Evaluative instrument for selection of media and digital technologies in distance learning courses
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.544Keywords:
Midias. Digital technologies. Distance education.Abstract
This article represents the construction, validation and evaluation of an evaluation instrument for digital media and technologies in the EAD. In the elaboration, we will look for authors in the literature that will address the topic, and, in each one of them, form selected evaluative categories capable of offering support to the planning of the use of these technologies. These categories are broken down into indicators that originate the assessment instrument to be used at the time of choosing media and technologies. This instrument, subsequently validated by educational doctors and endorsed by professional specialists in the area, is suggestive, and can be expanded or refined. As a result of the evaluation of the instrument, the utility and relevance for the evaluation of digital media and technologies in the distance course will be revealed.
Downloads
Metrics
References
ABED. Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2016. Curitiba: InterSaberes, 2017
ABED. Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2017. Curitiba: InterSaberes, 2018.
ELLIOT, L. (Org). Instrumentos de avaliação e pesquisa: caminhos para construção e validação. Rio de Janeiro: WAK Editora, 2012.
ELLIOT, L.; VILARINHO, L. R. G. (org.). Construção e validação de instrumentos de avaliação: da teoria à exemplificação prática. São Paulo: Pimenta Cultura, 2018. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2018.983
FGV-EBAPE. Razões para a evasão na educação a distância. Rio de Janeiro: FGV, 2016.
FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Editora Pearson Education do Brasil, 2009.
JUÁREZ, I. A. et al. Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. Revista CTS, Buenos Aires, v. 9, n. 25, p. 73-89, jan. 2014.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 2 ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2007. Coleção Papirus Educação.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, São Paulo: Papirus, 2003.
KENSKI, V. M. Gestão e uso das mídias em projetos de educação a distância. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez.- jul. 2005-2006.
LÉVY, P. A revolução contemporânea em matéria de comunicação. In: MARTINS, F. M.; SILVA, J.M. da (Org.). Para navegar no século XXI – tecnologias do imaginário e cibercultura. Porto Alegre: Sulina/Edipucrs, 2000.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2005.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3ª edição. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
SCRIVEN, M. Avaliação: um guia de conceitos. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
SILVA, R. S. Da. Gestão de EAD: Educação a Distância na Era Digital. São Paulo: Editora Novatec, 2013. DOI: https://doi.org/10.18247/1983-2664/educaonline.v8n1p13-30
WORTHEN, B. R.; SANDERS, J. R.; FITZPATRICK, J. L. Avaliação de Programas: –– e práticas. São Paulo: Gente, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Flavia Giffoni de Abreu dos Santos, Lúcia Regina Goulart Vilarinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).