Distance learning, curriculum and hegemony: the necessary debate
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.559Keywords:
Distance Education. Curriculum. Hegemony. Public politics.Abstract
As a result of studies by the Research Group on Distance Education and Educational Technologies (GPEaDTEC) at the State University of Maringá (UEM) this text, presented as a theoretical essay signed on basic concepts and reference authors of curriculum and EaD, aims to problematize the Distance Education (EaD) in the curriculum discussion. EaD is understood as a growing educational modality in Higher Education, and the curriculum as a disputed field, in which there are fundamental aspects such as hegemony and conflict, in the dialectic relationship between society and educational public policies. It is considered, in this sense, the need for curricular debate with a view to consolidating distance education in the face of an educational scenario that is so market-oriented for this modality.
Downloads
Metrics
References
ALONSO, K. M. Tecnologias da informação e comunicação e formação de professores: sobre rede e escolas. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 29, n. 104 - Especial, p. 747-768, out. 2008. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 15 ago. 2018.
ALONSO, K. M.. A EaD no Brasil: sobre (des)caminhos em sua instauração. Educar em Revista. Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4, 2014, p. 37-52. Editora UFPR, 2014.
ALONSO, K. M. ov. A expansão do ensino superior no Brasil e a EaD: dinâmicas e lugares. Educação & Sociedade. Campinas, v. 31, n. 113, p. 1319-1335, out.-dez. 2010.
APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BOBBIO, N. Ensaios sobre Gramsci e o conceito de sociedade civil. Trad. Marco Aurélio Nogueira e Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 06 nov. 2017.
COELHO, M. A. P.; DUTRA, L. R.; COELHO, R. P.; BRANDÃO, J. L. Conectivismo: uma teoria educacional para um novo modelo de aprendizagem. In: Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, 11., 2014. Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2014. Disponível em: http://evidosol.textolivre.org/papers/2014/upload/7.pdf. Acesso em: 15 dez. 2019.
COSTA, M. L. F. Políticas Públicas para o Ensino Superior a Distância e a Implementação do Sistema Universidade Aberta do Brasil no Estado do Paraná. Tese (Doutorado em Educação Escolar) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/101568. Acesso em: 15 ago. 2019.
CHAVES, V. L. J. Expansão da privatização/mercantilização do ensino superior brasileiro: a formação de oligopólios. Educação & Sociedade, Campinas: CEDES, v. 31, n. 111, p. 481-500, abr./jun. 2010.
DIAS SOBRINHO, J. Democratização, qualidade e crise da educação superior: faces da exclusão e limites da inclusão Educação & Sociedade. Campinas, v. 31, n. 113, p. 1223-1245, out./ dez. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 15 ago. 2018.
DOURADO, L. F. Reforma do Estado e as políticas para a educação superior nos anos 90. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 235-253, set. 2002.
DOURADO, L. F. Políticas e gestão da educação superior a distância: novos marcos regulatórios? Educação & Sociedade. Campinas, v. 29, n. 104 esp., p. 891-917, out. 2008.
DOWNES, S. An introduction to connective knowledge. 2005. Disponível em: http://www.downes.ca/post/33034. Acesso em: 15 dez. 2019.
GONÇALVES, C. dos S. Discurso publicitário de IES privadas do estado do Paraná sobre EaD: um estudo a respeito das regularidades discursivas a partir das prerrogativas geradas pelas políticas públicas brasileiras para oferta e expansão da modalidade. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2019.
GONZÁLES ARROYO, M. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília, DF: Ministério da Educação Básica, 2007.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. v. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
KENSKI, V. M.; MEDEIROS, R. A.; ORDÉAS, J. Ensino superior em tempos mediados pelas tecnologias digitais. Trabalho & Educação. v. 28, n. 1, p.141-152, jan./abr., 2019.
LÉVY, P. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
MAYRINK, M. F.; BAPTISTA, L. M. T. R. Entrevista a Vani Moreira Kenski. Caracol, São Paulo, n. 13, jan./jun. 2017. Entrevista. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/123433. Acesso em: 10 jan. 2020.
MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 23. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013. p. 11-72.
PIMENTEL, F. S. C. Qual o titulo do verbete?. In: MILL, Daniel (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, SP: Papirus, 2018.
SGUISSARDI, V. Educação Superior no Brasil: Democratização ou Massificação Mercantil? Educação & Sociedade. Campinas, v. 36, n. 133, p. 867-889, out./dez., 2015.
TAVARES, Cristina Zukowsky. Educação universitária em tempos de cibercultura. Revista Educação. v. 199, 2015. Disponível em: http://www.revistaeducacao.com.br/ educacao-universitaria-em-tempos-de-cibercultura/. Acesso em: 10 jan. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Silvia Eliane de Oliveira Basso, Renata Oliveira Santos, Dayane Horwat Imbriani de Oliveira, Patrícia Lakchmi Leite Mertzig, Maria Luisa Furlan Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).