The discipline of primary care for women's health in the medical course at UFMG mediated by technology
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.551Keywords:
Distance education. Medicine. Basic Health Unit. teaching methodologyAbstract
We discuss the impact of Distance Education applied to the discipline of Primary Care for Women's Health, from the Faculty of Medicine of UFMG. This discipline is administered in Basic Health Units (UBSs), with the objective of training some for ambulatory care. As some UBSs do not have adequate space for academic teaching or theoretical content of the discipline and the evaluations are virtually available. We investigated the acceptance of the methodology, the withdrawal of theory from outpatient clinics, the relationship between the Moodle virtual environment and the learner, the motivation for the study, the place of access to Moodle and the operational system. The results will show that the strategy of adoption of the EaD undertaken was well oiled by some students, improving or learning and optimizing or attending the UBSs.
Downloads
Metrics
References
BASTOS, F. P.; ALBERTI, T. F.; MAZZARDO, M. D. Ambientes virtuais de ensino-aprendizagem: os desafios dos novos espaços de ensinar e aprender e suas implicações no contexto escolar. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 3, n. 3, p. 2 – 9, maio. 2005.
BRASIL. Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. Dispõe sobre a proteção de dados pessoais e altera a Lei nº 12.965, de 23 de abril de 2014 (Marco Civil da Internet). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 155, n. 157, p. 59-64, 15 ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.428 de 28 de dezembro de 2018. Dispõe sobre a oferta, por Instituições de Educação Superior - IES, de disciplinas na modalidade a distância em cursos de graduação presencial. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 250, p. 59, 31 de dezembro de 2018.
CHIRSTENSEN, C.; HORN, M.; JOHNSON, C. Inovação na sala de aula: como a inovação de ruptura muda a forma de aprender. Porto alegre: Armed,2009.
CORRADI, W. J. B.et al. O Ciclo Básico de Física: Desafios e Soluções das Disciplinas Semipresenciais. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA E ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. SIED: EnPED:2014, São Carlos. Anais [...] São Carlos: UFSCAR, 2014.
CORRADI, W. J. B.; PINHEIRO, C. B.; ALENCAR, S. H. P.; VIANNA, R. O.; MOREIRA, J. G. A.; BALZUWEIT, Karla; TÁRSIA, R. D.; NEMES, M. C.; FONSECA, L.; OLIVEIRA, W. S.; FONSECA, C. H. D.; VIEIRA, S.L.A. Apoio Didático para as disciplinas de Física do Ciclo Básico na Modalidade de Ensino a Distância na UFMG. ln: FIDALGO, F. et al. (org.). Educação a Distância: Tão Longe, Tão Perto. v. 1, 1.ed. Belo Horizonte: Editora CAED - UFMG, 2012. p. 195-220.
LITTO, F. M.; FORMIGA, M. O setor de Saúde e a EAD. In: Educação a Distância: o estado da arte. v. 2, São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009, p. 196-208.
KENSKI, V. M. Novos processos de interação e comunicação no ensino mediado pelas tecnologias. Cadernos de Pedagogia Universitária. São Paulo, v. 1, n. 7, nov. 2008. p. 1-24. Disponível em: http://www.prpg.usp.br/attachments/article/640/Caderno_7_PAE.pdf. Acesso em: 10 set. 2019.
MAIA, M. C. O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino Superior. Tese (doutorado em administração de empresa) - Escola de administração de empresa de São Paulo da fundação Getúlio Vargas. São Paulo. 2003.
PNAD Contínua – 2017. Acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal - Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - Divulgação anual. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/ populacao/17270-pnad-continua.html?edicao=23205&t=o-que-e. Acesso em: 10 set. 2019.
POLAK, Y. N. S. A Avaliação do aprendiz em EaD. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, C. (org.). Educação a Distância: O Estado da Arte. São Paulo: Pearson Education, 2009. p.153-160.
TORI, R. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Senac, 2010. Disponível em: :https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/44023. Acesso em 11 set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Patrícia Gonçalves Teixeira, Eura Martins Lage, Mario Dias Corrêa júnior, Cirdes Lopes De Oliveira, Wagner José Corradi Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).