Pedagogical practices in virtual learning environments: uses and abuses
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.555Keywords:
AVA. pedagogical practices. resources. Technologies. TIC.Abstract
Considering the Information and Communication Technologies used in the educational field, the Virtual Learning Environment (AVA) is consolidated as one of the most exponents that does not support teaching and learning practices. Likewise, with the intention of investigating the ways of using these environments, we carry out this work, which aims to identify in research the resources and current practices of AVA during training in an online context. This is a qualitative research, of the descriptive-exploratory type, which used Systematic Review techniques to map publications that deal with pedagogical practices in AVA. An analysis of two data points to recurring uses of a limited number of resources and the occurrence of practices that do not match the potential they offer.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 327-340, jul./dez. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/ v29n2/ a10v29n2.pdf. Acesso em: 12 set. 2019.
ALONSO, K. M.et al. Aprender e ensinar em tempos de cultura digital. EmRede -Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 152-168, jul. 2014. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/ view/16. Acesso em: 23 ago. 2019.
ALVES, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 10, n. 235, p. 83-92, maio 2011. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/ view/235. Acesso em: 13 ago. 2019.
BARDIN L. Análise de conteúdo.; tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BELLONI, M. L. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, 2008.
BITTENCOURT, C. P. N. Identidade e subjetividade docente no ambiente virtual de aprendizagem: ressignificando a prática pedagógica. Brasília, DF: [s.n.], 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/13382. Acesso em: 23 ago. 2019.
BOEIRA, J. M. Práticas pedagógicas em ambiente virtual de aprendizagem: possibilidades de inovação. Caxias do Sul: [s.n.], 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Caxias do Sul, 2011. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/606. Acesso em: 07 ago. 2019.
CÍCERO, M. J. A utilização do blended learning no ensino tecnológico de informática. 2012. 128 f. Dissertação de mestrado – Universidade de Brasília, Brasília, 2012. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/11758/1/ 2012_MarciaJaniCicero.pdf. Acesso em: 26 ago. 2019.
COSTA, M. F. Mudanças da cultura docente em um contexto de trabalho colaborativo mediado pelas tecnologias de informação e comunicação. In: ANPEd Sul, 6., 2006, Santa Maria. Anais [...]. Santa Maria: ANPEd Sul, 2006.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FERNANDES, C. À procura da senha da vida-de-senha a aula dialógica. In: VEIGA, I. P. A. (org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2008. p. 145-165.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.
MARTINS, D. G. Formação semipresencial de professores de ciências utilizando mapas conceituais e ambientes virtuais de aprendizagem. 2009. 238 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3084. Acesso em: 07 ago. 2019.
MENEGOTTO, D. B. Práticas pedagógicas on line: os processos de ensinar e de aprender utilizando o ava-unisinos. 2006. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2006. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/1887/praticas%20pedagogicas.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 26 ago. 2019.
MOLINA, N. F. C. Método multimeios de ensino de física: o ensino híbrido no primeiro ano do ensino médio. 2016. 85 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/144214. Acesso em: 07 ago. 2019.
MOHER, D.et al. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. PLoS Medicine, San Francisco, Estados Unidos, v. 6, n. 7, p. 1-6, jul. 2009. Disponível em: https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/ journal.pmed.1000097. Acesso em: 16 ago. 2019.
MORAN, J. M. O que é educação a distância. Universidade de São Paulo. 2002. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/ dist.pdf. Acesso em: 26 ago. 2019.
SANTAELLA, L. A tecnocultura atual e suas tendências futuras. Sinal e pensamento, Bogotá, Colômbia, v. 30. n. 60. p. 30-43, maio 2012. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/2408. Acesso em: 29 ago. 2019.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso, Portugal: Whitebooks, 2014.
SANTOS, S. C. A. Práticas pedagógicas da modalidade a distância e do ensino presencial: contribuições para o ensino híbrido no Instituto Federal do Maranhão. Lajeado: [s.n.], 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 02 dez. 2015. Disponível em: https://www.univates.br/ bdu/handle/10737/1058. Acesso em: 24 jul. 2019.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, D. G. Trajetórias de formação em ambientes virtuais de aprendizagem: entendimentos e percepções da mediação, interação e interatividade. Cuiabá: [s.n.], 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2015. Disponível em: https://www1.ufmt.br/ufmt/unidade/userfiles/ publicacoes/042c86d2330886aac51e2685e0ebe4d8.pdf. Acesso em: 26 ago. 2019.
SOUSA, S. O. Blended online POPBL: uma abordagem blended learning para uma aprendizagem baseada em problemas e organizada em projetos. Presidente Prudente: [s.n.], 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente, 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/ 136089. Acesso em: 24 ago. 2019.
THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Tradução: Wagner de Oliveira Brandão. Petrópolis: Vozes, 1998.
VALLE do, L.; BOHADANA, E. D. B. Interação e interatividade: por uma reantropolização da EaD online. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 973-984, out./dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v33n121/a03v33n121.pdf. Acesso em: 01 set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mirtes Santos de Almeida Maia, Danilo Garcia da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).