Teaching competence in the 21st century: a case study in distance learning technical courses in the technological axis of management and business
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.536Keywords:
Distance education. teaching competence. management and businessAbstract
The objective of this study is to identify the competencies required for teaching in distance technical education, of the technological management and business mix, based on the perception of students, teachers and managers of private schools in the Vale do Rio dos Sinos/RS. It comprises a quali-quantity, exploratory-descriptive study of a case study applied to 361 students, 17 teachers and 4 managers, via a semi-structured questionnaire. Topics such as distance education and teaching competence will constitute the theoretical foundation developed. From this study, they report as teaching competence the ability to relate marketing theory and practice, or the use of new methodologies and technological tools, and the domain of the virtual environment, in addition to content.
Downloads
Metrics
References
ANGOTTI, J. A.; DE BASTOS, F.P. Metodologia e prática do ensino de física I e II. Florianópolis: UFSC/EAD/CED/CFM, 2008.
BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BEHAR, P. A. Competências em educação a distância. Porto Alegre: Penso, 2013.
BELLONI, M. L. Educação a distância. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.
BRASIL. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. 3. ed. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2017-pdf/77451-cnct-3a-edicao-pdf-1/file. Acesso em: 25 jan. 2020.
DIAS, R. E.; LOPES, A. C. Competências na Formação de Professores no Brasil: o que (não) há de novo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 85, p. 1155- 1177, dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000400004
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, C.M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IMBERNÓN, F. Formação docente profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez. 2006.
KLAES, L. S. Cooperativismo e ensino a distância.2005. 270 folhas. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
KENSKI, V. M. Tecnologias e tempo docente.1. ed. Campinas: Papirus, 2013.
LENGLER, F. R. Competências docentes na educação a distância: estudo de caso no curso de Tecnologia em Processos Gerenciais. 2014. 184 folhas. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração Universitária) – Programa de Pós Graduação em Administração. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
LESSARD-HÉBERT, M. Pesquisa em educação. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MARQUEZAN, F. F.; SCREMIN, G.; SANTOS, E. A. G. Aprendizagem da docência na formação inicialde professores: contribuições do PIBID/Pedagogia. Educação por Escrito. Porto Alegre. v. 8, n. 1. p. 112-128, jan.-jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.26020
MORAN, J.M.; MASETTO M. T.; BEHRENS. A.M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.
MORAN. J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.
MORETTO, V. P. Construtivismo, a produção do conhecimento em aula. 3.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2013.
NÓVOA, A. Diz-me como ensinas, dir-te-ei quem és e vice-versa. In: FAZENDA, I. (org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 1995.
OLIVEIRA, M. R. G.; MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C. A tutoria como formação docente na modalidade de Educação a Distância. In: MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M. R. G. Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. 2. ed. São Carlos: EdUFSCar, 2014, p.77-86.
PERRENOUD P. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2007.
PERRENOUD P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2010.
PETERS, O. Educação a distância em transição. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2009.
SOUSA, R. P.; MOITA; F. M. C. S. C.; CARVALHO, A. B. G. Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011. DOI: https://doi.org/10.7476/9788578791247
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional.14. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.
WILSON, C.; GRIZZLE, A.; TUAZON, R.; AKYEMPONG, K.; CHEUNG, C. K. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: Unesco, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Diana Raquel Schneider Gottschalck, Giselly Santos Mendes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).