Distance learning and university extension: transforming lives in the “Brasil 500 anos” condominium in Tarumã/SP

Authors

  • Luciene Cristina da Silva Universidade Virtual do Estado de São Paulo (Univesp), São Paulo, São Paulo, Brasil, lu.engenharia.sp@gmail.com https://orcid.org/0009-0003-2734-0902
  • Mariza Lucia dos Santos Rotta Universidade Virtual do Estado de São Paulo (Univesp), São Paulo, São Paulo, Brasil, marizarotta26@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.585

Keywords:

extension, transformation, integration

Abstract

In order to expand and consolidate the knowledge acquired, during the course of Production Engineering in the Distance Learning modality, as well as promoting integration with society and optimization of public spaces, in 2015 a project was developed university extension of the revitalization of a condominium for the needy elderly, based on the difficulties experienced there. Returning to the site this year of 2020, significant improvements were found, resulting from guidelines contained in the project carried out. The objective of this work is to present the relevance of academic actions integrated to the collective development, experienced in e-learning and implemented in society through university extension.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luciene Cristina da Silva, Universidade Virtual do Estado de São Paulo (Univesp), São Paulo, São Paulo, Brasil, lu.engenharia.sp@gmail.com

Graduated in Mathematics (UNESP), graduated in Production Engineering (UNIVESP), post-graduated in Work Safety Engineering (UTFPR).

Mariza Lucia dos Santos Rotta, Universidade Virtual do Estado de São Paulo (Univesp), São Paulo, São Paulo, Brasil, marizarotta26@gmail.com

Graduation in Cartographic Engineering (UNESP), Graduation in EAD Chemical Production Technology (UFSCar). Professional performance at the Paula Souza Center and at the Virtual University of the State of SP. Specialization in the Special Program for Pedagogical Training of Teachers for Professional Education at the Medium Level by the Paula Souza State Center for Technological Education (2016) and Improvement in Teaching in Distance Education - Problem- and Project-Based Learning by UNIVESP (2015/2016) Engenheira Cartographer (UNESP) and Chemical Production Technologist at EAD (UFSCar). Professor settled in the Professional Technical Teacher (Paula Souza Center/ ETEC Presidente Prudente) and Virtual and Face-to-Face Mediator in the Production Engineering Course at the Poles of Tarumã and Presidente Prudente.

References

ANDRADE, R. M. M.; MOROSINI, M. C.; LOPES, D. O. A extensão universitária na perspectiva da universidade do encontro. Em Aberto: Inovação pedagógica no ensino superior, Brasília, v. 32, n. 106, p. 117-131, set./dez. 2019. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/4470. Acesso em: 20 mar. 2020.

ARAÚJO, U. F. et al. Adoção da estratégia de mentoria Fishbowl em projetos integradores em curso de graduação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 22., 2016, Águas de Lindóia. Anais [...]., Águas de Lindóia, ABED, 2016. Disponível: em http://www.abed.org.br/congresso2016/trabalhos/237.pdf. Acesso em: 27 mar.20.

ENSSLIN, L. et al. Gestão de Instituição de Ensino Superior em Educação a Distância: Revisão de Literatura. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 177-197, mai./ago. 2018. Disponível em: http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/EeN/article/view/5610. Acesso em: 20 mar. 2020.

Escola de Design Thinking. Mini Toolkit Design Thinking. 2015. Disponível em: http://pt.slideshare.net/BetoLima/mini-tool-kit-design-thinking. Acesso em: 20 mar. 2020.

HCD – Human Centered Design. Kit de Ferramentas. Disponível em: http://www.ideo.com/images/uploads/hcd_toolkit/HCD_Portuguese.pdf. Acesso em 24 mar. 2020.

IOCHIDA, L. C. Aprendizado Baseado em Problemas. Unifesp, 2001. Disponível em: http://www2.unifesp.br/centros/cedess/pbl/. Acesso em: 15 mar. 2020.

LOYOLLA, W. et al. Organização do Processo Pedagógico nos cursos de graduação da Univesp. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 22., 2016, Águas de Lindóia. Anais [...]., Águas de Lindóia, ABED, 2016. Disponível: em http://www.abed.org.br/congresso2016/trabalhos/220.pdf. Acesso em: 27 mar.20.

MEC. Resolução n° 7, de 18 de dezembro de 2018. Diretrizes para a Extensão na Educação Superior. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em 30 mar.2020.

RAMOS, W. M. et al. Egressos de cursos a distância em uma visão bioecológica do polo como lócus do e para o desenvolvimento humano. EmRede, v. 4, n. 2, p. 328-346, 2017. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/258. Acesso em: 04 ago. 2020.

ROCHA, M. E. C. et al. Utilização de recursos tecnológicos como suporte a componentes curriculares em cursos de Engenharias. In: SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA, 10., 2018, Santana do Livramento. Anais [...]. Santana do Livramento: UFP, 2018. Disponível em: http://200.132.146.161/index.php/siepe/article/view/38950. Acesso em: 20 mar. 2020.

SILVA, L. C. et al. Projeto de revitalização de um condomínio para idosos, utilizando a metodologia baseada em problemas. In: INTERNATIONAL CONFERENCE - PROBLEM BASED LEARNING AND ACTIVE LEARNING METHODOLOGIES, 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, Brazil, 2016. Disponível em: http://www.panpbl.org/site/evento/wp-content/uploads/2016/10/6117732.pdf. Acesso em: 12 mar.2020.

SINDUSCON-SP. CUB – Custo Unitário Básico da Construção Civil. São Paulo, 2020. Disponivel em: http://www.sindusconsp.com.br/cub/. Acesso em 30 mar.2020.

VELOSO, C. S. M. et al. Educação empreendedora e as novas diretrizes curriculares nacionais em engenharia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 11, p. 23263-23268, nov. 2019. Disponível em: http://www.brjd.com.br/index.php/BRJD/article/view/4349. Acesso em: 20 mar. 2020.

Published

2020-11-06

How to Cite

Silva, L. C. da, & Rotta, M. L. dos S. (2020). Distance learning and university extension: transforming lives in the “Brasil 500 anos” condominium in Tarumã/SP. EmRede - Distance Education Journal, 7(2), 145–155. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.585

Issue

Section

Dossiê Extensão na Educação a Distância