Distance learning and university extension: transforming lives in the “Brasil 500 anos” condominium in Tarumã/SP
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.585Keywords:
extension, transformation, integrationAbstract
In order to expand and consolidate the knowledge acquired, during the course of Production Engineering in the Distance Learning modality, as well as promoting integration with society and optimization of public spaces, in 2015 a project was developed university extension of the revitalization of a condominium for the needy elderly, based on the difficulties experienced there. Returning to the site this year of 2020, significant improvements were found, resulting from guidelines contained in the project carried out. The objective of this work is to present the relevance of academic actions integrated to the collective development, experienced in e-learning and implemented in society through university extension.
Downloads
Metrics
References
ANDRADE, R. M. M.; MOROSINI, M. C.; LOPES, D. O. A extensão universitária na perspectiva da universidade do encontro. Em Aberto: Inovação pedagógica no ensino superior, Brasília, v. 32, n. 106, p. 117-131, set./dez. 2019. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/4470. Acesso em: 20 mar. 2020.
ARAÚJO, U. F. et al. Adoção da estratégia de mentoria Fishbowl em projetos integradores em curso de graduação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 22., 2016, Águas de Lindóia. Anais [...]., Águas de Lindóia, ABED, 2016. Disponível: em http://www.abed.org.br/congresso2016/trabalhos/237.pdf. Acesso em: 27 mar.20.
ENSSLIN, L. et al. Gestão de Instituição de Ensino Superior em Educação a Distância: Revisão de Literatura. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 177-197, mai./ago. 2018. Disponível em: http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/EeN/article/view/5610. Acesso em: 20 mar. 2020.
Escola de Design Thinking. Mini Toolkit Design Thinking. 2015. Disponível em: http://pt.slideshare.net/BetoLima/mini-tool-kit-design-thinking. Acesso em: 20 mar. 2020.
HCD – Human Centered Design. Kit de Ferramentas. Disponível em: http://www.ideo.com/images/uploads/hcd_toolkit/HCD_Portuguese.pdf. Acesso em 24 mar. 2020.
IOCHIDA, L. C. Aprendizado Baseado em Problemas. Unifesp, 2001. Disponível em: http://www2.unifesp.br/centros/cedess/pbl/. Acesso em: 15 mar. 2020.
LOYOLLA, W. et al. Organização do Processo Pedagógico nos cursos de graduação da Univesp. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 22., 2016, Águas de Lindóia. Anais [...]., Águas de Lindóia, ABED, 2016. Disponível: em http://www.abed.org.br/congresso2016/trabalhos/220.pdf. Acesso em: 27 mar.20.
MEC. Resolução n° 7, de 18 de dezembro de 2018. Diretrizes para a Extensão na Educação Superior. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em 30 mar.2020.
RAMOS, W. M. et al. Egressos de cursos a distância em uma visão bioecológica do polo como lócus do e para o desenvolvimento humano. EmRede, v. 4, n. 2, p. 328-346, 2017. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/258. Acesso em: 04 ago. 2020.
ROCHA, M. E. C. et al. Utilização de recursos tecnológicos como suporte a componentes curriculares em cursos de Engenharias. In: SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA, 10., 2018, Santana do Livramento. Anais [...]. Santana do Livramento: UFP, 2018. Disponível em: http://200.132.146.161/index.php/siepe/article/view/38950. Acesso em: 20 mar. 2020.
SILVA, L. C. et al. Projeto de revitalização de um condomínio para idosos, utilizando a metodologia baseada em problemas. In: INTERNATIONAL CONFERENCE - PROBLEM BASED LEARNING AND ACTIVE LEARNING METHODOLOGIES, 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, Brazil, 2016. Disponível em: http://www.panpbl.org/site/evento/wp-content/uploads/2016/10/6117732.pdf. Acesso em: 12 mar.2020.
SINDUSCON-SP. CUB – Custo Unitário Básico da Construção Civil. São Paulo, 2020. Disponivel em: http://www.sindusconsp.com.br/cub/. Acesso em 30 mar.2020.
VELOSO, C. S. M. et al. Educação empreendedora e as novas diretrizes curriculares nacionais em engenharia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 11, p. 23263-23268, nov. 2019. Disponível em: http://www.brjd.com.br/index.php/BRJD/article/view/4349. Acesso em: 20 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luciene Cristina da Silva, Mariza Lucia dos Santos Rotta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).