University Extension in distance mode: reflections on media and education in basic education

Authors

  • Roselaine Ripa Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, roselaine.ripa@udesc.br
  • Tania Regina Unglaub Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, tania.unglaub@udesc.br

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.586

Keywords:

University Extension, Teacher Training, Media, Cultural Industry

Abstract

This work aims to present results of the extension action “Infância.com: building dialogues between cultural industry and education”, part of the Extension Program “Dialogues between Cultural Industry and Education: challenges and possibilities in Basic Education”, developed in 2016 to 2019, at CEAD/UDESC. This program originated from the need to carry out discussions on the relations between media and education in the school context and was composed of three extension actions. This work will focus on the action that was developed through a distance course, offered to undergraduate students, education professionals and the community in general interested in the theme.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Roselaine Ripa, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, roselaine.ripa@udesc.br

Graduated in Pedagogy (2000) from the Federal University of São Carlos - UFSCar, with qualifications in School Administration, Teaching of Initial Series, Teaching of Secondary Education and Educational Guidance. He holds a Master's (2005) and Doctorate in Education (2010), in the area of Fundamentals of Education, from UFSCar. He is a specialist in Planning, Implementation and Management in EaD (2012), by UFF. She is an adjunct professor at the State University of Santa Catarina-UDESC, at the Center for Distance Education (CEAD), in Florianópolis -SC. In May 2016, she took over as Director of Teaching at CEAD. She is the leader of the Research Group "Nexuses: Critical Theory and Interdisciplinary Research-South" (CNPQ / UDESC), working on the following topics: distance education and teaching work, media and education, and technologies and cultural industry.

References

ADORNO, T. W, HORKHEIMER, M. A dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. Tradução: Newton Ramos-de-Oliveira. In: PUCCI, B.; ZUIN, A. A. S.; LASTÓRIA, L. A. C. N. (Org.). Teoria Crítica e Inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas-SP: Autores Associados, 2010.

ARRUDA, E. P.; ARRUDA, D. E. P. Educação a Distância no Brasil: Políticas Públicas e Democratização do Acesso ao Ensino Superior. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 31, n. 3, jul./set. 2015, p. 321-338.

BELLONI, M. L. Mídia-Educação: a mediação escolar indispensável para a cidadania. In: BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

BRASIL. Plano Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu/MEC Brasil, 2000/2001.

COSTA, B.C.G. Indústria Cultural: análise crítica e suas possibilidades de revelar ou ocultar a realidade. In: PUCCI, B. (Org.). Teoria Crítica e Educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis: Vozes; São Carlos: EDUFSCAR, 1994.

CRIANÇA, a alma do negócio. Produção: Estela Renner e Marcos Nisti. São Paulo: Maria Farinha Produções, 2007. 90 min. Color. Port.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

HABOWSKI, A. C.; CONTE, E.; JACOBI, D. F. Interlocuções e discursos de legitimação em EaD. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 28, n. 106, p. 178-197, mar. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362020000100178&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29 jun. 2020.

KETZER, S. M. A criança, a produção cultural e a escola. In: JACOB, S. (Org.). A criança e a produção cultural: do brinquedo à literatura. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2003.

MAAR, W. Educação crítica, formação cultural e emancipação política na escola de Frankfurt. In: PUCCI, B. (Org.). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis: Vozes; São Carlos: EDUFSCAR, 1994.

ONU. Convenção sobre os Direitos da Criança. 1989. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca Acesso em: 29 jun. 2020.

POSTMAN, N. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.

RIPA, R. Indústria Cultural e Educação: qual é a minha marca? Dissertação de Mestrado. São Carlos, São Paulo: UFSCar, 2005.

SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

UDESC. RESOLUÇÃO Nº 015/2019 – CONSUNI/UDESC, que institui e regulamenta a Política de Extensão Universitária da Fundação Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC. Florianópolis, 2019. Disponível em: http://secon.udesc.br/consuni/resol/2019/015-2019-cni.pdf. Acesso em: 29 jun. 2020.

Published

2020-11-06

How to Cite

Ripa, R., & Unglaub, T. R. (2020). University Extension in distance mode: reflections on media and education in basic education. EmRede - Distance Education Journal, 7(2), 173–189. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.586

Issue

Section

Dossiê Extensão na Educação a Distância