University Extension in distance mode: reflections on media and education in basic education
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.586Keywords:
University Extension, Teacher Training, Media, Cultural IndustryAbstract
This work aims to present results of the extension action “Infância.com: building dialogues between cultural industry and education”, part of the Extension Program “Dialogues between Cultural Industry and Education: challenges and possibilities in Basic Education”, developed in 2016 to 2019, at CEAD/UDESC. This program originated from the need to carry out discussions on the relations between media and education in the school context and was composed of three extension actions. This work will focus on the action that was developed through a distance course, offered to undergraduate students, education professionals and the community in general interested in the theme.
Downloads
Metrics
References
ADORNO, T. W, HORKHEIMER, M. A dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.
ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. Tradução: Newton Ramos-de-Oliveira. In: PUCCI, B.; ZUIN, A. A. S.; LASTÓRIA, L. A. C. N. (Org.). Teoria Crítica e Inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas-SP: Autores Associados, 2010.
ARRUDA, E. P.; ARRUDA, D. E. P. Educação a Distância no Brasil: Políticas Públicas e Democratização do Acesso ao Ensino Superior. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 31, n. 3, jul./set. 2015, p. 321-338.
BELLONI, M. L. Mídia-Educação: a mediação escolar indispensável para a cidadania. In: BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
BRASIL. Plano Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu/MEC Brasil, 2000/2001.
COSTA, B.C.G. Indústria Cultural: análise crítica e suas possibilidades de revelar ou ocultar a realidade. In: PUCCI, B. (Org.). Teoria Crítica e Educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis: Vozes; São Carlos: EDUFSCAR, 1994.
CRIANÇA, a alma do negócio. Produção: Estela Renner e Marcos Nisti. São Paulo: Maria Farinha Produções, 2007. 90 min. Color. Port.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
HABOWSKI, A. C.; CONTE, E.; JACOBI, D. F. Interlocuções e discursos de legitimação em EaD. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 28, n. 106, p. 178-197, mar. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362020000100178&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29 jun. 2020.
KETZER, S. M. A criança, a produção cultural e a escola. In: JACOB, S. (Org.). A criança e a produção cultural: do brinquedo à literatura. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2003.
MAAR, W. Educação crítica, formação cultural e emancipação política na escola de Frankfurt. In: PUCCI, B. (Org.). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis: Vozes; São Carlos: EDUFSCAR, 1994.
ONU. Convenção sobre os Direitos da Criança. 1989. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca Acesso em: 29 jun. 2020.
POSTMAN, N. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.
RIPA, R. Indústria Cultural e Educação: qual é a minha marca? Dissertação de Mestrado. São Carlos, São Paulo: UFSCar, 2005.
SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
UDESC. RESOLUÇÃO Nº 015/2019 – CONSUNI/UDESC, que institui e regulamenta a Política de Extensão Universitária da Fundação Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC. Florianópolis, 2019. Disponível em: http://secon.udesc.br/consuni/resol/2019/015-2019-cni.pdf. Acesso em: 29 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Roselaine Ripa, Tania Regina Unglaub
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).