitativa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas/MEC. BID, 2010.

CAMPOS, M. M.; FÜLLGRAF, J.; WIGGERS, V. A qualidade da educação infantil brasileira: alguns resultados de pesquisa. Cadernos de pesquisa, São Paulo/SP, v. 36, n. 127, p. 87-128, 2006.

CASTILHO, P; CAMARGO, T. MELE e MODEL. LEPES, 2019. Disponível em: http://lepes.fearp.usp.br/mele-model/. Acesso em: 25 mar. 2020.

KAGAN, S. L. Qualidade na educação infantil: revisão de um estudo brasileiro e recomendações. Cadernos de pesquisa, São Paulo/SP, v. 41, n. 142, p. 56-67, 2011.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias. Campinas/SP: Papirus editora, 2007.

KLEIMAN, A. B. Processos identitários na formação profissional: o professor como agente de letramento. Ensino de língua: representação e letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2006, p. 75-91.

KREIJNS, K. et al. The development of an instrument to measure teachers’ inquiry habit of mind. European Journal of Teacher Education, Campinas, v. 42, n. 3, p. 280-296, 2019.

LEITE, D. Reformas universitárias: avaliação institucional participativa. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2005.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola – teoria e crítica. Goiânia: MF Livros, 2013.

MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000, p. 133-173.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. M. MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. (Org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013, p. 11-72.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. [livro eletrônico]. 2015. Disponível em: https://www.academia.edu/10222269/Moran_Masetto_e_Behrens_NOVAS_TECNOLOGIAS_E_MEDIA%C3%87AO_PEDAGOGICA. Acesso em: 25 ago. 2020.

MILL, D.; OLIVEIRA, M. R. G. A Educação a Distância em pesquisas acadêmicas: uma análise bibliométrica em teses do campo educacional. Educar em Revista, Curitiba/PR, n. SPE4, p. 15-36, 2014.

SANTOS, D. D.; PORTO, J. A.; LERNER, R. O impacto do desenvolvimento na primeira infância sobre a aprendizagem. Comitê Científico Núcleo Ciência pela Infância, 2014. Disponível em: http://www.ncpi.org.br/ produtos/textos/. Acesso em: 25 abr. 2020.

SANTOS, E. O.; CARVALHO, F. S. P.; PIMENTEL, M. Mediação docente online para colaboração: notas de uma pesquisa-formação na cibercultura. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 18, n. 1, p. 23-42, abr. 2016. ISSN 1676-2592. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8640749. Acesso em: 07 abr. 2016.

SILVA, S.; AFFELDT, D. R. COMPREENDENDO AS FORMAS DE INTERAÇÃO NO MOODLE POR UMA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA MAIS SIGNIFICANTE: uma abordagem enunciativa. EmRede-Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 55-68, 2020.

UNICEF et al. Overview: MELQO - Measuring Early Learning Quality and Outcomes. New York: UNESCO Publishing, 2017.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Educação para Todos: Cursos de Extensão. 2020. Página inicial. Disponível em: https://cursosextensao.usp.br/dashboard/. Acesso em: 22 mar. 2020.

VALENTI, L; ANTONELLI-PONTI, M.; DE PICOLI, R. M. D. M.; DÍAZ, D. A. C.; VERSUTI, F. M. In: Atas do Congresso Internacional sobre Avaliação no Ensino Superior. 2019. Universidade do Minho, Instituto de Educação Centro de Investigação em Estudos da Criança. Braga: CIEC.

Published

2020-11-06

How to Cite

Silva, C. M. de S., Antonelli-Ponti, M., Versuti, F. M., & Ferreira, M. de C. T. (2020). A quality of childhood education as a theme for teacher training: an experience of university extension in distance education. EmRede - Distance Education Journal, 7(2), 204–219. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.588

Issue

Section

Dossiê Extensão na Educação a Distância