Understanding the forms of interaction in MOODLE for a more meaningful distance education: an enunciative approach
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.541Keywords:
Subjectivity. Enunciation. Moodle.Abstract
En este artículo, analizamos las interacciones entre docente y alumnos en la plataforma Moodle, referente a la modalidad de Educación a Distancia ofrecida en asignaturas de cursos de graduación de la Universidad Federal de Rio Grande do Sul. Para ello, hacemos observaciones sobre la naturaleza de las interacciones realizadas en EaD a la luz de la teoría de la enunciación del lingüista Émile Benveniste. De un corpus compuesto por 32 interacciones, elegimos las seis que consideramos ilustran mejor nuestros análisis. Los resultados, desde el punto de vista cuantitativo, revelaron el predominio de la falta de respuesta de los estudiantes a las notas del profesor. Por otro lado, un análisis cualitativo mostró que, respetando las particularidades de una clase a distancia, las interacciones pueden ser más significativas.
Downloads
Metrics
References
ARESI, Fábio. Os índices específicos e os procedimentos acessórios da enunciação. ReVEL, v. 9, n. 16, 2011.
BENVENISTE, É. Da subjetividade na linguagem. In BENVENISTE, É. Problemas de linguística geral I. Campinas/SP: Pontes, 1991.
BENVENISTE, É. Aparelho formal da enunciação. In: BENVENISTE, É. Problemas de linguística geral II. Campinas/SP: Pontes, 1989.
FLORES, V. N. A enunciação escrita em Benveniste: notas para uma precisão conceitual. DELTA [online]. 2018, vol. 34, n. 1, p. 395-417. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445041033947774307
OLIVEIRA, M.A. e PASCHOALINO, J. Ensino Superior: Educação a Distância e mercantilização do Ensino Superior. Rev. Trabalho & Educação, v. 28, n. 1, p. 83-95, fev.2019. DOI: https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9865
PENTEADO, A. E. A.; MESKO, W. S. Como se responde a um bilhete? Movimentos a partir desse instrumento de intervenção nas produções textuais em processo de reescrita. In: SIGNORINI, I. (Org.). Gêneros catalisadores: letramento e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006. p. 95-124.
PEREIRA, L. D.; SOUZA, A. C. V. de. Mercantilização do ensino superior brasileiro e o uso do EaD como estratégia expansionista. . In: COLÓQUIO INTERNACIONAL MARX E O MARXISMO, 1., 2017, Niterói. Anais [...]. Niterói: UFF, 2017. Disponível em: http:/ /www.niepmarx.blog.br/MM2017/anais2017/MC30/mc301.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
TEIXEIRA, T. M. L. 'A linguagem serve para viver': contribuição de Benveniste para análises no campo aplicado. Linguagem & Ensino (UCPel. Impresso), v. 15, p. 439-456, 2012.
TORI, R. Tecnologia e Metodologia para uma Educação sem Distância. Revista EmRede, v. 2, n. 2, p. 44-55, 2015. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/ index.php/emrede/article/view/64. Acesso em: 20 jan. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Silvana Silva, Daniel Rodrigues Affeldt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).