Feedback from tutors: contributions to the training of students in distance higher education
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.548Keywords:
Distance Education. Interaction. student Formation.Abstract
The study aims to reflect on how feedback from tutors can contribute to the training of distance education students. To this end, an analysis of the discourse of 15 tutors who worked at a federal public university and participated in a continuing education entitled “Feedback as a training element in DE” was carried out. The analysis of the records was performed using the Collective Subject Discourse (DSC) methodology. The discourse produced suggests that feedback is a fundamental resource to qualify tutoring, as it encompasses different perspectives of interaction through writing, and is also an indispensable tool for academic engagement and for the consolidation of EaD due to its formative, interactive and social character that it promotes. in higher education.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para cursos a distância. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação a Distância, 2007.
BRASIL. Censo da Educação Superior 2016. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2016. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em: jan. 2020.
COFFERRI, F. F.; MARTINEZ, M. L.; NOVELLO, T. P. As Gerações na EaD: Realidades que se conectam. EaD em Foco, v. 7, p. 18-28, 2017. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i3.607
DUARTE, S. J. H.; MAMEDE, M. V.; ANDRADE, S. M. O. de. Opções Teórico Metodológicas em Pesquisas Qualitativas: Representações Sociais e Discurso do Sujeito Coletivo. Revista Saúde e Sociedade – USP. São Paulo, v. 18, n. 4, p. 620626, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sausoc/v18n4/06.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902009000400006
GONZALEZ, M. Fundamentos da tutoria em educação a distância. São Paulo: Avercamp, 2005.
GUTIERREZ, F.; PRIETO, D. A mediação pedagógica: educação à distância alternativa. Campinas, São Paulo: Papirus, 1994.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.
KOURGANOFF, Wladimir. A face oculta da universidade. São Paulo: Ed. UNESP, 1990.
LEFÈVRE, F.; LEFÈVRE, A. M. C. O discurso do Sujeito Coletivo: Um novo enfoque em pesquisa qualitativa (Desdobramentos). 2 ed. Caxias do Sul: EDUCS, 2005. 256 p.
MAGGIO, M. O tutor na educação a distância. In: LITWIN, E. (org.). Educação à distância: temas para o debate de uma nova agenda educativa. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2001.
MARQUES, M. O. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. Ijuí: Editora Unijuí, 1995.
MILL, D., DIAS-TRINDADE, S., MOREIRA, J. A. M. Subsídios para a Educação a Distância como Campo Investigativo. REVISTA EDUCAONLINE, v. 13, p. 79-98, 2019.
NOVELLO, T. P. Cooperar no enatuar de professores e tutores. Rio Grande: FURG, 2011. Tese (Doutorado em Educação Ambiental) – Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental, Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande, 2011.
NOVELLO, T. P., PEREIRA, D. Educação a distância: seus cenários e autores. Revista Iberoamericana de Educación, v. 58, n. 4, 2012. p. 1-15. DOI: https://doi.org/10.35362/rie5841419
SILVA, W. B.; AMARO, R.; MATTAR, J. Distance Education and Open University in Brazil: History, Structure, and Challenges. International Review of Research in Open and Distributed Learning, v. 20, p. 99-115, 2019. DOI: https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i4.4132
SOUZA, R. A.; MORAES, R. de A. A Educação a Distância como princípio educativo: possibilidades e/ou limites. Revista EmRede - Revista de Educação à Distância, v. 5, p. 460-471, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fernanda Fátima Cofferri, Tanise Paula Novello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).