Mathematics Teaching Laboratory in the undergraduate course: an academic experience on elementary school functions with high school students
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.578Keywords:
mathematics teaching laboratory, game, functions, mathematicsAbstract
This paper presents the report of an experience in the discipline of Mathematics Teaching Laboratory in a undergraduate course of Mathematics in the distance modality, of a public institution of higher education in the South region of the country. The objective of the article is to describe the construction and application of the activity “Race of Functions Similar” by a group of students of the course, having as subjects High School students from a public school, exploring the teaching-extension relationship. The activities were developed in the first semester of 2018, in six centers, with 52 students enrolled and 37 participants. It is noteworthy that, as a result, the positive perception of academics about the production, adaptation and application of games in high school.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Programa de Formação Inicial para Professores em Exercício no Ensino Fundamental e no Ensino Médio – Pró-Licenciatura. 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pro_licenciatura.pdf. Acesso em: 05 mar. 2020.
BRASIL. Decreto 5.800, de 08 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil – UAB. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5800.htm. Acesso em: 06 ago. 2020.
BRASIL. Resolução nº 7, de 18 de Dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 05 mar. 2020.
Censo EaD.BR. Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2016. [livro eletrônico]/[organização] ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância. Curitiba: InterSaberes, 2017. Disponível em: http://abed.org.br/censoead2016/Censo_EAD_2016_portugues.pdf. Acesso em: 19 fev. 2020.
Censo EaD.BR. Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2017. [livro eletrônico]/[organização] ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância. Curitiba: InterSaberes, 2018. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_EAD_BR_2018_digital_completo.pdf. Acesso em: 19 fev. 2020.
Censo EaD.BR. Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2018. [livro eletrônico]/[organização] ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância. Curitiba: InterSaberes, 2019. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_PORTUGUES.pdf. Acesso em: 19 fev. 2020.
DIANA, J. B.; CATAPAN, A. H.; SPANHOL, F. J. Educação a distância e a escassez no acesso ao ensino superior: o papel do polo de apoio presencial. EmRede – Revista de Educação a Distância, v. 4, n. 2, 2017, p. 317-327. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/236. Acesso em: 06 ago. 2020.
DIANA, J. B.; CATAPAN, A. H. Práticas pedagógicas nos polos de apoio presencial. EmRede – Revista de Educação a Distância, v. 4, n. 2, 2017, p. 347-355. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/237. Acesso em: 06 ago. 2020.
GRÜTZMANN, T. P. Polos parceiros e o Curso de Licenciatura em Matemática a Distância: relações construídas. EmRede – Revista de Educação a Distância. v. 4, n. 2, 2017, p. 408-417. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/209. Acesso em: 06 ago. 2020.
GUIMARÃES, R. S. Atividades para aprendizagem do conceito matemático de função. 2010. 201f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas) – Departamento de Matemática, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.
LORENZATO, S. Para aprender matemática. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
LORENZATO, S. (Org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 3ª. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
MASINI, E. F. S.; MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: condições para ocorrência e lacunas que levam a comprometimentos. São Paulo: Vetor, 2008.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.
MUNIZ, C. A. Brincar e jogar: enlaces teóricos e metodológicos no campo da educação matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
PALLOFF, R. M.; PRATT, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SANTOS, J. C. F. Aprendizagem significativa: modalidades de aprendizagem e o papel do professor. Porto Alegre: Mediação, 2008.
SILVA, C. R. B. et al. A utilização do jogo trilha das funções na sala de aula. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Anais... São Paulo, 2016. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/6227_4091_ID.pdf. Acesso em: 19 abr. 2018.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; MILANI, E. Jogos de matemática de 6º a 9º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; PESSOA, N.; ISHIHARA, C. Jogos de matemática: de 1º a 3º ano. Porto Alegre: Artmed, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Thais Philipsen Grutzmann, Rozane da Silveira Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).