Assistant technology in the context of accessibility and mobility: possibilities of digital inclusion of autists in distance education
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i2.539Keywords:
Assistive Technology, Mobile Devices, Distance education, Inclusion, autism, AutismAbstract
The popularization of mobile devices allows the development of new teaching and learning configurations in the mobility scene. In the context of Distance Education (DE), the resources available on these devices, as well as applications developed as assistive technology for autism, may be emerging potentials for the inclusion of students, promoting accessibility, in line with the perspective of inclusive education. In this conception, this work, which is an expanded version of the study presented in ESUD 2019, has a qualitative approach and exploratory character and aims to list free mobile applications that promote accessibility and digital and educational inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in distance education.
Downloads
Metrics
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
ANDREIS, I.; RIGO, S. J. Educautism: Um sistema personalizável para o apoio à educação de crianças diagnosticadas com o transtorno do espectro autista. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n. 1, p. 1-10, jul. 2018. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/view/85924. Acesso em: 28 ago. 2019.
APDIF. Aprendizagem Diferente. Disponível em: http://apdif.com/. Acesso em: 24 abr. 2019.
BERSCH, R. C. R. Introdução à Tecnologia Assistiva. Porto Alegre: Assistiva, 2017. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf. Acesso em: 24 abr. 2019.
BRASIL. Congresso Nacional. Constituição: República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. IBGE: Censo 2010. Disponível em: http://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 26 ago. 2019.
BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3o do art. 98 da Lei n o 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 27 dez. 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 28 ago. 2019.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União. Brasília, DF, 06 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 05 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 28 ago. 2019.
BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia Assistiva. Brasília: Corde, 2009.
BRITTO, T. C. P. et al. GAIA: uma proposta de guia de recomendações de acessibilidade web com foco em aspectos do autismo. 2016. 257 f. Dissertação (Mestrado – Programa de Pós-graduação em Ciência da Computação) – Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/8683. Acesso em: 07 nov. 2018.
CAMINHA, V. L.; ASSIS, J. H. L. M. de; ALVES, P. P. (Org.). Autismo: vivências e caminhos. São Paulo: Blucher, 2016.
CANDIDO, V. M. A. O "LIA": uma tecnologia assistiva no processo de construção de narrativas para alunos com autismo. 2018. 128f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Profissional em Formação de Professores – PPGPFP) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande. Disponível em: http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/3285. Acesso em: 28 ago. 2019.
CINTRA, R. G. G.; JESUINO, M. S.; PROENÇA, M. A. M. As possibilidades da EaD no processo de inclusão no ensino superior da pessoa com autismo: um estudo de caso. Revista de Educação, v. 14, n. 17, p. 1-86, maio 2015. Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/educ/article/view/1810/1719. Acesso em: 28 ago. 2019.
CORRÊA, Y.; VIEIRA, M. C.; SANTAROSA, L. M. C.; BIASUZ, M. C. V. Aplicativos de tradução para Libras e a busca pela validade social da Tecnologia Assistiva. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO – SBIE, 25., 2014, Dourados. Anais [...]. Dourados: SBC, 2014. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/2942. Acesso em: 28 ago. 2019.
CORTELAZZO, I. B. C. Formação de professores para uma educação inclusiva mediada pelas tecnologias. In: OMOTE, S. (org.). As tecnologias nas práticas pedagógicas inclusivas. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura. Acadêmica, 2012, p. 93-120.
GASPARETTO, M. E. R. F. Tecnologias assistivas e práticas pedagógicas inclusivas: deficiência visual. In: OMOTE, S. (org.). As tecnologias nas práticas pedagógicas inclusivas. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura. Acadêmica, 2012, p. 159-183.
GIL, M. Educação inclusiva: o que o professor tem a ver com isso? São Paulo: Ashoka Brasil, 2005.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.
LIMA, C. R. U. Acessibilidade tecnológica e pedagógica na apropriação das tecnologias de informação e comunicação por pessoas com necessidades educacionais especiais. 2003. 186f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/3709/000391527.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 28 ago. 2019.
MUGNOL, M. A educação a distância no Brasil: conceitos e fundamentos. Revista Diálogo Educacional, v. 9, n. 27, p. 335-349, jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/ dialogoeducacional/article/view/3589/3505. Acesso em: 28 ago. 2019.
PASTORELLO, L. M. Perspectiva do estudo da Linguagem no Autismo. In: ASSUMPÇÃO JUNIOR, F. B.; KUCZYNSKI, E. Autismo Infantil: Novas tendências e perspectivas. São Paulo: Atheneu, 2007, p. 131-155.
ROPOLI, E. A.; MANTOAN, M. T. E.; SANTOS, M. T. C. T.; MACHADO, R. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: a escola comum inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial; Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010.
ROSA, V. I. Design inclusivo: processo de desenvolvimento de prancha de comunicação alternativa e aumentativa para crianças com transtorno do espectro do autismo utilizando realidade aumentada. 2018. 213f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Design), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/174392. Acesso em: 28 ago. 2018.
SILVA, J.; BRAGA, J. C.; DAMACENO, R. Estudo de Aplicativos Móveis para Deficientes Visuais no Âmbito Acadêmico. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO – SBIE,26. , 2015, Maceió. Anais [...]. Maceió: SBC, 2015. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/5348/3711. Acesso em: 28 ago. 2019.
SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. 4. ed. Florianópolis: UFSC, 2005.
VIEIRA, M.; CONFORTO, D. Aprendizagem Móvel e Multimídia: a produção de material pedagógico na perspectiva BYOD. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 26, 2015, Maceió. Anais [...]. Maceió: SBC, 2015. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/4996/3406. Acesso em: 27 ago. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Lisiane Corrêa Gomes Silveira, Jaison Marques Luiz, Lisandra Xavier Guterres, Luís Fernando da Silva Mendes, Luis Otoni Meireles Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).