Subject, ideology and discipline in the virtual environment of uab-unb: an analysis of discourses for an image of oneself

Authors

  • Luciana Maria Libório Eulálio Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Teresina, Piauí, Brasil lueulalio@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.561

Keywords:

Discourse Analysis. Virtual disciplines. Distance Education.

Abstract

This article presents a master's research about two discourses of a virtual discipline of the UAB-UnB present in their enunciation strategies and the images associated with their interlocutors. Adotou-se, as a theoretical-methodological perspective, to Discourse Analysis (AD), of an interpretative nature. As a result, the research showed that the social practice of elaboration of the virtual discipline built a discursive image of two subjects involved in Online Distance Education; The present discourses in this discipline will reveal different ways of incorporating digital technologies; and the ideological present, the development of the discipline was always marked when its significant matters were related to its “production conditions”.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luciana Maria Libório Eulálio, Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Teresina, Piauí, Brasil lueulalio@hotmail.com

Master Professor of the Spanish Literature Course at the Piauí State University- UESPI

PhD in Letters Post-Graduation Program of the Federal University of Piauí- PPGEL-UFPI

References

CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.

CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999. p. 411-439. v. 3.

CASTELLS, M. Fluxos, redes e identidades: uma teoria crítica da sociedade internacional. In: CASTELLS, M. et al. Novas perspectivas críticas em educação. Porto Alegre: Artes Médicas,1996.

CHARAUDEAU, P. Discursos das mídias. Tradução Ângela S. M. Corrêa. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

CHARCZUK, S. B.; ALONSO, K. M.; ARAGÓN, R. SILVA, D. G. da. Aprender e ensinar em tempos de cultura digital. EmRede- Revista de Educação a Distância, 2014. v. 1. n. 1.

FEENBERG, A. A fábrica ou a cidade: qual o modelo de educação a distância via web? In: NEDER, R. T. (org.). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/Capes, 2010.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso - aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 19. ed. São Paulo: Loyola, 2009.

KENSKI, M. V. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas-SP: Papirus, 2007.

LÉVY, P. Educação e Cybercultura. In: LÉVY, Pierre. Cibercultura. França: Odle Jacob, 1993.

Published

2020-05-15

How to Cite

Eulálio, L. M. L. (2020). Subject, ideology and discipline in the virtual environment of uab-unb: an analysis of discourses for an image of oneself. EmRede - Distance Education Journal, 7(1), 145–163. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.561