Distance learning and continuing education for teachers: processes and good practices
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.565Keywords:
Distance Education. Public politics. Consolidation. Teacher Training.Abstract
In this article, we aim to outline some reflections on the continuing education of teachers, through and for the use of the distance modality, since discussing the good practices applied in this teaching modality with a focus on quality permeates the need for debate on public policies of teacher training instituted in the last decades of the 20th century and the beginning of the 21st. Thus, based on the attributions of the National Plan for the Formation of Basic Education Teachers (PARFOR), as well as through bibliographical research and reflective practices about our experiences, we describe a didactic practice that assumes the responsibility of contributing to the consolidation of EaD in a scenario constituted by great challenges.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, seção 1, p. 27933. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 10 set. 2019.
BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, seção 1, p. 27933. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 10 set. 2019.
COSTA, M. L. F. Políticas Públicas para o Ensino Superior a Distância: a qualidade dos cursos de graduação em questão. In: AZEVEDO, Mário Luiz Neves de (org). Política Educacional Brasileira. Maringá: Eduem, 2010.
COSTA, M. L. F.; BASSO, S. E. de O.; OLIVEIRA, D. H. I. Tecnologias Educacionais e a Interação no processo ensino-aprendizagem. TICs & EaD em Foco. São Luís, v. 5, n. 1, jan./jun. (2019).
COSTA, M. L. F.; CABAU, N. C. F.; OLIVEIRA, D. H. I. Formação docente na perspectiva do uso de tecnologias educacionais: Compartilhando uma experiência. In: SIPERS - Paraná/ Ponta Grossa, 2019. Disponível em: https://www.doity.com.br/anais/sipers-/trabalho/91528. Acesso em: 07 de ago. de 2019.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
GUIETTI, S. A. A política de formação de professores do sistema Universidade Aberta do Brasil na perspectiva dos egressos da Universidade Estadual de Maringá. 253f. Tese (Doutorado em educação) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2019.
SCHLÜNZEN JUNIOR, K. A institucionalização da educação a distância no brasil: cenários e perspectivas. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 16, n. 1, p. 113-124, jan./abr. 2013.
SOUZA, A. R. B. de; SARTORIB, A. S.; ROESLERC, J. Mediação pedagógica na Educação a Distância: entre enunciados teóricos e práticas construídas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 8, n. 24, p. 327 -339, maio/ago. 2008.
OLIVEIRA, S. A. G. de. A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA: LIMITES E POSSIBILIDADES DE INSERÇÃO E ASCENSÃO PROFISSIONAL. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2014.
PEDROSA, S. M. P. de A. A educação a distância na formação continuada do professor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Dayane Horwat Imbriani de Oliveira, Flávio Rodrigues de Oliveira, Helen Camila Silva Boeing, Silvia de Oliveira Basso, Maria Luisa Furlan Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).